Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door LMX
Vandaag om 01:03:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.  (gelezen 15966 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #30 Gepost op: 07 November 2016, 06:04:18 »
Deze schakeling in combinatie met besturings software?
Ik vrees dat de diverse software paketten zelf bepalen in welke richting de keerlus bereden word, terwijl in dit geval door de wisselstand de rijrichting bepasld word.
Is daar ook in voorzien?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #31 Gepost op: 07 November 2016, 06:39:17 »
Het is een zelfregelende schakeling waarbij het programma het wissel niet hoeft aan te sturen. Het programma hoeft niet eens te weten dat het wissel er is. Je definieert de keerlus in de software als een blok waar de trein inrijdt en weer uitrijdt en welk meldpunt daarbij hoort. Of dat linksom of rechtsom gebeurt, is dan niet van belang. Dus bij het vaststellen van de betreffende rijweg neem je helemaal geen wissel(stand) op. Je geeft de lus een meldpunt, maar meer is niet nodig.

Je kan er natuurlijk wel voor kiezen het wissel door de software te laten besturen, maar dan kies je voor een andere aanpak dan met deze schakeling.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 10:05:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #32 Gepost op: 07 November 2016, 08:59:57 »
vraag me af, waarom er twee relais gebruikt worden, want ik denk, dat 1 relais met 4 contacten ook zou voldoen.
Tuurlijk kan dat ook. Zou het zelfs nog betrouwbaarder maken. Maar een 4-polig bi-stabiel relais is lang niet zo makkelijk te krijgen als een 2-polige. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval  8)

@Andre, ik wacht met smart af. Zoals ik al aan gaf hoef je volgens mij amper wat aan te passen voor een hondenbot of openrijdende wissel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #33 Gepost op: 07 November 2016, 09:52:42 »
vierpolig bi-stabiel  (y) (met eindafschakeling)

Marius
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 09:54:24 door SBBcargo »
Marius

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2016, 10:08:56 »
Tot iemand daar de deksel vanaf haalt zou ik er niet op vertrouwen dat er een 4-polig relais in zit. Zou zomaar gewoon twee relais kunnen zijn (maar hoeft niet).

Maar aangezien er Roco op staat is het in ieder geval niet goedkoper ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2016, 10:17:05 »
Hoi,

Om even terug te komen op de wisselaansturing.
De schakeling heeft een wisselend schakelcontact waar in principe elke wisselaandrijving (welke je normaal ook met een schakelaar zou bedienen) mee kan worden aangestuurd.
Of het er nu eentje is met of zonder eindafschakeling of geleidend hartstuk maakt voor deze schakeling niets uit.
De reden van het links en rechtsom rijden is omdat dan de wissel maar 1x verzet hoeft te worden per rondje.

De schakeling zelf is eigenlijk best wel een beetje raar, Ikzelf (elektromonteur) zou in de praktijk nooit een relais zijn eigen voeding naar de spoel laten verbreken.
Maar met deze kleine relais werkt het prima.
Het idee van de diodes en elco's heb ik een beetje gepikt van dit forum.
http://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/index.php?PHPSESSID=bf874bb743e5dea1deca1652ee245431&topic=33870.0
Is in mijn ogen wel een beetje een overbodig printje maar het bracht mij wel op het idee.
De waarde van de elco's heb ik gegokt en de keerlus module werkt prima, er komt nog geen rook uit en de los rijden probleemloos door de lus.

Timo,
Je kon wel eens gelijk hebben wat betreft de 12v relais.
De baanspanning (spoor N) is hier 14,4v, gemeten achter een brugschakeling.
Dit kunnen de relais wel hebben maar als spanning richting de 18v loopt is het waarschijnlijk verstandig om 24v relais te nemen.
Heb gisteravond 2 elco's en een diode gesoldeerd op een 24v relais en deze schakelt ook vrolijk op mijn 14,4v DCC.

Bert,
Misschien zijn er wel bistabiele relais te koop met 4 schakelcontacten, zullen wel prijzig zijn.

Thurbo,
Heb geen idee hoe besturingssoftware met keerlussen omgaat (geen ervaring mee).

Het nieuwe ontwerp voor de hondenbot keerlus is onderweg, nog even een leuk plaatje maken.

