Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 20:27:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:18:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
Casmir
Vandaag
om 19:46:10
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:39:37
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Falkenberg
Vandaag
om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:00
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:10:30
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:04:43
19 Toen
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
Vandaag
om 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
Vandaag
om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
Vandaag
om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 15:09:25
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
38
Omlaag
Auteur
Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE (gelezen 174085 keer)
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10232
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #60 Gepost op:
21 december 2015, 22:24:11 »
Nu wel goed, zit in Duitsland op een Nederlands tablet te tikken.... Rare autocorrectie
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18591
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #61 Gepost op:
21 december 2015, 22:26:08 »
Gelogd
Hans Wiskerke
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #62 Gepost op:
21 december 2015, 22:28:16 »
Nu alleen nog mijn naam juist vermelden, Wiskerke en geen Wissekerke ;-)
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #63 Gepost op:
22 december 2015, 13:33:24 »
Is er misschien iemand die het RH-artikel over de bouw van een DE 5 op basis van Lima en losse voorzetkoppen in kan scannen voor mij?
Eelco
Gelogd
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 550
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #64 Gepost op:
22 december 2015, 13:50:36 »
Dat kan iemand ongetwijfeld, maar het mag niet... (c) weet je wel ;-)
«
Laatst bewerkt op: 22 december 2015, 13:53:34 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop.
»
Gelogd
Hans Gvz
Offline
Berichten: 644
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #65 Gepost op:
22 december 2015, 13:53:30 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin.
Gr Hans
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #66 Gepost op:
22 december 2015, 13:53:56 »
Is al geregeld
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #67 Gepost op:
22 december 2015, 13:54:39 »
Ehhhh ... "eigen gebruik" dus ja, mag. Dwz via PB naar Eelco. Hier posten op BNLS ligt wat genuanceerder
Even snel de voorkanten van de jaargangen '86, '87, '88 bekeken maar het is of geen frontartikel of het is niet in die jaren. Iemand die uit zijn hoofd weet welk jaar het is?
Gelogd
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 550
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #68 Gepost op:
22 december 2015, 13:58:52 »
Citaat van: Hans Gvz op 22 december 2015, 13:53:30
Peter, neem je toch het BS-bulletin.
Gr Hans
Ja, die heb ik idd ook nog liggen!!
En Paul, het is zeker geen "eigen gebruik" dus formeel mag het niet! Maar ga gerust je gang hoor, ik heb zelf ook genoeg copieën van artikelen van anderen liggen... Bovendien ben ik de uitgeverij niet ;-)
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7847
Eton Wick, UK
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #69 Gepost op:
22 december 2015, 21:40:07 »
Mooi stel. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de technische achtergrond van het model. Hoe is het messing kopdak geperst. Hoe weet je hoe groot de platte messing plaat moet zijn, zodat de randen perfect aansluiten op het rijtuig na het persen? En volgens mij moet je iets krommer persen dan het uiteindelijk resultaat, omdat ie iets terug veert. Een uitdaging waar ik wel heel benieuwd naar ben hoe dat aangepakt is. Temeer, daar ik ook een dak in drie richtingen moet gaan buigen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
FRIE
Offline
Berichten: 174
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #70 Gepost op:
22 december 2015, 22:00:03 »
Het messing kopdak is geperst op een zelf gemaakte persmal. Kwestie van mal en contramal maken van een materiaal dat sterk genoeg is, d.w.z. de kracht van een flinke bankschroef kan weerstaan.
Dan een dun plaatje messing nemen (evt. uitgloeien in een vlam) en tussen de mal en contramal leggen.
Deze combinatie in de bankschroef zetten en voorzichtig aandraaien.
Daarna plaatje eruit halen, zaaglijnen aftekenen, zagen, vijlen, passing controleren en schuren; dat is een tijdrovend karwei.
Alles is een kwestie van uitproberen, rustig de tijd nemen, niet bang zijn om een fout te maken of om materiaal te moeten weggooien.
“Übung macht den Meister”, zullen we maar zeggen.
Van terugvering heb je geen last; het materiaal gaat echt vervormen en veert niet meer terug.
Erwin
Gelogd
FRIE
Offline
Berichten: 174
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #71 Gepost op:
23 december 2015, 10:24:45 »
Na het vastsolderen en schuren ontstaat dan het volgende:
Het uiteindelijke resultaat ziet er dan als volgt uit:
Erwin
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2276
NS 4503!
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #72 Gepost op:
23 december 2015, 10:31:16 »
Gelogd
Met groet,
Ger.
Sven
Offline
Berichten: 7847
Eton Wick, UK
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #73 Gepost op:
23 december 2015, 11:17:33 »
Hallo Erwin,
Echt ontzettend bedankt dat je deze informatie zo met ons wilt delen. Ik zie wel dat €700 eigenlijk een koopje is voor deze kit. Een advocaat loopt er niet eens voor naar de koffiemachine.
Ik schat dat je 0.3 of 0.4 mm dik materiaal gebruikt? Ik vind 0.4 eigenlijk net de dik, te zwaar, voor H0, maar 0.3 juist misschien weer net iets te dun. Wat is jouw mening?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #74 Gepost op:
23 december 2015, 12:33:27 »
Sven, voor je trammetjes zou ik 0.3 nemen, voor normaal H0 0.4mm. Bij grotere vlakken kom je met 0.3 al snel in de problemen om het stabiel te houden. Bij die kleine doosjes van jou gaat dat wel goed. Bijkomend voordeel is dat je veel meer kunt detailleren in 0.3 dan in 0.4.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
38
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE