Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Halling aandrijvingen door tothebeach
Vandaag om 16:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:05:11
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.  (gelezen 15526 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #45 Gepost op: 07 November 2016, 13:05:32 »
Even op de vraag die gesteld werd of dit ook geschikt is voor de modulebaan. Ik weet even niet of de printplaat na het verlaten van het blok door een trein weer in de neutrale stand komt, zo ja, dan is dit geschikt voor een keerlus. Zo nee, dan moet je wat anders bedenken/zorgen dat ze wel in de neutrale stand komen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #46 Gepost op: 07 November 2016, 13:14:37 »
Nee, hij gaat niet naar neutraal. Dat is precies wat de print zo simpel maakt. Maar ik zie niet in waarom dit niet bruikbaar is. Waarom MOET de trein altijd hetzelfde door de lus?

Overigens, als je de wissel open rijdt kan je het dit wel gebruiken maar dan zal je wel wat aanpassingen moeten doen. Uit reactie 14
Voor een hondenbot zou het ook moeten werken. Maar eigenlijk is dat hetzelfde als dit wanneer je de wissel open rijdt in deze situatie en dus altijd in dezelfde richting door de lus gaat. Wat je daarvoor moet doen is of:
- Beide spoelen aan dezelfde voeding hangen. Immers zal nu (uitgaande van tegen de klok in) nu altijd een verbinding met de blauwe voeding de boel moeten doen schakelen. Uitgaande van tegen de klok in altijd komt de onderste diode te vervallen en sluit je dat ook achter de bovenste diode aan.
- Of je moet aan een kant de onderbreking naar de andere spoorstaaf doen. Weer uitgaande van tegen de klok in moet dan de paarse naar binnen.
en
de grijze sectie moet niet tegelijk beginnen met de andere railstaaf maar eerder. De zaagsnede (tussen blauw en zwart) moet halverwege de grijze sectie zitten. Zelfde natuurlijk aan de andere kant met paars.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #47 Gepost op: 07 November 2016, 14:16:01 »

- Je schakelt twee spoelen via de wielen

Nu zullen beide wel werken maar vooral het tweede vraag ik me af hoe erg het vonkt... Zeker omdat er ook nog een condensator wordt opgeladen. Waarom heb je die geplaatst? Aan de andere kant Märklin deed het ook altijd...

Hallo

Ik zit nog steeds te dubben hoe er nou eigenlijk geschakeld wordt.
Bii marklin is een stukje spoorstaaf geisoleerd, en loopt de schakelstroom door het wielstel.

Maar hoe werkt het hier? Loopt de schakelstroom via de stroomopnemers in de lok?
Van het ene wiel naar het andere (aan dezelfde zijde)?

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #48 Gepost op: 07 November 2016, 14:19:03 »
Ook, maar ik denk dat de overbrugging van de twee spoorstaven door de as ook al genoeg is om te schakelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #49 Gepost op: 07 November 2016, 14:21:59 »
Hoi

heb je wel hèèl snelle relais nodig. ;D

Bart

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #50 Gepost op: 07 November 2016, 14:54:10 »
Tot iemand daar de deksel vanaf haalt

U vraagt, wij knippen  ;D



Marius.
Marius

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #51 Gepost op: 07 November 2016, 15:03:02 »
heb je wel hèèl snelle relais nodig. ;D
Relais zijn sneller dan je denkt. Die korte puls is waarschijnlijk al genoeg. En als dat iet zo was dan zal de stroom inderdaad van wiel naar wiel gaan via de interne draden en stoppen zodra het relais schakelt.

Enige "probleem" is dat één relais misschien sneller schakelt dan de andere. En is de snelle R2 dan is er de kans dat R1 fout blijft staan. Maar omdat het twee identieke relais zijn met een condensator acht ik die kans niet zo groot maar het zou kunnen. Probeer al te denken hoe dat anders zou kunnen maar kom er nog niet uit. "Probleem" heb je niet met een 4-polig relais.

@SBBcargo, dank je! Jemig, dat Roco echt zelf een relais gemaakt heeft :P Maar het laat inderdaad zien dat het een 4-polige is. Goedkoop zal hij niet zijn denk ik  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #52 Gepost op: 07 November 2016, 15:37:17 »
Nee, hij gaat niet naar neutraal. Dat is precies wat de print zo simpel maakt. Maar ik zie niet in waarom dit niet bruikbaar is. Waarom MOET de trein altijd hetzelfde door de lus?

Timo, heel simpel.
Omdat je niet altijd voor de keerlus van spoor kunt wisselen. Zoals bij de modulebaan.
Op de club ook keerlussen liggen, deze liggen naast het ovaal om daarin een trein te kunnen laten keren.
Deze wordt altijd via dezelfde wissel ingereden, en via een andere wissel weer naar de hoofdbaan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #53 Gepost op: 07 November 2016, 15:51:24 »
Enige "probleem" is dat één relais misschien sneller schakelt dan de andere. En is de snelle R2 dan is er de kans dat R1 fout blijft staan. Maar omdat het twee identieke relais zijn met een condensator acht ik die kans niet zo groot maar het zou kunnen. Probeer al te denken hoe dat anders zou kunnen maar kom er nog niet uit. "Probleem" heb je niet met een 4-polig relais.
Dat mogelijke verschil in schakelsnelheid is het enige zwakke punt wat ik zie. Juist daarom is die elco bij nader inzien toch wel nuttig. Als de elco ver genoeg is opgeladen om 1 relais te schakelen, dan zal de andere op de restlading ook wel omgaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #54 Gepost op: 07 November 2016, 15:57:43 »
@Klaas Zondervan, die gedachten had ik ook ja.

@Marcel112, dan moet je toch eens kijken naar alle opmerkingen over de hondenbot situatie (wat eigenlijk een zelfde situatie oplevert als de wissel openrijden). Andre gaat er ook nog op terug komen. Wat je hebt dan echt een andere situatie en heeft dan niets met deze wissel in neutraal te maken. En ja, uiteindelijk zijn er wat beperkingen aan waar je het toe kunt passen door zijn simpelheid. Heb je echt een complexe situatie zal je ook een complexere aansturing nodig hebben.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #55 Gepost op: 07 November 2016, 15:58:12 »
Maar het laat inderdaad zien dat het een 4-polige is. Goedkoop zal hij niet zijn denk ik  ;D
Vierpolige bistabiele relais zijn nooit goedkoop, of ze nou oud of nieuw zijn. Vierpolige monostabiele relais zijn dat ook niet meer.
Toevallig heb ik op €spoor er een 50tal bemachtigd (< € 1,0 per stuk). Monostabiel, dat wel:

Schakelt bij spanning tussen circa 10 en iets meer dan 24 vDC, heeft circa 40 ms nodig om te schakelen, schakelt max 2A per stroomkring, en verbruikt max 50 mA voor het schakelen. Pootjes zitten precies op dubbele afstand van de standaard printplaten van 2.54 raster.

Ik dacht even aan dit relais toen ik Andre's schema las (en met zo'n relais werk je wel met een voorkeurs-stand van het wissel). Ik heb ook bistabiele relais gezien met 4x om, 2e hands vanaf € 8,- Maar dat lijkt me teveel geld voor een simpel schakelingetje. 

Een van de klassieke(obsolete) 4x om bistabiele relais:

Dat was een merk van Fujitsu. Dit relais wordt al heel lang niet meer gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2016, 10:39:39 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #56 Gepost op: 07 November 2016, 16:42:09 »
Even dus een schets van de BNLS modulebaan hondenbot:



De nieuwe variant wordt vermoedelijk een dubbelsporige lus (als verkapt opstelspoor) maar dat maakt voor het principe niets uit, dat is simpelweg het toevoegen van een tweede schakelmodule

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #57 Gepost op: 07 November 2016, 17:35:20 »
Maar welke keerlusschakeling heb je tot nu toe gebruikt Paul?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #58 Gepost op: 07 November 2016, 17:55:02 »
TAMS (oud model) en Digikeijs DR410 (en beide zijn niet meer nieuw verkrijgbaar)

Sec genomen hebben we d'r voor de module baan nu genoeg (als d'r niets stuk gaat)

Maar...... als storingsmonteur / hoofd narigheid / crisisbestrijdingsdienst vind ik het niet vervelend om een goede en goedkope alternatief op de plank te hebben liggen  ;)


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #59 Gepost op: 07 November 2016, 18:52:28 »
En we hebben nog twee ultieme keerlusmodules op de plank liggen.
No dress rehearsel, this is our life.