Dat is niet juist. De stroom door de weerstand (niet de led) is dan 32mA.Dat klopt, maar je interpreteerd het precies verkeerd om. De berekening dat er 32mA door de weerstand van 560Ohm loopt is goed. Deze stroom verdeelt zich echter over de 4 ledjes waardoor er door elke led slechts 32/4 = 8mA loopt. En dat is een prima stroom! Gezien de foto's met het mooi gedimde gele licht lijkt me dat ook een hele mooie waarde voor dit type led.Het is wel zo dat het vermogen in de weerstand is 15,5V x 32mA = 500mW = 1/2W Dan raaktt een 1/4W weerstand op den duur wel defect (en gevaar dat je dak smelt!!!)Indien Rienk de verlichting op deze wijze wil aansluiten hoeft hij niet de weerstand te vervangen voor een andere weerstandwaarde maar door één van 1/2W of (beter) 1W.
Maar goed, als er een 560 ohm weerstand wordt geleverd met de mededeling geschikt voor 12 volt, dan kan je ervan uitgaan dat het om leds gaat die maximaal 20 mA kunnen hebben.
Overigens, gezien het opgegeven stroomverbruik bij 12 volt, is de kans groot dat de voorgemonteerde weerstanden inderdaad 560 ohm zijn.
Dus als ik 4 leds of 6 met een weerstand van ( Koolfilmweerstand 820 kΩ 0.25 W ) dan zit ik goed ?