Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 185592 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #60 Gepost op: 21 December 2015, 22:24:11 »
Nu wel goed, zit in Duitsland op een Nederlands tablet te tikken.... Rare autocorrectie  ::)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #61 Gepost op: 21 December 2015, 22:26:08 »
 ;D

Hans Wiskerke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #62 Gepost op: 21 December 2015, 22:28:16 »
Nu alleen nog mijn naam juist vermelden,  Wiskerke en geen Wissekerke ;-)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #63 Gepost op: 22 December 2015, 13:33:24 »
Is er misschien iemand die het RH-artikel over de bouw van een DE 5 op basis van Lima en losse voorzetkoppen in kan scannen voor mij?

Eelco

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #64 Gepost op: 22 December 2015, 13:50:36 »
Dat kan iemand ongetwijfeld, maar het mag niet... (c) weet je wel ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 13:53:34 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #65 Gepost op: 22 December 2015, 13:53:30 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin. ;D

Gr Hans

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #66 Gepost op: 22 December 2015, 13:53:56 »
Is al geregeld  (y)

guest7823

  • Gast
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #67 Gepost op: 22 December 2015, 13:54:39 »
Ehhhh ... "eigen gebruik" dus ja, mag. Dwz via PB naar Eelco. Hier posten op BNLS ligt wat genuanceerder

Even snel de voorkanten van de jaargangen '86, '87, '88 bekeken maar het is of geen frontartikel of het is niet in die jaren. Iemand die uit zijn hoofd weet welk jaar het is?

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #68 Gepost op: 22 December 2015, 13:58:52 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin. ;D

Gr Hans
(y) Ja, die heb ik idd ook nog liggen!!  ;D

En Paul, het is zeker geen "eigen gebruik" dus formeel mag het niet! Maar ga gerust je gang hoor, ik heb zelf ook genoeg copieën van artikelen van anderen liggen... Bovendien ben ik de uitgeverij niet ;-)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #69 Gepost op: 22 December 2015, 21:40:07 »
Mooi stel. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de technische achtergrond van het model. Hoe is het messing kopdak geperst. Hoe weet je hoe groot de platte messing plaat moet zijn, zodat de randen perfect aansluiten op het rijtuig na het persen? En volgens mij moet je iets krommer persen dan het uiteindelijk resultaat, omdat ie iets terug veert. Een uitdaging waar ik wel heel benieuwd naar ben hoe dat aangepakt is. Temeer, daar ik ook een dak in drie richtingen moet gaan buigen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #70 Gepost op: 22 December 2015, 22:00:03 »
Het messing kopdak is geperst op een zelf gemaakte persmal. Kwestie van mal en contramal maken van een materiaal dat sterk genoeg is, d.w.z. de kracht van een flinke bankschroef kan weerstaan.
Dan een dun plaatje messing nemen (evt. uitgloeien in een vlam) en tussen de mal en contramal leggen.
Deze combinatie in de bankschroef zetten en voorzichtig aandraaien.
Daarna plaatje eruit halen, zaaglijnen aftekenen, zagen, vijlen, passing controleren en schuren; dat is een tijdrovend karwei.
Alles is een kwestie van uitproberen, rustig de tijd nemen, niet bang zijn om een fout te maken of om materiaal te moeten weggooien.
“Übung macht den Meister”, zullen we maar zeggen.
Van terugvering heb je geen last; het materiaal gaat echt vervormen en veert niet meer terug.

Erwin

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #71 Gepost op: 23 December 2015, 10:24:45 »
Na het vastsolderen en  schuren ontstaat dan het volgende:





Het uiteindelijke resultaat ziet er dan als volgt uit:



Erwin

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #72 Gepost op: 23 December 2015, 10:31:16 »
 (y)
Met groet,

Ger.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #73 Gepost op: 23 December 2015, 11:17:33 »
Hallo Erwin,
Echt ontzettend bedankt dat je deze informatie zo met ons wilt delen. Ik zie wel dat €700 eigenlijk een koopje is voor deze kit. Een advocaat loopt er niet eens voor naar de koffiemachine.

Ik schat dat je 0.3 of 0.4 mm dik materiaal gebruikt? Ik vind 0.4 eigenlijk net de dik, te zwaar, voor H0, maar 0.3 juist misschien weer net iets te dun. Wat is jouw mening?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #74 Gepost op: 23 December 2015, 12:33:27 »
Sven, voor je trammetjes zou ik 0.3 nemen, voor normaal H0 0.4mm. Bij grotere vlakken kom je met 0.3 al snel in de problemen om het stabiel te houden. Bij die kleine doosjes van jou gaat dat wel goed. Bijkomend voordeel is dat je veel meer kunt detailleren in 0.3 dan in 0.4.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...