vraag me af, waarom er twee relais gebruikt worden, want ik denk, dat 1 relais met 4 contacten ook zou voldoen.
Maar een 4-polig bi-stabiel relais is lang niet zo makkelijk te krijgen als een 2-polige. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval
De schakeling heeft een wisselend schakelcontact waar in principe elke wisselaandrijving (welke je normaal ook met een schakelaar zou bedienen) mee kan worden aangestuurd.Of het er nu eentje is met of zonder eindafschakeling
Timo,Je kon wel eens gelijk hebben wat betreft de 12v relais.
en dat wordt dan direct door het eigen contact van het relais overgenomen.
dan is de laatste trein rechtsom door de lus gereden. Als je de volgende trein dan ook rechtsom laat rijden
Nouwja, over de werking ervan. Dit omdat jij schreefMaar dat zie ik niet in het schema.
En in je verdere uitleg daarvan snap ik niet waarom je schrijftAangezien het juist het idee is dat de volgende trein dan linksom door de lus gaat.
Maar wat ik in eerste instantie niet had gezien is dat het daarnaast liggende contact van R2 de spoel meteen kortsluit.
In reactie #18 suggereer je dat de volgende trein rechtsom door de lus gaat, en uitgaande van de situatie zoals beschreven in het startplaatje kan dat niet.
Was denk ik vooral even door de war omdat daarvoor steeds met de klok mee en tegen de klok in gebruikt werd.