Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
21
22
[
23
]
24
25
...
38
Omlaag
Auteur
Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE (gelezen 172964 keer)
Re 6/6
Offline
Berichten: 223
Het heden is het verleden van de toekomst
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #330 Gepost op:
20 januari 2016, 18:30:16 »
Wat een prachtig stuk werk is dat, mijn compliment
Super strak allemaal en goed uitgedacht, de echte vakman aan het werk. Chapeau!
Groet,
Ron
Gelogd
Bouwen en rijden met wat je leuk vind
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10227
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #331 Gepost op:
20 januari 2016, 23:01:06 »
Hoi,
Allemaal bedankt voor de complimenten. Ik ben zelf ook wel een ietsie pietsie klein beetje trots op dit resultaat
Geen assen, geen tandwielen vandaag..
Maarrrr... had nog iets vergelijkbaars liggen voor de omBC, ook van FRIE
Weliswaar messing tandwielen, maar het gaat ( zelfde maat, zelfde moduul ) Dus maar even de tandwielen op de assen voor de omBC geperst...
... en gemonteerd in het draaistel
Ziet er wel errug gelikt uit he
En lopen... ja, gezien het feit dat het nu messing op messing is... MUISSTIL
De berekening van de as-afstanden klopt dus perfect. Geen 'geknor', geen radiale en ook geen axiale speling in de wormas. Die is keurig opgesloten en kan niet heen en weer.
... in het andere draaistel ook maar even wat assen geplaats... om...
... te kijken of de hoogte van de verschillende technieken op 1 lijn ligt
Overigens zijn de prints zo goed op maat en recht, dat de motordraaistellen ook echt met 4 pootjes op de vloer staan
Dus nu maar met smart wachten op de Delrin tandwielen en de RP25 assen. Dan kunnen we weer meters maken
Mocht iemand zich afvragen hoe ik aan al die tandwiel- en wormwijsheid kom ? Hier een link naar een interessante site -->
https://www.themt.de/mt-0060-drgr-49.html#a5
Grtzz,
Karst
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1259
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #332 Gepost op:
20 januari 2016, 23:08:45 »
Schitterend Karst.
Dat ziet er heel professioneel uit. Daar kan zelfs menig fabrikant nog wat van opsteken!
Gerard
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2170
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #333 Gepost op:
21 januari 2016, 00:33:16 »
Gaat geweldig
Ik wou dat ik CAD in de vingers had, je maakt er een kunstwerk van. Er zijn zoveel treinen die best een upgrade van de aandrijflijn kunnen gebruiken. Ik hoop dat je nog zin hebt om eens te kijken naar de aandrijving van de DE-3, zou machtig zijn om ze gekoppeld te zien rijden.
Je zei eerder dat je geen fan was van metaal op metaal tandwielen/wormen. De tandwielen waar je op wacht zijn kunststof? Wat is het voordeel en nadeel van de verschillende materialen? Je zou denken dat metaal op metaal robuuster is en metaal op kunststof en kunststof op kunststof stiller maar kwetsbaarder.
Mvg,
Robert
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5121
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #334 Gepost op:
21 januari 2016, 08:23:05 »
Terecht dat je hier trots op bent, Karst! Dit ziet er ongelooflijk mooi uit!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10227
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #335 Gepost op:
21 januari 2016, 21:07:45 »
Hoi,
Wederom bedankt voor de complimenten
En daar zijn ze dan...
... links Jeroen's AC assen, midden de ongeisoleerde DC assen in RP25, rechts de dubbelgeisoleerde voor de motordraaistellen, DC dus en ook RP25
... het verschil tussen: Links NEM-10.4, midden AC-10.4, rechts RP25-10.4 allemaal met 23.8mm aslengte, want...
... voor DC delen we de assen, houden we twee on-geisoleerde delen over die in een kunststof busje gaan en zo geisoleerd worden, zodat de stroomafname via de scheenplaten kan lopen. Geen hinderlijke wrijving van as- of wiel contacten
... ziet er lekker uit zo
Grtzz,
Karst
@biesje
Yep, metaal op metaal maakt meer lawaai en naar eigen ervaring meer slijtage.
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4451
Heerwijk in H0
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #336 Gepost op:
21 januari 2016, 21:21:58 »
toch wel iets verschil tussen AC en RP-25
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2277
Bnlx treinendokter.
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #337 Gepost op:
21 januari 2016, 21:51:02 »
De 3Rail rijders kunnen in iedergeval hun pizza netjes opeten. Dat wordt bij die andere een bende.
Maar het ziet er wel erg goed uit Karst
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Papierbouwer
Offline
Berichten: 841
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #338 Gepost op:
22 januari 2016, 21:17:54 »
De aandrijving ziet er goed uit!
Ga je nog compensatie in de assen inbouwen? En zijn die scheenplaten geprint? Ik zou die zelf ook wel kunnen gebruiken voor een toekomstig projectje...
Erik
Gelogd
Diorama EU12
Modulebaan Rolte
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #339 Gepost op:
22 januari 2016, 21:47:43 »
Karst,
eenzame spitze, helaas is er geen smiley met open mond vol verbazing....
gr. Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10227
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #340 Gepost op:
22 januari 2016, 23:07:19 »
Hoi,
@Erik
Is niet nodig denk ik, en in deze opzet ook niet mogelijk ( starre wormas )
@Joke
deze smiley ?
