Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 182942 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #60 Gepost op: 21 December 2015, 22:24:11 »
Nu wel goed, zit in Duitsland op een Nederlands tablet te tikken.... Rare autocorrectie  ::)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #61 Gepost op: 21 December 2015, 22:26:08 »
 ;D

Hans Wiskerke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #62 Gepost op: 21 December 2015, 22:28:16 »
Nu alleen nog mijn naam juist vermelden,  Wiskerke en geen Wissekerke ;-)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #63 Gepost op: 22 December 2015, 13:33:24 »
Is er misschien iemand die het RH-artikel over de bouw van een DE 5 op basis van Lima en losse voorzetkoppen in kan scannen voor mij?

Eelco

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #64 Gepost op: 22 December 2015, 13:50:36 »
Dat kan iemand ongetwijfeld, maar het mag niet... (c) weet je wel ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 13:53:34 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #65 Gepost op: 22 December 2015, 13:53:30 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin. ;D

Gr Hans

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #66 Gepost op: 22 December 2015, 13:53:56 »
Is al geregeld  (y)

guest7823

  • Gast
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #67 Gepost op: 22 December 2015, 13:54:39 »
Ehhhh ... "eigen gebruik" dus ja, mag. Dwz via PB naar Eelco. Hier posten op BNLS ligt wat genuanceerder

Even snel de voorkanten van de jaargangen '86, '87, '88 bekeken maar het is of geen frontartikel of het is niet in die jaren. Iemand die uit zijn hoofd weet welk jaar het is?

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #68 Gepost op: 22 December 2015, 13:58:52 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin. ;D

Gr Hans
(y) Ja, die heb ik idd ook nog liggen!!  ;D

En Paul, het is zeker geen "eigen gebruik" dus formeel mag het niet! Maar ga gerust je gang hoor, ik heb zelf ook genoeg copieën van artikelen van anderen liggen... Bovendien ben ik de uitgeverij niet ;-)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #69 Gepost op: 22 December 2015, 21:40:07 »
Mooi stel. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de technische achtergrond van het model. Hoe is het messing kopdak geperst. Hoe weet je hoe groot de platte messing plaat moet zijn, zodat de randen perfect aansluiten op het rijtuig na het persen? En volgens mij moet je iets krommer persen dan het uiteindelijk resultaat, omdat ie iets terug veert. Een uitdaging waar ik wel heel benieuwd naar ben hoe dat aangepakt is. Temeer, daar ik ook een dak in drie richtingen moet gaan buigen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #70 Gepost op: 22 December 2015, 22:00:03 »
Het messing kopdak is geperst op een zelf gemaakte persmal. Kwestie van mal en contramal maken van een materiaal dat sterk genoeg is, d.w.z. de kracht van een flinke bankschroef kan weerstaan.
Dan een dun plaatje messing nemen (evt. uitgloeien in een vlam) en tussen de mal en contramal leggen.
Deze combinatie in de bankschroef zetten en voorzichtig aandraaien.
Daarna plaatje eruit halen, zaaglijnen aftekenen, zagen, vijlen, passing controleren en schuren; dat is een tijdrovend karwei.
Alles is een kwestie van uitproberen, rustig de tijd nemen, niet bang zijn om een fout te maken of om materiaal te moeten weggooien.
“Übung macht den Meister”, zullen we maar zeggen.
Van terugvering heb je geen last; het materiaal gaat echt vervormen en veert niet meer terug.

Erwin

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #71 Gepost op: 23 December 2015, 10:24:45 »
Na het vastsolderen en  schuren ontstaat dan het volgende:





Het uiteindelijke resultaat ziet er dan als volgt uit:



Erwin

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #72 Gepost op: 23 December 2015, 10:31:16 »
 (y)
Met groet,

Ger.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #73 Gepost op: 23 December 2015, 11:17:33 »
Hallo Erwin,
Echt ontzettend bedankt dat je deze informatie zo met ons wilt delen. Ik zie wel dat €700 eigenlijk een koopje is voor deze kit. Een advocaat loopt er niet eens voor naar de koffiemachine.

Ik schat dat je 0.3 of 0.4 mm dik materiaal gebruikt? Ik vind 0.4 eigenlijk net de dik, te zwaar, voor H0, maar 0.3 juist misschien weer net iets te dun. Wat is jouw mening?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #74 Gepost op: 23 December 2015, 12:33:27 »
Sven, voor je trammetjes zou ik 0.3 nemen, voor normaal H0 0.4mm. Bij grotere vlakken kom je met 0.3 al snel in de problemen om het stabiel te houden. Bij die kleine doosjes van jou gaat dat wel goed. Bijkomend voordeel is dat je veel meer kunt detailleren in 0.3 dan in 0.4.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...