Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door meino
Vandaag om 00:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
24 July 2025, 23:57:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
C en K rails samen door hmmglaser
24 July 2025, 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
24 July 2025, 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
Raadplaatje door R1954
24 July 2025, 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
24 July 2025, 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Aachenau West door wob
24 July 2025, 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
24 July 2025, 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
24 July 2025, 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 July 2025, 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
24 July 2025, 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
24 July 2025, 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 July 2025, 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
24 July 2025, 09:13:07
  

Auteur Topic: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.  (gelezen 15255 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #30 Gepost op: 07 November 2016, 06:04:18 »
Deze schakeling in combinatie met besturings software?
Ik vrees dat de diverse software paketten zelf bepalen in welke richting de keerlus bereden word, terwijl in dit geval door de wisselstand de rijrichting bepasld word.
Is daar ook in voorzien?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #31 Gepost op: 07 November 2016, 06:39:17 »
Het is een zelfregelende schakeling waarbij het programma het wissel niet hoeft aan te sturen. Het programma hoeft niet eens te weten dat het wissel er is. Je definieert de keerlus in de software als een blok waar de trein inrijdt en weer uitrijdt en welk meldpunt daarbij hoort. Of dat linksom of rechtsom gebeurt, is dan niet van belang. Dus bij het vaststellen van de betreffende rijweg neem je helemaal geen wissel(stand) op. Je geeft de lus een meldpunt, maar meer is niet nodig.

Je kan er natuurlijk wel voor kiezen het wissel door de software te laten besturen, maar dan kies je voor een andere aanpak dan met deze schakeling.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 10:05:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #32 Gepost op: 07 November 2016, 08:59:57 »
vraag me af, waarom er twee relais gebruikt worden, want ik denk, dat 1 relais met 4 contacten ook zou voldoen.
Tuurlijk kan dat ook. Zou het zelfs nog betrouwbaarder maken. Maar een 4-polig bi-stabiel relais is lang niet zo makkelijk te krijgen als een 2-polige. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval  8)

@Andre, ik wacht met smart af. Zoals ik al aan gaf hoef je volgens mij amper wat aan te passen voor een hondenbot of openrijdende wissel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SBBcargo

  • Online Online
  • Berichten: 657
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #33 Gepost op: 07 November 2016, 09:52:42 »
vierpolig bi-stabiel  (y) (met eindafschakeling)

Marius
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 09:54:24 door SBBcargo »
Marius

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2016, 10:08:56 »
Tot iemand daar de deksel vanaf haalt zou ik er niet op vertrouwen dat er een 4-polig relais in zit. Zou zomaar gewoon twee relais kunnen zijn (maar hoeft niet).

Maar aangezien er Roco op staat is het in ieder geval niet goedkoper ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2016, 10:17:05 »
Hoi,

Om even terug te komen op de wisselaansturing.
De schakeling heeft een wisselend schakelcontact waar in principe elke wisselaandrijving (welke je normaal ook met een schakelaar zou bedienen) mee kan worden aangestuurd.
Of het er nu eentje is met of zonder eindafschakeling of geleidend hartstuk maakt voor deze schakeling niets uit.
De reden van het links en rechtsom rijden is omdat dan de wissel maar 1x verzet hoeft te worden per rondje.

De schakeling zelf is eigenlijk best wel een beetje raar, Ikzelf (elektromonteur) zou in de praktijk nooit een relais zijn eigen voeding naar de spoel laten verbreken.
Maar met deze kleine relais werkt het prima.
Het idee van de diodes en elco's heb ik een beetje gepikt van dit forum.
http://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/index.php?PHPSESSID=bf874bb743e5dea1deca1652ee245431&topic=33870.0
Is in mijn ogen wel een beetje een overbodig printje maar het bracht mij wel op het idee.
De waarde van de elco's heb ik gegokt en de keerlus module werkt prima, er komt nog geen rook uit en de los rijden probleemloos door de lus.

Timo,
Je kon wel eens gelijk hebben wat betreft de 12v relais.
De baanspanning (spoor N) is hier 14,4v, gemeten achter een brugschakeling.
Dit kunnen de relais wel hebben maar als spanning richting de 18v loopt is het waarschijnlijk verstandig om 24v relais te nemen.
Heb gisteravond 2 elco's en een diode gesoldeerd op een 24v relais en deze schakelt ook vrolijk op mijn 14,4v DCC.

Bert,
Misschien zijn er wel bistabiele relais te koop met 4 schakelcontacten, zullen wel prijzig zijn.

Thurbo,
Heb geen idee hoe besturingssoftware met keerlussen omgaat (geen ervaring mee).