En... man macht was man kann ne ?
Motorwerkzaamheden...
... de vliegwielen op de as-einden geperst. D'r zit een mooie uitsparing in de vliegwielen voor...
... de vaste kop van de cardan
... en ingebouwd op de plek in de bodem van het motorrijtuig. Het gat in de bodem is precies goed van maat. De motor kan er zo 'ingetakeld' worden
... nog een paar assen doorgeslepen en op elkaar gedrukt. De 'pijpjes' zijn nog niet de uiteindelijke, er zijn uit Duitsland nog andere onderweg. Die wil ik dan exact op de binnenmaat van 14.4mm afdraaien. Nooit meer geneuzel met wielafstand afstellingen
... en weer twee draaistellen van zijkanten voorzien. Ik heb een 'nieuwe' lijm gevonden: Bison Repair. Een onnoemelijk sterke lijm, die licht flexibel blijft en het daardoor mogelijk maakt de draaistelzijkanten licht uit te buigen om de assen te plaatsen
Morgen eens kijken of we de motorwagen aan het rijden kunnen krijgen
Grtzz,
Karst
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25181
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #341 Gepost op:
22 januari 2016, 23:29:43 »
Citaat van: Karst Drenth op 22 januari 2016, 23:07:19
Is niet nodig denk ik, en in deze opzet ook niet mogelijk ( starre wormas )
Echte compensatie is inderdaad niet te doen. Maar een beetje beweeglijkheid is volgens mij wel mogelijk. Ben zelf bezig geweest met iets soortgelijks, een dieselloc met 3-assige draaistellen. (ligt momenteel overigens stil omdat ik zo nodig iets anders moest gaan doen)
De wielassen heb ik een paar tienden van een millimeter ruimte naar beneden gegeven. Het idee is dat een wiel, als het boven een diepte in het spoor komt, iets naar beneden kan zakken en zo toch de rails blijft raken. Vereist wel dat worm en wormwiel voldoende ingreep hebben om elkaar niet kwijt te raken. Geen idee of het echt gaat werken, maar daar kom ik t.z.t. vanzelf achter als ik dat project weer oppak. Maar in mijn dromen zie ik het gewoon gebeuren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10227
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #342 Gepost op:
23 januari 2016, 10:19:09 »
Hoi Klaas,
Om dat goed te laten werken heb je wel een wat groter moduul nodig dan de hier gebruikte M0.3. De originele BullAnt heeft die speling ook... Dat maakte hem bij mijn DE-III al snel tot tandwielvreter. Later heb ik met allerlei messingbusjes de speling er zoveel mogelijk uitgehaald. Tegelijk de reden waarom deze zo spelingsvrijmogelijk is ontworpen en ik al die lagers heb toegepast
Een theoretische oplossing zou zijn om 1 of twee subframes te maken, die in de lengterichting als het ware om de worm heen kunnen draaien zonder dat de afstand tussen worm en wormwiel varieren. Best te tekenen en te ontwerpen, maar of 3D printen in deze de benodigde kleine toleranties kan halen vraag ik me af
Maar als een studie-object zeker de moeite waard
Grtzz,
Karst
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25181
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #343 Gepost op:
23 januari 2016, 10:42:14 »
Karst, het moduul speelt inderdaad een grote rol. De worm/wormwielsets die ik heb liggen hebben een moduul van 0,5. Dat geeft een tandhoogte van 1 mm, en daar kun je makkelijk 0,3 mm speling uit halen (verwacht ik tenminste).
Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met P87, flenshoogte 0,33 mm. Daarbij is enige vorm van compensatie broodnodig. Bij stoomlocs met drijfstangen aan de buitenkant is dat niet al te moeilijk. Maar ik heb gemerkt dat het bij 3-assige draaistellen van D- en E-locs vrijwel onmogelijk is. Je hebt domweg te weinig ruimte op modelschaal.
In jouw geval zou ik lekker doorgaan op de ingeslagen weg. Als het spoor redelijk is gelegd moet dit goed gaan. Ik ben ook afgestapt van P87 omdat het op mijn baan niet werkte, en teruggegaan naar RP-25. Daarmee ben ik ook van mijn compensatie-obsessie af en zoek ik het meer in sloppy bearings.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
jjg koopmans
Offline
Berichten: 402
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #344 Gepost op:
23 januari 2016, 12:49:16 »
Eigenlijk wil ik buiten deze discussie blijven, maar mijn LTM51 en DE-III hebben een volledige driepunts oplegging in de drie-assige draaistellen. Weliswaar zit in beide een 1-assige aandrijving maar met 3 wormwielkastjes is eea best te realiseren bij de DE-III, in mijn geval blijkt dat alleen niet nodig, eea rijdt met Pec's erbij.
Suggestie: klauwkoppeling op wormas tussen as 1 en 2. Wormaslager tussen as 2 en 3 zodat de ene as omhoog en
de andere omlaag kan kantelen. Links/rechts hoogteverschil gaat vanzelf als eea alleen in de wormkasten wordt gelagerd en niet in het frame.
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
21
22
[
23
]
24
25
...
38
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE