Nu zullen beide wel werken maar vooral het tweede vraag ik me af hoe erg het vonkt... Zeker omdat er ook nog een condensator wordt opgeladen. Waarom heb je die geplaatst?
en dat wordt dan direct door het eigen contact van het relais overgenomen.
Nee, als het relais schakelt (en dan hoop je dat beide relais schakelen) komt de spoel gewoon spanningloos te staan. Dus alle stroom loopt wiel het wiel.
De uitgangssituatie zoals getekend in het schema is als de trein al in de lus is en linksom rijdt.
De trein zal dus contact maken tussen groen en grijs, en daardoor worden zowel groen als grijs met rood verbonden.
En wat ik zelf in eerste instantie ook over het hoofd zag: de zojuist bekrachtigde spoelen worden kortgesloten. Dus blusdiodes hebben hier geen enkel nut.
Bij deze uitvoering van de keerlus heb je eigenlijk alleen maar een monostabiel relais nodig, die je mee laat schakelen (...)
BNLS module baan:- beide sporen gelijke polariteit (o.a. om overloopwissels makkelijk te maken)- in principe vaste rijrichting (rechter spoor, al willen we in een dwarse bui ook wel eens linkerspoor rijden- eindbakken met de (halve boog) verbinding tussen de beide sporen. Hier moet dus een keerlus / ompool spoor in zitten
Hoe werkt het trouwens nu? Ik bedoel, de modulebaan heeft al een paar keer gefunctioneerd.
Het maakt niet uit of de trein al in de lus is of niet. Dat is het leuke aan het schema (waar de wissel ook geschakeld wordt en dus om en om linksom en rechtsom door de lus gereden wordt) dat er maar één keer geschakeld wordt per doorgang door de lus en wel alleen bij het de lus uit rijden.
Beide relais zullen nu omschakelen en de keerlus wordt nu als situatie B (paarse sectie is nu spanningsloos).Tevens wordt gelijk de wissel in de juiste stand gezet en de lok rijdt zonder hapering de keerlus weer uit. De volgende trein zal nu met de klok mee door de lus rijden, de volgende weer tegen de klok in
Inderdaad, maar dat betekent dat de treinen afwisselend linksom en rechtsom moeten rijden.
Als je uitgaat van de situatie zoals in het eerste plaatje getekend is, dan is de laatste trein rechtsom door de lus gereden.
Als je de volgende trein dan ook rechtsom laat rijden maakt hij eerst contact tussen rood en grijs en dan gebeurt er ....helemaal niks.
Oja, toch wel. Hij maakt ook contact tussen blauw en zwart, en aangezien zwart aan rood zit krijg je dus kortsluiting