Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 08:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:58:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 07:47:26
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:37:41
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door AB 7216
Vandaag om 07:26:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
Vandaag om 07:22:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:31:40
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 01:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 01:09:53
Brawa 2021 door Marcel112
Vandaag om 00:56:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 juni 2021, 23:28:42
Nederdam, H0 1970 - 1990 door AntonM
12 juni 2021, 23:00:29
Stroompunten onder baan door De eerste Ivo
12 juni 2021, 22:22:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
12 juni 2021, 22:16:19
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan? door Weerd
12 juni 2021, 22:05:32
Een stukje raccordement de Zwette in 1:87 door RieX
12 juni 2021, 21:51:01
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Spoors
12 juni 2021, 21:50:42
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Albert de Heer
12 juni 2021, 21:37:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 juni 2021, 21:30:58
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door treinengup
12 juni 2021, 20:13:50
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
12 juni 2021, 19:07:53
Een soort modules voor onder de bank door Klaas Zondervan
12 juni 2021, 19:04:59
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door MOVisser
12 juni 2021, 18:58:01
Waar is dit? door Hans Reints
12 juni 2021, 17:54:36
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door jandcargo
12 juni 2021, 17:37:30
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door wob
12 juni 2021, 17:35:06
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Wim Vink
12 juni 2021, 17:04:28
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door VAM65
12 juni 2021, 17:00:52
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door Remunj
12 juni 2021, 16:57:33
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
12 juni 2021, 16:46:18
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 142089 keer)

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #330 Gepost op: 20 januari 2016, 18:30:16 »
Wat een prachtig stuk werk is dat, mijn compliment (y)
Super strak allemaal en goed uitgedacht, de echte vakman aan het werk. Chapeau!

Groet,
Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9640
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #331 Gepost op: 20 januari 2016, 23:01:06 »
Hoi,

Allemaal bedankt voor de complimenten. Ik ben zelf ook wel een ietsie pietsie klein beetje trots op dit resultaat :) :P

Geen assen, geen tandwielen vandaag.. :'(

Maarrrr... had nog iets vergelijkbaars liggen voor de omBC, ook van FRIE ;)

Weliswaar messing tandwielen, maar het gaat ( zelfde maat, zelfde moduul ) Dus maar even de tandwielen op de assen voor de omBC geperst...



... en gemonteerd in het draaistel :) Ziet er wel errug gelikt uit he :D En lopen... ja, gezien het feit dat het nu messing op messing is... MUISSTIL :) De berekening van de as-afstanden klopt dus perfect. Geen 'geknor', geen radiale en ook geen axiale speling in de wormas. Die is keurig opgesloten en kan niet heen en weer. (y)



... in het andere draaistel ook maar even wat assen geplaats... om...



... te kijken of de hoogte van de verschillende technieken op 1 lijn ligt :)  Overigens zijn de prints zo goed op maat en recht, dat de motordraaistellen ook echt met 4 pootjes op de vloer staan :) (y)


Dus nu maar met smart wachten op de Delrin tandwielen en de RP25 assen. Dan kunnen we weer meters maken ;)

Mocht iemand zich afvragen hoe ik aan al die tandwiel- en wormwijsheid kom ? Hier een link naar een interessante site --> https://www.themt.de/mt-0060-drgr-49.html#a5


Grtzz,

Karst



Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #332 Gepost op: 20 januari 2016, 23:08:45 »
Schitterend Karst.  (y)  (y)

Dat ziet er heel professioneel uit. Daar kan zelfs menig fabrikant nog wat van opsteken!

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #333 Gepost op: 21 januari 2016, 00:33:16 »
Gaat geweldig  (y)

Ik wou dat ik CAD in de vingers had, je maakt er een kunstwerk van. Er zijn zoveel treinen die best een upgrade van de aandrijflijn kunnen gebruiken. Ik hoop dat je nog zin hebt om eens te kijken naar de aandrijving van de DE-3, zou machtig zijn om ze gekoppeld te zien rijden.

Je zei eerder dat je geen fan was van metaal op metaal tandwielen/wormen. De tandwielen waar je op wacht zijn kunststof? Wat is het voordeel en nadeel van de verschillende materialen? Je zou denken dat metaal op metaal robuuster is en metaal op kunststof en kunststof op kunststof stiller maar kwetsbaarder.

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #334 Gepost op: 21 januari 2016, 08:23:05 »
Terecht dat je hier trots op bent, Karst! Dit ziet er ongelooflijk mooi uit!  (y) (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9640
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #335 Gepost op: 21 januari 2016, 21:07:45 »
Hoi,

Wederom bedankt voor de complimenten ;)  8)

En daar zijn ze dan...



... links Jeroen's AC assen, midden de ongeisoleerde DC assen in RP25, rechts de dubbelgeisoleerde voor de motordraaistellen, DC dus en ook RP25



... het verschil tussen: Links NEM-10.4, midden AC-10.4, rechts RP25-10.4 allemaal met 23.8mm aslengte, want...



... voor DC delen we de assen, houden we twee on-geisoleerde delen over die in een kunststof busje gaan en zo geisoleerd worden, zodat de stroomafname via de scheenplaten kan lopen. Geen hinderlijke wrijving van as- of wiel contacten  8) ;D



... ziet er lekker uit zo :D :D


Grtzz,

Karst

@biesje

Yep, metaal op metaal maakt meer lawaai en naar eigen ervaring meer slijtage.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4311
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #336 Gepost op: 21 januari 2016, 21:21:58 »
toch wel iets verschil tussen AC en RP-25  :o

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2041
  • Bnlx treinendokter.
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #337 Gepost op: 21 januari 2016, 21:51:02 »
De 3Rail rijders kunnen in iedergeval hun pizza netjes opeten. Dat wordt bij die andere een bende.

