Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door MathynK
Vandaag om 11:49:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dartje75
Vandaag om 11:49:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 11:46:19
Automatische koppeling komt niet ver genoeg omhoog door Wummeke
Vandaag om 11:46:18
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 11:18:42
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:12:16
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door ceuleer
Vandaag om 11:07:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:02:47
Goederenloods Apeldoorn door Ronald69
Vandaag om 10:54:52
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:52:26
20 toen door Teun
Vandaag om 10:47:35
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door nkob
Vandaag om 10:38:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 10:32:36
Laag-Baarlo door Frank 123
Vandaag om 10:28:04
Welke aanslag zit op mijn "zo-goed-als-nieuwe" lok? door Pauldg
Vandaag om 10:24:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:23:42
EifelBurgenBahn door nkob
Vandaag om 10:10:57
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 09:52:50
NS modelbaan Hoekdam H0 door knutselaar
Vandaag om 09:50:41
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door VAM65
Vandaag om 09:46:19
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:27:15
Van Fleischmann spoor N, naar beginner Märklin spoor h0 digitaal door Vaper76
Vandaag om 09:23:54
Multimaus programmeren : probleem 2 locs zelfde adres door Frank 123
Vandaag om 09:20:30
Projekt 083-338 door puntenglijder
Vandaag om 08:34:08
Relaisbesturing of toch Arduino? door Erik Baas
Vandaag om 01:20:59
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door hmmglaser
Vandaag om 00:35:16
Grunn, NS modelbaan tijdperk IIIa door Rondje_HO
Vandaag om 00:06:46
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
30 oktober 2020, 23:43:46
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
30 oktober 2020, 22:52:02
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Klaas Zondervan
30 oktober 2020, 22:24:27
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 60772 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3940
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #285 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:30:52 »
Met een half Engels wissel in beeld.
Goed gezien van die wissel hier nog eventjes van de andere kant. De Wissel Komend van een rangeerspoor naar kopverlading en 2 kanten laad en losweg

Maar dat mooie half Engelse wissel ligt wel "op zijn kop"  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #286 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:40:06 »
De EKW ligt niet op zijn kop. Komend vanaf het meest links grijs geballaste spoor kun je rechtdoor richting kopspoortje, waar op de foto een gele rangeerlok staat, of rechtsaf richting de verhoogde zijlading en bokkraan. Will je naar het spoortje waar de groene houttrailer en Unimog staat dan steek je terug vanaf het spoor dat rechtsafbuigt. En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch. Zie onderstande plaatje


NL baan in Canada

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1135
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #287 Gepost op: 16 oktober 2019, 13:46:18 »
En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch.
Daar is over nagedacht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #288 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:26:10 »
Hoest met tremmetje??

hahahah,
ANDREUS


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3940
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #289 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:19:29 »
Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1135
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #290 Gepost op: 16 oktober 2019, 23:18:33 »
Die staat op scherp. Dat wil zeggen, dat het wissel bijna uit zichzelf zal omgaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #291 Gepost op: 17 oktober 2019, 03:52:23 »
Hoest met tremmetje??


Work in progress.......

Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)

Sorry maar het kwartje valt niet. Moet dat ding aan de andere (buiten) kant staan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3940
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #292 Gepost op: 17 oktober 2019, 07:51:06 »
Handel en gewicht moeten aan de zelfde kant staan/ liggen.
Op deze manier ligt het wissel in spoortermen dus "op zijn kop".
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 08:05:13 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3406
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #293 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:01:22 »
Bovendien heeft een Engels wissel in 1:1 altijd twee motoren of wisselstellers. Dat geldt volgens mij voor een half Engels wissel ook. Zie onderstaande foto voor de hele versie. Hier liggen de motoren aan weerszijden van het wissel, maar dat kan ook aan dezelfde kant zijn. Foto gemaakt in Amersfoort op 260580.

Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3940
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #294 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:39:17 »
Klopt, aan beide zijden van het wissel liggen onder de tongspitsen langere wisselhouten (biels) waarop de wisselsteller staat.

Wil je het nog gedetailleerder maken dat kan je het gewicht/de gewichten ook nog zwart/wit schilderen om de voorkeursstand van het wissel aan te geven, wat in geval van dit wissel zeker ter zake doet.

Zie hier helemaal onderaan de pagina.

Geen kritiek hoor, slechts tips om het nog mooier te maken dan het al is :)
Of je er wat mee doet is aan jou, het is jouw baan uiteindelijk!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3406
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #295 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:56:57 »
Zo bedoelde ik het uiteraard ook, Arjan
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #296 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:39:48 »
In Antwerpen wel 'ns Engelsman tegen gekomen die één gemoteriseerde kant, lees in de beveiliging, en een handmatige wisselsteller had...  Maar in Nederland zijn ze of motorisch of handmatige wisselstellers.
Overigens is de zwart/witte met voorkeurstand (gelukkig) erg zeldzaam want die moet altijd ook weer teruggegooid worden eigenlijk na passage.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3406
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #297 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:25:14 »
Nee hoor Chris. In Weert bijvoorbeeld is Engelsman 107B-109 ook deels elektrisch en centraal bediend (107B) en deels ter plaatse bediend, dus hand (109). Daarbij is 109 voorzien van een grendel en natuurlijk is inmiddels de traditionele wisselsteller vanwege de ARBO vervangen door een motor ("bromwissel").
Groet, Frank

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #298 Gepost op: 18 oktober 2019, 03:28:43 »
Interessant allemaal. Wat een plaatje en een opmerking aan info oplevert.

Ik zal nog een kritisch naar de wisselstellers kijken.....over voorkeurs standen gesproken bij de wissel waarmee het allemaal begon heeft dan wel als voorkeur dat het “naar rechts” afbuigt zodat we niet richting kopspoor gaan.

Arjan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3940
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #299 Gepost op: 18 oktober 2019, 10:57:57 »
Arjan, ik was in de veronderstelling dat dit wissel aansloot aan de doorgaande baan, even teruggebladerd in je topic zag ik dat dat niet het geval was, dus bij dit wissel kan je mijn opmerking over voorkeursstand negeren :)

Als het wissel wel op de doorgaande baan aan zou sluiten dan zou de voorkeursstand zo zijn dat het wissel in rust niet naar de doorgaande baan zou leiden.
Het aansluitende wissel in de doorgaande baan zou dan centraal bediend zijn (vanuit het seinhuis) of handbediend en voorzien zijn van een grendel (centraal bediend of met een sleutel) zodat dit wissel opgenomen kan worden in de beveiliging.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.