André


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2016, 10:33:25 »
Maar een 4-polig bi-stabiel relais is lang niet zo makkelijk te krijgen als een 2-polige. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval  8)
Ik heb er tientallen gehad. Kammrelais van Siemens. Zijn inmiddels bijna allemaal in schakelingen verdwenen . Spoelspanning 24V, maar schakelen al vanaf 16V, dus die doen het uitstekend op digitale spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2016, 10:44:27 »
Conrad heeft jarenlang een vierpolig bistabiel printrelais in het assortiment gehad voor weinig geld. Kan het nu niet meer vinden, maar ik kan nooit wat vinden op de site van Conrad,  dus dat zegt niks.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2016, 10:45:36 »
Daarom bewaar ik altijd alle Conrad bonnen. Dan kan je het op artikelnummer terugvinden....soms.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2016, 10:49:35 »
De schakeling heeft een wisselend schakelcontact waar in principe elke wisselaandrijving (welke je normaal ook met een schakelaar zou bedienen) mee kan worden aangestuurd.
Of het er nu eentje is met of zonder eindafschakeling
Nouwwwwwwwww, dat zou ik niet doen  ;D Tenminste als je de spoel heel wilt houden. De contacten houden de spoel onder spanning dus een wissel zonder eindafschakeling zal niet lang leven...

Timo,
Je kon wel eens gelijk hebben wat betreft de 12v relais.
Met andere woorden, even "op maat maken" voor de baan waar hij gebruikt wordt. Eventueel zou je hem aan kunnen passen om met een losse voeding te werken.

@Klaas Zondervan, zeg ook niet dat ze er niet zijn. Zeker in de telecom zijn super veel types relais gebruikt maar tegenwoordig is een bi-stabiel relais al lastiger te krijgen dan een mono-stabiel, laat staan een 4-polige. Maar als iemand een adresje heeft hoor ik het graag  ;D

Zou je misschien ook nog terug willen komen op reactie 26? Niet om gelijk te krijgen maar uit nieuwsgierigheid.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2016, 12:04:53 »
Op welk onderdeel van #26?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2016, 12:26:52 »
Nouwja, over de werking ervan. Dit omdat jij schreef
en dat wordt dan direct door het eigen contact van het relais overgenomen.
Maar dat zie ik niet in het schema.

En in je verdere uitleg daarvan snap ik niet waarom je schrijft
dan is de laatste trein rechtsom door de lus gereden. Als je de volgende trein dan ook rechtsom laat rijden
Aangezien het juist het idee is dat de volgende trein dan linksom door de lus gaat. ::)

Dus puur en alleen om te kijken of we op dezelfde lijn kunnen komen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2016, 12:37:06 »
Nouwja, over de werking ervan. Dit omdat jij schreefMaar dat zie ik niet in het schema.
Als de trein groen met grijs verbindt zal het contact van R1 dat meteen overnemen. Maar wat ik in eerste instantie niet had gezien is dat het daarnaast liggende contact van R2 de spoel meteen kortsluit.

Citaat
En in je verdere uitleg daarvan snap ik niet waarom je schrijftAangezien het juist het idee is dat de volgende trein dan linksom door de lus gaat. ::)
In reactie #18 suggereer je dat de volgende trein rechtsom door de lus gaat, en uitgaande van de situatie zoals beschreven in het startplaatje kan dat niet.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2016, 12:45:48 »
Maar wat ik in eerste instantie niet had gezien is dat het daarnaast liggende contact van R2 de spoel meteen kortsluit.
Ahh, kijk, we zitten dus al op dezelfde lijn ;D Had ik even niet afgeleid daaruit. ;D

In reactie #18 suggereer je dat de volgende trein rechtsom door de lus gaat, en uitgaande van de situatie zoals beschreven in het startplaatje kan dat niet.
Linksom, rechtsom. Rechterhandregel, linkerhandregel. Duim links aan je rechter hand.... Maw, oeps, foutje van mij :-X Bedoelde daar dus linksom. Was denk ik vooral even door de war omdat daarvoor steeds met de klok mee en tegen de klok in gebruikt werd. ::)

Dank je voor het ophelderen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2016, 13:01:36 »
Was denk ik vooral even door de war omdat daarvoor steeds met de klok mee en tegen de klok in gebruikt werd. ::)
Om het dan helemaal op te helderen: met de klok mee is bij mij rechtsom.
En om weer wat verwarring te scheppen: als je bij het wissel linksaf gaat, dan ga je daarna in de lus rechtsom. ;D
Kortom, een misverstand is zo geboren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.