Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Sprinter 3tje opnieuw naar vlaflip kleuren, project en vragen  (gelezen 3141 keer)

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Gisteren van een mede BNLS'er een setje overgekocht om van een Sprinter 3-tje (Fleischmann 4470 + Spoorcuriosa tussenrijtuig) naar vlaflip kleuren te spuiten. Nu waren sommige dingen niet helemaal goed gegaan en wil ik het dus even helemaal opnieuw proberen. Het grootste deel was echter al geverfd met KleiNSpoor verf en dat moet er dus eerst af.

Aangezien de KleiNSpoor verf, enamel verf is heb ik al een beetje gegoogled en het lijkt erop dat ovenreiniger de beste manier is om deze verf eraf te krijgen. Echter heb ik op een andere site gelezen dat het goed fout kan gaan met sommige modellen dus het leek me verstandig om het toch maar even hier na te vragen. Ik ben met name bang voor het Spoorcuriosa rijtuig, kan ik deze ook veilig met de ovenreiniger behandelen of gaat dat geheid fout?

Daarnaast ben ik ook nog niet een heel erg ervaren spuiter dus vraag me af of ik er wel goed aan doe om de KleiNSpoor enamel verf te gebruiken of dat ik niet beter acrylverf kan gebruiken waar ik wel ervaring mee heb. Mijn vraag is dan, welke kleuren (liefst Revell of Humbrol) ik dan nodig heb?

Ik heb verder al gezocht naar bouwdraadjes hier maar de enige redelijk gedetailleerde is nog niet afgemaakt, dus denk dat ik maar flink wat foto's ga schieten van dit project.

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: BNLS-Werkspoor - Sprinter 3tje opnieuw naar vlaflip kleuren, project en vragen
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2012, 22:41:10 »
Vandaag begonnen met de Sprinter van z'n verf te ontdoen, dit heb ik gedaan met Revell Airbrush Clean. Dit is goed gelukt, helaas was ik iets te enthousiast met een te harde borstel waardoor ik kleine krasjes in het plastic heb gemaakt. Gelukkig heeft de primer dit redelijk op weten te vullen. In plaats van KleiNSpoor verf ga ik aan de slag met Revell Email Color. Hieronder de eerste foto's:

Voor het verf verwijderen, werk was op zich erg netjes gedaan alleen wat uitschieters en grove rafels:


Kopbak in de Airbrush Clean


De reeds van verf ontdane tussenbak-wanden


Die Email-verf stinkt wel zeg, ben om 17.00 maar gestopt met verven aangezien ik dit in m'n slaapkamer doe. Ook gaat die grondverf er bij mij behoorlijk snel doorheen. Ik doe twee lagen op elke bak en heb nu zo'n 17 mL gebruikt, en dan heb ik het interieur nog niet eens voorzien... is dat normaal?

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: BNLS-Werkspoor - Sprinter 3tje opnieuw naar vlaflip kleuren, project en vragen
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2012, 23:49:29 »
Goed ventileren hoor die kamer want die lucht die van die verf afkomt
is niet goed voor je  :-\

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: BNLS-Werkspoor - Sprinter 3tje opnieuw naar vlaflip kleuren, project en vragen
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2012, 18:37:47 »
Tjonge wat gaat er veel tijd in zitten, dat m'n airbrush steeds goed verstopt raakt door die email verf wil daar ook wel goed aan bijdragen ;) Nu 2 halve dagen bezig geweest en alle 3 de bakken zijn nu voorzien van 2 lagen grondverf en 2 lagen wit.

Hiermee begonnen:


En hier zojuist bij gestopt:


Ben niet heel erg tevreden met het resultaat. Een paar lelijke zakkers... Wel op een gedeelte waar toch nog een ander kleurtje overheen moet dus ik denk dat ik dat maar een beetje op ga schuren.

Zit nu een beetje hoe ik het beste de hoogte van de gele streep op de tussenbak kan afplakken. Bij de kopbakken moet deze net onder het licht, de blauwe streep onder de deuren. Bij de tussenbak  heb ik niet echt een referentiepunt, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Werkspoor - Sprinter 3tje opnieuw naar vlaflip kleuren, project en vragen
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2012, 19:38:59 »
Even airbrushtechnisch: volgens mij raadt kleinspoor Sikkens M600 of iets dergelijks aan als verdunner, en daar worden door meerderen geloof ik goede resultaten mee behaald. Waar heb jij mee verdund? (of gebruik je toch maar een andere verf?)

Je zal in ieder geval moeten zorgen voor een afzuiging, of een gasmasker op moeten zetten en genoegen moeten nemen met een kamer die naar verf en oplosmiddelen en verdunner stinkt, want goed is het allerminst.

Zelf spuit ik nooit 2 lagen grondverf, al zal ik wel eerlijk bekennen dat ik altijd met een spuitbus grondverf van Motip werk en nog niet gegrond heb met de airbrush: sommigen op het forum schrijven dat grondverf eigenlijk helemaal overbodig is tegenwoordig, omdat de verf zelf stukken beter is dan vroeger.

Zakkers ontstaan door te veel verf op 1 plek, dus eigenlijk een combinatie van de spuitafstand en teveel verf, dus even oefenen is misschien niet zo'n slecht idee.

Eigenlijk de beste tip (maar waar het eigenlijk al te laat voor is): als dit je eerste ombouwert of volledige airbrush-beurt is: begin met iets simpelers. Mijn allereerste ombouw betrof een Hondekop 4'tje van Lima, dat ik met de welbekende Mastica ombouwsetjes omgebouwd heb. Achteraf gezien heb ik daar enige spijt van, omdat ik het nu veel beter kan en als ik toen een airbrush had gehad, ik die ook zeker gebruikt zou hebben.

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: BNLS-Werkspoor - Sprinter 3tje opnieuw naar vlaflip kleuren, project en vragen
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012, 20:16:21 »
Ik ben overgestapt van KleiNSpoor naar Revell Email Basic, en verdun nu met Revell Color Mix met verhouding 1:1.
Heb inderdaad tijdens het spuiten altijd m'n raam open, gasmasker en ik stop vroeg ;) dus tegen de tijd dat ik ga slapen is de lucht wel weg.

De twee lagen grondverf heb ik gedaan omdat ik van iemand anders heb gehoord dat de kleur van het plastic van de Citypendel heen komt, dus uit voorzorg maar meteen twee lagen gespoten toen ik zag dat na 1 laag nog behoorlijk veel van de "oorspronkelijke" kleur te zien was.

Ik had al geoefend met de Aqua Color-reeks van Revell, dat verdeeld zich naar mijn idee beter.
Op zich leek me dit wel een simpel klusje om mee te beginnen, het zijn in feite maar 6 stappen om het frame te verven (grondverf, wit, afplakken, geel, afplakken, blauw). Toch is de techniek inderdaad iets waar ik even wat langer stil had kunnen blijven staan.

Nu de verf gedroogd is valt het trouwens heel erg mee. Maar bedankt voor de tips Menno!