Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 18:11:06
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 85710 keer)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #135 Gepost op: 26 July 2010, 08:24:21 »


Waarom dan niet met elkaar een investeringspotje bij elkaar leggen?




en hoeveel zou er dan in dat potje moeten zitten om zo,n treinstel te ontwikkelen?? 500, 1000, 2000, 8000 , 20,000 euro??

eric

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6584
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #136 Gepost op: 26 July 2010, 08:28:29 »
Vooralsnog alleen de ontwikkelosten voor een reproduceerbare kop. We zouden eea stapje voor stapje kunnen oppakken.

Grzz,

Hans



eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #137 Gepost op: 26 July 2010, 08:32:11 »
....en zou er een afzetmarkt voor zijn die de ontwikkel kosten terugverdient?...hmmm, ik stort vast 5 euro ;D


eric

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #138 Gepost op: 26 July 2010, 09:25:41 »
de kop is vooralsnog het enige waar idd in geinvesteerd moet worden, misschien later evt de draaistellen?

I'm in!

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #139 Gepost op: 26 July 2010, 09:26:29 »
Citaat van: Mitchell
1) SLA,,, ik schat ongeveer 50euro..

2) die commerciele bedrijven in amerika vragen en de hoogdprijs  ::)

@Mitchel,

ad 1) Klopt, die kunnen tot < 0.1mm resolutie ( en hopelijk ook reproduceerbaarheid )

ad 2) Niet alleen Amerika, ook Materialise in Belgie vraagt ca. € 180 excl. BTW voor het kopje alleen...


Citaat van: eric den boer
...en hoeveel zou er dan in dat potje moeten zitten om zo,n treinstel te ontwikkelen?? 500, 1000, 2000, 8000 , 20,000 euro??...

@Erik,

Pak em beet dus ca 300 - 500 Euri voor de ontwikkeling van een kopje met toeters en bellen :)

Citaat van: Hans van de Burgt
...Nu is het de vraag of Karst de kop enkel voor zichzelf maakt, of ook voor anderen...

@Hans,

In principe maak ik dingen die ik hier laat zien voor me zelf... Als ik iets niet leuk of mooi vind, doe/maak het niet ;) Maar... Als ik anderen er een dienst mee kan bewijzen, graag ! En het is kosten technisch gezien mooi meegenomen  :P


Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #140 Gepost op: 26 July 2010, 09:42:02 »
Evt. een project a la Plan U opzetten dus. Ga maar polsen. (y)

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #141 Gepost op: 26 July 2010, 09:44:18 »
Hier is interesse...  :)

Eelco

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #142 Gepost op: 26 July 2010, 10:02:09 »
Hier ook! Allen zie ik mezelf nog geen DE-5 in elkaar zetten.  :(

Maar goed, dat is voor later zorg. DE-5 staat bij mij bovenaan de wensenlijst, dus ik heb zeer zeker interesse!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8602
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #143 Gepost op: 26 July 2010, 10:48:53 »
@Jeroen, wel een mooie brug kunnen bouwen, maar geen DE-5?! Volgens mij doe je jezelf nu tekort.  :D

Oh ja, en ook hier interesse....

Groeten,

Edsko

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #144 Gepost op: 26 July 2010, 11:08:51 »
Mocht het een echt project worden, dan is het misschien een idee om ook een omBC 2900 te tekenen, draaistelzijkanten en koppen zijn er toch al... voor de minder ervaren bouwers is het denk ik beter om eerst een enkele bak te bouwen om de slag te pakken te krijgen, dan heb je alle stadia van de bouw van zo'n bak al eens gezien inclusief afwerking en spuiten, op die manier is de bouwkwaliteit van de 5 bakken van zo'n lang stel wat beter constant te houden, als je het bij 1 bak van de DE5 moet leren ga je dat later wellicht aan het treinstel zien en dan gaat de lol van dat hele ding af, een beetje zonde bij een ding wat zo'n berg werk is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #145 Gepost op: 26 July 2010, 11:45:06 »
@Jeroen, wel een mooie brug kunnen bouwen, maar geen DE-5?! Volgens mij doe je jezelf nu tekort.  :D

Oh ja, en ook hier interesse....

Groeten,

Edsko

Hoi Edsko, 

Een brug is toch echt wat anders dan een trein hoor....  ;) Bij de brug kun je toch wat grover te werk gaan, zeker bi jde brug van Oosterbeek die ik als voorbeeld heb genomen.

Maar goed, laten we snel terug gaan naar de DE-5: ik vraag me af: stel dat er een groep mensen zijn die een DE-5 willen bouwen. Zou het dan rendabel te krijgen zijn om de daken, schortplaten en draasitellen te laten gieten? Dat zal de drempel voor velen ook een stuk lager maken om zo'n stel te gaan bouwen lijkt mij zo.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #146 Gepost op: 26 July 2010, 11:47:22 »
Hoi,

Ik denk dat je volledig gelijk hebt Floris.

Ik ben imiddels b.v. met de 5e Plan U bezig. En... elke bak wordt nog steeds strakker dan alle voorgangers  :P

Voor de DE-5, vergeet idd niet dat dit dus 5 !! bakken zijn, waarbij de moeilijkheidsgraad hoger ligt dan de Plan U ! Ook het rijdend deel ( jacobsstellen en aandrijving ) zal een factor lastiger zijn. Het hebben van b.v. goede koppen is dan slechts een peuleschil. Eveneens voor wat betreft de financien.
Frank gaf al aan er 4 - 5 Mat '4654's voor nodig te hebben... Dus reken maar uit: Ong. € 200 per stel... dus mooi richting € 1000 Euro  :o voor alleen het casco. Dan komen de draaistellen voor de motorwagen er nog bij...

Hetzelfde geldt voor de styrenen variant. Gietdelen en Plotwerk, kan zomaar richting 250 a 300 € lopen... Want met koppen alleen ben je er niet. Daar horen ook de schortovergangen, scheenplaten etc. allemaal bij  :o

Dus... omBC is inderdaad geen slecht begin :) Koppen zijn hetzelfde. Ben nu even m'n tekeningen aan het zoeken... ( ik haat verhuizen  >:(  :D )

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 26 July 2010, 12:06:09 door Karst Drenth »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2412
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #147 Gepost op: 26 July 2010, 12:03:19 »
@Karst,

Volgens mij gaat Frank Mat46 bakken gebruiken ipv Mat54  ;D De lima Mat46 zullen wel iets goedkoper zijn. Een rivarossi Mat46 is dan mooi te gebruiken als donor voor de aandrijving.

mvg,

Matthijs

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #148 Gepost op: 26 July 2010, 12:16:08 »
nee, niet gaan prutsen met 1 aangedreven draaistel op 5 bakken... de aandrijving knal je natuurlijk in de motorwagen. gewoon een amerikaanse loc zoeken met de goede radstanden in de draaistellen, kost geen donder, loopt prachtig.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #149 Gepost op: 26 July 2010, 12:24:08 »
Je gaat toch geen 4 a 5 stellen offeren als je de bakken uit geplot styreen kan maken? (Ja, ik ben bekend met de benadering van Frank en dat moet hij zelf weten hoe hij het doet).

Zoals ik het zie, koppen, draaistelzijkanten, amerikaanse loc, styreenplots. Paar wieltjes. Dan kom je al een heel eind.

Helemaal uit scratch maken lijkt me nog veel hogere barriere om aan te beginnen.

Maar Floor z'n idee snijd ook hout.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)