Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 15:37:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jelmer
Vandaag om 15:35:39
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 15:26:50
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 86480 keer)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #135 Gepost op: 26 July 2010, 08:24:21 »


Waarom dan niet met elkaar een investeringspotje bij elkaar leggen?




en hoeveel zou er dan in dat potje moeten zitten om zo,n treinstel te ontwikkelen?? 500, 1000, 2000, 8000 , 20,000 euro??

eric

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #136 Gepost op: 26 July 2010, 08:28:29 »
Vooralsnog alleen de ontwikkelosten voor een reproduceerbare kop. We zouden eea stapje voor stapje kunnen oppakken.

Grzz,

Hans



eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #137 Gepost op: 26 July 2010, 08:32:11 »
....en zou er een afzetmarkt voor zijn die de ontwikkel kosten terugverdient?...hmmm, ik stort vast 5 euro ;D


eric

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #138 Gepost op: 26 July 2010, 09:25:41 »
de kop is vooralsnog het enige waar idd in geinvesteerd moet worden, misschien later evt de draaistellen?

I'm in!

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #139 Gepost op: 26 July 2010, 09:26:29 »
Citaat van: Mitchell
1) SLA,,, ik schat ongeveer 50euro..

2) die commerciele bedrijven in amerika vragen en de hoogdprijs  ::)

@Mitchel,

ad 1) Klopt, die kunnen tot < 0.1mm resolutie ( en hopelijk ook reproduceerbaarheid )

ad 2) Niet alleen Amerika, ook Materialise in Belgie vraagt ca. € 180 excl. BTW voor het kopje alleen...


Citaat van: eric den boer
...en hoeveel zou er dan in dat potje moeten zitten om zo,n treinstel te ontwikkelen?? 500, 1000, 2000, 8000 , 20,000 euro??...

@Erik,

Pak em beet dus ca 300 - 500 Euri voor de ontwikkeling van een kopje met toeters en bellen :)

Citaat van: Hans van de Burgt
...Nu is het de vraag of Karst de kop enkel voor zichzelf maakt, of ook voor anderen...

@Hans,

In principe maak ik dingen die ik hier laat zien voor me zelf... Als ik iets niet leuk of mooi vind, doe/maak het niet ;) Maar... Als ik anderen er een dienst mee kan bewijzen, graag ! En het is kosten technisch gezien mooi meegenomen  :P


Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #140 Gepost op: 26 July 2010, 09:42:02 »
Evt. een project a la Plan U opzetten dus. Ga maar polsen. (y)

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11752
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #141 Gepost op: 26 July 2010, 09:44:18 »
Hier is interesse...  :)

Eelco

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5418
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #142 Gepost op: 26 July 2010, 10:02:09 »
Hier ook! Allen zie ik mezelf nog geen DE-5 in elkaar zetten.  :(

Maar goed, dat is voor later zorg. DE-5 staat bij mij bovenaan de wensenlijst, dus ik heb zeer zeker interesse!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #143 Gepost op: 26 July 2010, 10:48:53 »
@Jeroen, wel een mooie brug kunnen bouwen, maar geen DE-5?! Volgens mij doe je jezelf nu tekort.  :D

Oh ja, en ook hier interesse....

Groeten,

Edsko

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #144 Gepost op: 26 July 2010, 11:08:51 »
Mocht het een echt project worden, dan is het misschien een idee om ook een omBC 2900 te tekenen, draaistelzijkanten en koppen zijn er toch al... voor de minder ervaren bouwers is het denk ik beter om eerst een enkele bak te bouwen om de slag te pakken te krijgen, dan heb je alle stadia van de bouw van zo'n bak al eens gezien inclusief afwerking en spuiten, op die manier is de bouwkwaliteit van de 5 bakken van zo'n lang stel wat beter constant te houden, als je het bij 1 bak van de DE5 moet leren ga je dat later wellicht aan het treinstel zien en dan gaat de lol van dat hele ding af, een beetje zonde bij een ding wat zo'n berg werk is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5418
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #145 Gepost op: 26 July 2010, 11:45:06 »
@Jeroen, wel een mooie brug kunnen bouwen, maar geen DE-5?! Volgens mij doe je jezelf nu tekort.  :D

Oh ja, en ook hier interesse....

Groeten,

Edsko

Hoi Edsko, 

Een brug is toch echt wat anders dan een trein hoor....  ;) Bij de brug kun je toch wat grover te werk gaan, zeker bi jde brug van Oosterbeek die ik als voorbeeld heb genomen.

Maar goed, laten we snel terug gaan naar de DE-5: ik vraag me af: stel dat er een groep mensen zijn die een DE-5 willen bouwen. Zou het dan rendabel te krijgen zijn om de daken, schortplaten en draasitellen te laten gieten? Dat zal de drempel voor velen ook een stuk lager maken om zo'n stel te gaan bouwen lijkt mij zo.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #146 Gepost op: 26 July 2010, 11:47:22 »
Hoi,

Ik denk dat je volledig gelijk hebt Floris.

Ik ben imiddels b.v. met de 5e Plan U bezig. En... elke bak wordt nog steeds strakker dan alle voorgangers  :P

Voor de DE-5, vergeet idd niet dat dit dus 5 !! bakken zijn, waarbij de moeilijkheidsgraad hoger ligt dan de Plan U ! Ook het rijdend deel ( jacobsstellen en aandrijving ) zal een factor lastiger zijn. Het hebben van b.v. goede koppen is dan slechts een peuleschil. Eveneens voor wat betreft de financien.
Frank gaf al aan er 4 - 5 Mat '4654's voor nodig te hebben... Dus reken maar uit: Ong. € 200 per stel... dus mooi richting € 1000 Euro  :o voor alleen het casco. Dan komen de draaistellen voor de motorwagen er nog bij...

Hetzelfde geldt voor de styrenen variant. Gietdelen en Plotwerk, kan zomaar richting 250 a 300 € lopen... Want met koppen alleen ben je er niet. Daar horen ook de schortovergangen, scheenplaten etc. allemaal bij  :o

Dus... omBC is inderdaad geen slecht begin :) Koppen zijn hetzelfde. Ben nu even m'n tekeningen aan het zoeken... ( ik haat verhuizen  >:(  :D )

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 26 July 2010, 12:06:09 door Karst Drenth »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2415
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #147 Gepost op: 26 July 2010, 12:03:19 »
@Karst,

Volgens mij gaat Frank Mat46 bakken gebruiken ipv Mat54  ;D De lima Mat46 zullen wel iets goedkoper zijn. Een rivarossi Mat46 is dan mooi te gebruiken als donor voor de aandrijving.

mvg,

Matthijs

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #148 Gepost op: 26 July 2010, 12:16:08 »
nee, niet gaan prutsen met 1 aangedreven draaistel op 5 bakken... de aandrijving knal je natuurlijk in de motorwagen. gewoon een amerikaanse loc zoeken met de goede radstanden in de draaistellen, kost geen donder, loopt prachtig.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #149 Gepost op: 26 July 2010, 12:24:08 »
Je gaat toch geen 4 a 5 stellen offeren als je de bakken uit geplot styreen kan maken? (Ja, ik ben bekend met de benadering van Frank en dat moet hij zelf weten hoe hij het doet).

Zoals ik het zie, koppen, draaistelzijkanten, amerikaanse loc, styreenplots. Paar wieltjes. Dan kom je al een heel eind.

Helemaal uit scratch maken lijkt me nog veel hogere barriere om aan te beginnen.

Maar Floor z'n idee snijd ook hout.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)