Maar het ziet er wel erg goed uit Karst  (y)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #338 Gepost op: 22 januari 2016, 21:17:54 »
De aandrijving ziet er goed uit! (y)
Ga je nog compensatie in de assen inbouwen? En zijn die scheenplaten geprint? Ik zou die zelf ook wel kunnen gebruiken voor een toekomstig projectje...

Erik

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #339 Gepost op: 22 januari 2016, 21:47:43 »
Karst,
eenzame spitze, helaas is er geen smiley met open mond vol verbazing....
gr. Joke

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9640
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #340 Gepost op: 22 januari 2016, 23:07:19 »
Hoi,

@Erik

Is niet nodig denk ik, en in deze opzet ook niet mogelijk ( starre wormas ) ;)

@Joke

deze smiley ?  :o

En... man macht was man kann ne ? ;)

Motorwerkzaamheden...



... de vliegwielen op de as-einden geperst. D'r zit een mooie uitsparing in de vliegwielen voor...



... de vaste kop van de cardan  8)



... en ingebouwd op de plek in de bodem van het motorrijtuig. Het gat in de bodem is precies goed van maat. De motor kan er zo 'ingetakeld' worden ;) :P



... nog een paar assen doorgeslepen en op elkaar gedrukt. De 'pijpjes' zijn nog niet de uiteindelijke, er zijn uit Duitsland nog andere onderweg. Die wil ik dan exact op de binnenmaat van 14.4mm afdraaien. Nooit meer geneuzel met wielafstand afstellingen ;)



... en weer twee draaistellen van zijkanten voorzien. Ik heb een 'nieuwe' lijm gevonden: Bison Repair. Een onnoemelijk sterke lijm, die licht flexibel blijft en het daardoor mogelijk maakt de draaistelzijkanten licht uit te buigen om de assen te plaatsen (y)


Morgen eens kijken of we de motorwagen aan het rijden kunnen krijgen ;) :P


Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21041
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #341 Gepost op: 22 januari 2016, 23:29:43 »
Is niet nodig denk ik, en in deze opzet ook niet mogelijk ( starre wormas ) ;)
Echte compensatie is inderdaad niet te doen. Maar een beetje beweeglijkheid is volgens mij wel mogelijk. Ben zelf bezig geweest met iets soortgelijks, een dieselloc met 3-assige draaistellen. (ligt momenteel overigens stil omdat ik zo nodig iets anders moest gaan doen)
De wielassen heb ik een paar tienden van een millimeter ruimte naar beneden gegeven. Het idee is dat een wiel, als het boven een diepte in het spoor komt, iets naar beneden kan zakken en zo toch de rails blijft raken. Vereist wel dat worm en wormwiel voldoende ingreep hebben om elkaar niet kwijt te raken. Geen idee of het echt gaat werken, maar daar kom ik t.z.t. vanzelf achter als ik dat project weer oppak. Maar in mijn dromen zie ik het gewoon gebeuren.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9640
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #342 Gepost op: 23 januari 2016, 10:19:09 »
Hoi Klaas,

Om dat goed te laten werken heb je wel een wat groter moduul nodig dan de hier gebruikte M0.3.  De originele BullAnt heeft die speling ook... Dat maakte hem bij mijn DE-III al snel tot tandwielvreter. Later heb ik met allerlei messingbusjes de speling er zoveel mogelijk uitgehaald. Tegelijk de reden waarom deze zo spelingsvrijmogelijk is ontworpen en ik al die lagers heb toegepast ;)

Een theoretische oplossing zou zijn om 1 of twee subframes te maken, die in de lengterichting als het ware om de worm heen kunnen draaien zonder dat de afstand tussen worm en wormwiel varieren. Best te tekenen en te ontwerpen, maar of 3D printen in deze de benodigde kleine toleranties kan halen vraag ik me af ;)  Maar als een studie-object zeker de moeite waard :D

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21041
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #343 Gepost op: 23 januari 2016, 10:42:14 »
Karst,  het moduul speelt inderdaad een grote rol. De worm/wormwielsets die ik heb liggen hebben een moduul van 0,5. Dat geeft een tandhoogte van 1 mm, en daar kun je makkelijk 0,3 mm speling uit halen (verwacht ik tenminste).
Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met P87, flenshoogte 0,33 mm. Daarbij is enige vorm van compensatie broodnodig. Bij stoomlocs met drijfstangen aan de buitenkant is dat niet al te moeilijk. Maar ik heb gemerkt dat het bij 3-assige draaistellen van D- en E-locs vrijwel onmogelijk is. Je hebt domweg te weinig ruimte op modelschaal.

In jouw geval zou ik lekker doorgaan op de ingeslagen weg. Als het spoor redelijk is gelegd moet dit goed gaan. Ik ben ook afgestapt van P87 omdat het op mijn baan niet werkte, en teruggegaan naar RP-25. Daarmee ben ik ook van mijn compensatie-obsessie af en zoek ik het meer in sloppy bearings. 

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #344 Gepost op: 23 januari 2016, 12:49:16 »
Eigenlijk wil ik buiten deze discussie blijven, maar mijn LTM51 en DE-III hebben een volledige driepunts oplegging in de drie-assige draaistellen. Weliswaar zit in beide een 1-assige aandrijving maar met 3 wormwielkastjes is eea best te realiseren bij de DE-III, in mijn geval blijkt dat alleen niet nodig, eea rijdt met Pec's erbij.
Suggestie: klauwkoppeling op wormas tussen as 1 en 2. Wormaslager tussen as 2 en 3 zodat de ene as omhoog en
de andere omlaag kan kantelen. Links/rechts hoogteverschil gaat vanzelf als eea alleen in de wormkasten wordt gelagerd en niet in het frame.
Mvrgr
Koopmans