Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
  

Auteur Topic: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.  (gelezen 15284 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #30 Gepost op: 07 November 2016, 06:04:18 »
Deze schakeling in combinatie met besturings software?
Ik vrees dat de diverse software paketten zelf bepalen in welke richting de keerlus bereden word, terwijl in dit geval door de wisselstand de rijrichting bepasld word.
Is daar ook in voorzien?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #31 Gepost op: 07 November 2016, 06:39:17 »
Het is een zelfregelende schakeling waarbij het programma het wissel niet hoeft aan te sturen. Het programma hoeft niet eens te weten dat het wissel er is. Je definieert de keerlus in de software als een blok waar de trein inrijdt en weer uitrijdt en welk meldpunt daarbij hoort. Of dat linksom of rechtsom gebeurt, is dan niet van belang. Dus bij het vaststellen van de betreffende rijweg neem je helemaal geen wissel(stand) op. Je geeft de lus een meldpunt, maar meer is niet nodig.

Je kan er natuurlijk wel voor kiezen het wissel door de software te laten besturen, maar dan kies je voor een andere aanpak dan met deze schakeling.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 10:05:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #32 Gepost op: 07 November 2016, 08:59:57 »
vraag me af, waarom er twee relais gebruikt worden, want ik denk, dat 1 relais met 4 contacten ook zou voldoen.
Tuurlijk kan dat ook. Zou het zelfs nog betrouwbaarder maken. Maar een 4-polig bi-stabiel relais is lang niet zo makkelijk te krijgen als een 2-polige. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval  8)

@Andre, ik wacht met smart af. Zoals ik al aan gaf hoef je volgens mij amper wat aan te passen voor een hondenbot of openrijdende wissel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #33 Gepost op: 07 November 2016, 09:52:42 »
vierpolig bi-stabiel  (y) (met eindafschakeling)

Marius
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 09:54:24 door SBBcargo »
Marius

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2016, 10:08:56 »
Tot iemand daar de deksel vanaf haalt zou ik er niet op vertrouwen dat er een 4-polig relais in zit. Zou zomaar gewoon twee relais kunnen zijn (maar hoeft niet).

Maar aangezien er Roco op staat is het in ieder geval niet goedkoper ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2016, 10:17:05 »
Hoi,

Om even terug te komen op de wisselaansturing.
De schakeling heeft een wisselend schakelcontact waar in principe elke wisselaandrijving (welke je normaal ook met een schakelaar zou bedienen) mee kan worden aangestuurd.
Of het er nu eentje is met of zonder eindafschakeling of geleidend hartstuk maakt voor deze schakeling niets uit.
De reden van het links en rechtsom rijden is omdat dan de wissel maar 1x verzet hoeft te worden per rondje.

De schakeling zelf is eigenlijk best wel een beetje raar, Ikzelf (elektromonteur) zou in de praktijk nooit een relais zijn eigen voeding naar de spoel laten verbreken.
Maar met deze kleine relais werkt het prima.
Het idee van de diodes en elco's heb ik een beetje gepikt van dit forum.
http://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/index.php?PHPSESSID=bf874bb743e5dea1deca1652ee245431&topic=33870.0
Is in mijn ogen wel een beetje een overbodig printje maar het bracht mij wel op het idee.
De waarde van de elco's heb ik gegokt en de keerlus module werkt prima, er komt nog geen rook uit en de los rijden probleemloos door de lus.

Timo,
Je kon wel eens gelijk hebben wat betreft de 12v relais.
De baanspanning (spoor N) is hier 14,4v, gemeten achter een brugschakeling.
Dit kunnen de relais wel hebben maar als spanning richting de 18v loopt is het waarschijnlijk verstandig om 24v relais te nemen.
Heb gisteravond 2 elco's en een diode gesoldeerd op een 24v relais en deze schakelt ook vrolijk op mijn 14,4v DCC.

Bert,
Misschien zijn er wel bistabiele relais te koop met 4 schakelcontacten, zullen wel prijzig zijn.

Thurbo,
Heb geen idee hoe besturingssoftware met keerlussen omgaat (geen ervaring mee).

Het nieuwe ontwerp voor de hondenbot keerlus is onderweg, nog even een leuk plaatje maken.

