Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 183047 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #150 Gepost op: 01 January 2016, 23:37:59 »
Met wielen en assen...



... kijkje op de wormen



... en op de tandwielen



... doosje dicht, ziet er niets meer van ;)



... en eentje voor de technisch geinteresseerden :)

Grtzz,

Karst

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #151 Gepost op: 02 January 2016, 00:11:20 »
Dit is een mooie oplossing voor de aandrijving van de motor motorwagen. Ik vind die kogellagers wel een beetje boel "over-engineered" simpele glijdlagers volstaan hier prima want de krachten die hier optreden zijn niet zo groot.

Ik zie dat het ontwerp gebaseerd is op die van de DE III. Ben je niet bang dat dat de draaisteluitslag te groot gaat worden voor de cardan overbrenging? Bij jouw DE III heb je dat kunnen oplossen met enige moeite.
Misschien is het een overweging om het draaipunt van het draaistel verder naar binnen te plaatsen waardoor de uitslag beperkt wordt. Een voordeel  is dat DE V geen schortplaten heeft boven de draaistellen wat wel het geval is bij de DE III

Vriendelijke groet,
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #152 Gepost op: 02 January 2016, 00:42:56 »
Oei, dat is wel een hele mooie oplossing. Gebruik je daar bestaande tandwielen en assen in van Roco of Piko? Of ga je alles printen op de assen na?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #153 Gepost op: 02 January 2016, 01:18:52 »
Dit is ook heel erg mooi  (y) Komt de radstand van de motordraaistellen overeen van de DE-3 en DE-5? Dat meegeleverde ding van MK heeft nooit goed gereden mij mij.

Bij shapeways staat dat de kunststof een soort nylon is. Dat heeft uitstekende eigenschappen voor lagers door de lage wrijf coëfficiënt. Wellicht zijn de aparte bronzen lagers voor de wielen niet nodig door de lage toerentallen van de wiel as. Maar aan de andere kant is het print procedé misschien niet precies genoeg voor de toleranties die nodig zijn voor een lager. Ook kan het zijn dat het type nylon flink anders is. Er komen ook nog fliepjes aan het draaistel om de draaistel zijkanten op te lijmen veronderstel ik?

Dat 3D printen is toch wel een verrijking van de hobby zo. Evenals de plotter en de bedrijfjes waar je dingen kan laten etsen in messing of nieuwzilver en zelfs printplaatjes om oudere treinen van een digitale interface te voorzien.. Ik moet echt dat CAD tekenen eens leren. Maar geen tijd en andere smoesjes en zo :(

Wat betreft de cardans: deze motorwagen heeft geen jacobsdraaistellen dus ik denk dat het niet zo'n probleem moet zijn. Mechanisch is het wel beter om de cardankogel in het midden te hebben maar dan heb je weer hogere draaistellen en heb je een trits tandwieltjes nodig (zie aandrijving van vrijwel alle fabrieksmodellen). Wanneer de aandrijving van Karst goed werkt (en dat doet het: zie zijn DE-3) denk ik dat het toegepast kan worden op vrijwel al het stroomlijn materieel (met een asje minder dan wel) om eventueel Piko Hondekoppen en oude Lima mat 46 ook van mooie interieurs te voorzien. Ook de Rivarossi mat 46 kan best een ander aangedreven draaistel gebruiken daar de tandwielen een te grote speling hebben (zie draadje hierover ergens op het forum) wat tot moeilijk afregelen van de decoder lijdt.

Enfin: pluim voor Karst die zoals gewoonlijk, zelf aan het denken en ontwerpen slaat en ons helpt bij het onderkennen en ontwijken van lastige obstakels in kleinserie kits. kan niet wachten tot zijn DE-5 te zien is op een filmpje helemaal compleet en gespoten en zo  (y)

Mvg,

Robert (die zelf ook weer eens aan de slag moet met zijn projectjes zo zoetjes aan)




Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #154 Gepost op: 02 January 2016, 08:03:02 »
Prachtig werk weer, Karst! Je bent maar druk om een AC DE-5 mogelijk te maken. Ik vind het ontzettend tof van je dat je zoveel tijd hierin wilt steken. Hartelijk bedankt!  (y)

Als Karst het voor elkaar krijgt is Jeroen ook wel verplicht er een paar af te nemen.  ;D
De doelgroep die een handgemaakt messing model per se door R1 wil proppen zal verder niet groot zijn.

Karst heeft zich bereidt gevonden om een AC DE-5 voor mij te bouwen. Dus dat ik een treinstel ga afnemen, mag duidelijk zijn.

Of de 'r = 360mm bogenrijders doelgroep' groot of klein is, durf ik niet te zeggen. De actieve deelnemers op dit forum is absoluut geen reële afspiegeling van de populatie modelspoorders in ons land. Ik denk dat er veel meer banen in den lande zijn waar nog 360mm bogen in verwerkt zijn dan dat we op het eerste gezicht zouden denken. Hoeveel daarvan met een messing DE-5 willen rijden, is mij totaal niet bekend. Wel weet ik dat 360mm bogen in delen van de baan die uit het zicht liggen, prima kunnen werken met de echte schaalmodellen 1:87. En deze bogen geven mij op mijn baan veel meer rijmogelijkheden en de mogelijkheid om langere treinen op te kunnen stellen (zie ook het draadje Ermehuizen anno 1974).