Het nieuwe ontwerp voor de hondenbot keerlus is onderweg, nog even een leuk plaatje maken.

André


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2016, 10:33:25 »
Maar een 4-polig bi-stabiel relais is lang niet zo makkelijk te krijgen als een 2-polige. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval  8)
Ik heb er tientallen gehad. Kammrelais van Siemens. Zijn inmiddels bijna allemaal in schakelingen verdwenen . Spoelspanning 24V, maar schakelen al vanaf 16V, dus die doen het uitstekend op digitale spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2016, 10:44:27 »
Conrad heeft jarenlang een vierpolig bistabiel printrelais in het assortiment gehad voor weinig geld. Kan het nu niet meer vinden, maar ik kan nooit wat vinden op de site van Conrad,  dus dat zegt niks.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2016, 10:45:36 »
Daarom bewaar ik altijd alle Conrad bonnen. Dan kan je het op artikelnummer terugvinden....soms.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2016, 10:49:35 »
De schakeling heeft een wisselend schakelcontact waar in principe elke wisselaandrijving (welke je normaal ook met een schakelaar zou bedienen) mee kan worden aangestuurd.
Of het er nu eentje is met of zonder eindafschakeling
Nouwwwwwwwww, dat zou ik niet doen  ;D Tenminste als je de spoel heel wilt houden. De contacten houden de spoel onder spanning dus een wissel zonder eindafschakeling zal niet lang leven...

Timo,
Je kon wel eens gelijk hebben wat betreft de 12v relais.
Met andere woorden, even "op maat maken" voor de baan waar hij gebruikt wordt. Eventueel zou je hem aan kunnen passen om met een losse voeding te werken.

@Klaas Zondervan, zeg ook niet dat ze er niet zijn. Zeker in de telecom zijn super veel types relais gebruikt maar tegenwoordig is een bi-stabiel relais al lastiger te krijgen dan een mono-stabiel, laat staan een 4-polige. Maar als iemand een adresje heeft hoor ik het graag  ;D

Zou je misschien ook nog terug willen komen op reactie 26? Niet om gelijk te krijgen maar uit nieuwsgierigheid.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2016, 12:04:53 »
Op welk onderdeel van #26?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2016, 12:26:52 »
Nouwja, over de werking ervan. Dit omdat jij schreef
en dat wordt dan direct door het eigen contact van het relais overgenomen.
Maar dat zie ik niet in het schema.

En in je verdere uitleg daarvan snap ik niet waarom je schrijft
dan is de laatste trein rechtsom door de lus gereden. Als je de volgende trein dan ook rechtsom laat rijden
Aangezien het juist het idee is dat de volgende trein dan linksom door de lus gaat. ::)

Dus puur en alleen om te kijken of we op dezelfde lijn kunnen komen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2016, 12:37:06 »
Nouwja, over de werking ervan. Dit omdat jij schreefMaar dat zie ik niet in het schema.
Als de trein groen met grijs verbindt zal het contact van R1 dat meteen overnemen. Maar wat ik in eerste instantie niet had gezien is dat het daarnaast liggende contact van R2 de spoel meteen kortsluit.

Citaat
En in je verdere uitleg daarvan snap ik niet waarom je schrijftAangezien het juist het idee is dat de volgende trein dan linksom door de lus gaat. ::)
In reactie #18 suggereer je dat de volgende trein rechtsom door de lus gaat, en uitgaande van de situatie zoals beschreven in het startplaatje kan dat niet.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2016, 12:45:48 »
Maar wat ik in eerste instantie niet had gezien is dat het daarnaast liggende contact van R2 de spoel meteen kortsluit.
Ahh, kijk, we zitten dus al op dezelfde lijn ;D Had ik even niet afgeleid daaruit. ;D

In reactie #18 suggereer je dat de volgende trein rechtsom door de lus gaat, en uitgaande van de situatie zoals beschreven in het startplaatje kan dat niet.
Linksom, rechtsom. Rechterhandregel, linkerhandregel. Duim links aan je rechter hand.... Maw, oeps, foutje van mij :-X Bedoelde daar dus linksom. Was denk ik vooral even door de war omdat daarvoor steeds met de klok mee en tegen de klok in gebruikt werd. ::)

Dank je voor het ophelderen (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2016, 13:01:36 »
Was denk ik vooral even door de war omdat daarvoor steeds met de klok mee en tegen de klok in gebruikt werd. ::)
Om het dan helemaal op te helderen: met de klok mee is bij mij rechtsom.
En om weer wat verwarring te scheppen: als je bij het wissel linksaf gaat, dan ga je daarna in de lus rechtsom. ;D
Kortom, een misverstand is zo geboren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.