André


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2016, 10:33:25 »
Maar een 4-polig bi-stabiel relais is lang niet zo makkelijk te krijgen als een 2-polige. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval  8)
Ik heb er tientallen gehad. Kammrelais van Siemens. Zijn inmiddels bijna allemaal in schakelingen verdwenen . Spoelspanning 24V, maar schakelen al vanaf 16V, dus die doen het uitstekend op digitale spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2016, 10:44:27 »
Conrad heeft jarenlang een vierpolig bistabiel printrelais in het assortiment gehad voor weinig geld. Kan het nu niet meer vinden, maar ik kan nooit wat vinden op de site van Conrad,  dus dat zegt niks.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2016, 10:45:36 »
Daarom bewaar ik altijd alle Conrad bonnen. Dan kan je het op artikelnummer terugvinden....soms.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2016, 10:49:35 »
De schakeling heeft een wisselend schakelcontact waar in principe elke wisselaandrijving (welke je normaal ook met een schakelaar zou bedienen) mee kan worden aangestuurd.
Of het er nu eentje is met of zonder eindafschakeling
Nouwwwwwwwww, dat zou ik niet doen  ;D Tenminste als je de spoel heel wilt houden. De contacten houden de spoel onder spanning dus een wissel zonder eindafschakeling zal niet lang leven...

Timo,
Je kon wel eens gelijk hebben wat betreft de 12v relais.
Met andere woorden, even "op maat maken" voor de baan waar hij gebruikt wordt. Eventueel zou je hem aan kunnen passen om met een losse voeding te werken.

@Klaas Zondervan, zeg ook niet dat ze er niet zijn. Zeker in de telecom zijn super veel types relais gebruikt maar tegenwoordig is een bi-stabiel relais al lastiger te krijgen dan een mono-stabiel, laat staan een 4-polige. Maar als iemand een adresje heeft hoor ik het graag  ;D

Zou je misschien ook nog terug willen komen op reactie 26? Niet om gelijk te krijgen maar uit nieuwsgierigheid.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2016, 12:04:53 »
Op welk onderdeel van #26?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2016, 12:26:52 »
Nouwja, over de werking ervan. Dit omdat jij schreef
en dat wordt dan direct door het eigen contact van het relais overgenomen.
Maar dat zie ik niet in het schema.

En in je verdere uitleg daarvan snap ik niet waarom je schrijft
dan is de laatste trein rechtsom door de lus gereden. Als je de volgende trein dan ook rechtsom laat rijden
Aangezien het juist het idee is dat de volgende trein dan linksom door de lus gaat. ::)

Dus puur en alleen om te kijken of we op dezelfde lijn kunnen komen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2016, 12:37:06 »
Nouwja, over de werking ervan. Dit omdat jij schreefMaar dat zie ik niet in het schema.
Als de trein groen met grijs verbindt zal het contact van R1 dat meteen overnemen. Maar wat ik in eerste instantie niet had gezien is dat het daarnaast liggende contact van R2 de spoel meteen kortsluit.

Citaat
En in je verdere uitleg daarvan snap ik niet waarom je schrijftAangezien het juist het idee is dat de volgende trein dan linksom door de lus gaat. ::)
In reactie #18 suggereer je dat de volgende trein rechtsom door de lus gaat, en uitgaande van de situatie zoals beschreven in het startplaatje kan dat niet.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2016, 12:45:48 »
Maar wat ik in eerste instantie niet had gezien is dat het daarnaast liggende contact van R2 de spoel meteen kortsluit.
Ahh, kijk, we zitten dus al op dezelfde lijn ;D Had ik even niet afgeleid daaruit. ;D

In reactie #18 suggereer je dat de volgende trein rechtsom door de lus gaat, en uitgaande van de situatie zoals beschreven in het startplaatje kan dat niet.
Linksom, rechtsom. Rechterhandregel, linkerhandregel. Duim links aan je rechter hand.... Maw, oeps, foutje van mij :-X Bedoelde daar dus linksom. Was denk ik vooral even door de war omdat daarvoor steeds met de klok mee en tegen de klok in gebruikt werd. ::)

Dank je voor het ophelderen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2016, 13:01:36 »
Was denk ik vooral even door de war omdat daarvoor steeds met de klok mee en tegen de klok in gebruikt werd. ::)
Om het dan helemaal op te helderen: met de klok mee is bij mij rechtsom.
En om weer wat verwarring te scheppen: als je bij het wissel linksaf gaat, dan ga je daarna in de lus rechtsom. ;D
Kortom, een misverstand is zo geboren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.