Ook krijg ik wel eens reacties van hobbyisten dat zij op dit forum het idee hebben dat 360mm bogen taboe is of dat je met dergelijke bogen geen modelbouwer bent. Het is nu eenmaal een compromis. Niet iedereen heeft een zolder van 9m lengte voor zijn modelbaan tot zijn beschikking.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 02 January 2016, 08:28:14 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #155 Gepost op: 02 January 2016, 08:47:11 »
Hoi,

dank voor de complimenten (y)

@rob

ervaring met deze manier van aadrijven leert, dat door de lengte van de worm-as de lagering absoluut stabiel zijn moet. de tolerantie moet echt in het 10de mm bereik liggen, zowel voor de lange als voor de wielassen. staat e.e.a niet goed tov elkaar, gaat de aandrijving 'knorren'.

een verschoven draaipunt had ik ook al aan gedacht. maar eerst maar eens een simulatie run doen in ACad... :)


@ruud

tandwielen, lagers en wormen komen van een tsjechies bedrijfje.

@robert

volgens mij zijn de draaistellen identiek met de DE3. Ga ik voor je nakijken.

het nylon is idd korrelig. en... heeft 'stepping' in ronde delen. daarom losse busjes. bovendien is het slijtvaster zo ;)

@jeroen

de bodemvrijheid is nu 2.75 mm Moet genoeg zijn voor de wissels ;)


grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 02 January 2016, 08:51:54 door Karst Drenth »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #156 Gepost op: 02 January 2016, 09:55:06 »
@Jeroen: ik had in mijn schaduwstation een kwart boog aan 360 liggen, bij het testen met een 1600 met 2x Heris planN en 2x planK alles kort gekoppeld gaf dit toch vaak problemen, vooral bij een duwende trein. Ik heb ze verwijderd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #157 Gepost op: 02 January 2016, 11:00:37 »
@Karst: die 2,75 mm moet inderdaad ruim voldoende zijn. Je hebt nu ongeveer 2mm spelingsruimte dus dat is zat.  (y)

@Ruudns: ik lees jouw ervaring vaker. Ik heb echter ook alles 1:87, waarvan ook nog langere rijtuigen dan Plan N. Ook is alles kortgekoppeld, maar ik heb deze ontsporingen niet. Ik HAD het wel met Plan N, maar in elk toilet wat lood zorgde voor ontsporingsloos rijden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #158 Gepost op: 02 January 2016, 12:19:30 »
Beste Karst,

Mijn bouwproject van de DE3 ligt momenteel ( gelukkig ) stil.

Ik wacht nu deze nieuwe ontwikkelingen af.
Wordt er t.z.t. een set ( kortkoppelingen en aandrijving ) voor de MK DE3 aangeboden?

Groet,
Coen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #159 Gepost op: 02 January 2016, 13:02:56 »
Deze Coen? dan staan ze er al. Zie één pagina terug ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #160 Gepost op: 02 January 2016, 13:46:37 »
Het is een mooie koppeling geworden. Ik vraag me af of de balgen van de DE-5 gelijk zijn aan de balgen van mat'35. Dan zou ik die ook maar eens erbij bestellen. Dit geeft wel een uitdaging om de mat '35 stellen aan te gaan pakken. De enige echte zorg lijkt dan nog de draaistelzijkanten, maar daar ga ik wel wat op vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #161 Gepost op: 02 January 2016, 13:56:06 »
Beste Ruud,

Ik ben naast de kk ook geintereseerd in de aandrijving.

Destijds, bij zijn vorige bouwverslag, gebruikte Karst hiervoor een aangedreven draaistel van een Australische fabrikant. Na PB met Karst heb ik deze tezamen met de Mashima motor en kardan bij Piet Peetoom besteld.

Het uit Australie opgezonden dure draaistel was veeeeel te lang. Piet heeft mij hiervoor dan ook niets berekend. Ik wilde dit messing draaistel modificeren maar daar was tot heden niets van gekomen. Vandaar mijn grote interesse in het getoonde exemplaar.

Groet,
Coen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #162 Gepost op: 03 January 2016, 13:40:02 »
Citaat van: Biesje
Er komen ook nog fliepjes aan het draaistel om de draaistel zijkanten op te lijmen veronderstel ik?

Jawel... :)





... 1 wielstel weggelaten, zodat de lagertjes beter zichtbaar zijn ;)



... de messing plaatjes kunnen naar keuze boven of onder vastgezet worden, al naar gelang je eigen smaak :)


Zo, nu ff met de draaitap(pen) aan de slag ;)

Grtzz,

Karst

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #163 Gepost op: 03 January 2016, 13:59:18 »
Karts, Mooi stukje engineering   (y)

ik zie dat de tandwielen aan de onderzijde niet afgedekt zijn, hierdoor kan vuil en stof de aandrijving in worden gedraaid. Hoe is je ervaring met deze open aandrijving?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #164 Gepost op: 03 January 2016, 14:05:19 »
Als de tandwielen niet door de afdekplaat heen steken dan kan er gewoon een plakbandje op om tegen stof te beschermen. Ik denk dat Karst het 'bloot' houd om ruimte over te houden voor het 3 rail systeem.

Mvg,

Robert