Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:20
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 08:00:46
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 174021 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15411
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #90 Gepost op: 26 december 2015, 11:28:14 »
Mooi man! Gaat dat ook soepel door een tegenboog of moet er een stukje recht rails tussen?

Bij een tegenboog is altijd het advies om er een stukje recht tussen te leggen  ;)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #91 Gepost op: 27 december 2015, 02:39:27 »
Alsbik het goed begrijp materiaalefficientie weggestreept tegen arbeisdsefficientie.
Ik zie dat bij die vijf niet. Dezelfde bakken levert toch een hogere materiaalefficientie op?

Volgens mij zien we het meest voor de hand liggende over het hoofd: De eisen van de dienstuitvoering en de maximale belasting van de draaistellen (en dus aslasten)

Het treistel bestaat uit de volgende bakken:

Ck-Coo-Co-mD-ABk

-Een bakhelft dat op een jacobsdraaistel rust moet een stuk minder wegen dan een bakhelft op een normaal draaistel. Je hebt immers 2 bakhelften op een jacobsstel ipv. één. Aangezien het gewicht van een rijtuigbak toeneemt naar mate de bak langer wordt is de baklengte min of meer gebonden aan wat voor draaistellen onder de bak zitten.

-Hoe minder draaistellen, hoe lager de aanschaf- en onderhoudskosten. en aangezien men toen nog bouwde met verwachte levensduren van tientallen jaren, wil men dus zo min mogelijk draaistellen onder het treinstel.

-De Ck rust op één normaal draaistel en één jacobsstel. Dat kan niet anders. Radstand is 18240mm
-De Coo rust op twee jacobsstellen, en moet dus een stuk korter wezen dan de Ck, met een radstand van 17614mm
-De Co rust op  één normaal draaistel en één jacobsstel. Dat kan niet anders ivb. met de mD. Radstand is 17395mm. Radstand is een stuk korter dan de Ck, maar moet meer lasten opvangen dus is wss. zwaarder gebouwd.
-De mD rust op twee drieassige draaistellen. Een drietal Dieselmotoren is nou eenmaal een stuk zwaarder en de draaistellen zijn ook voorzien van tractiemotoren. Radstand is 18000mm
-De ABk rust ook op twee draaistellen. Kan niet anders ivb. met de mD. Radstand is 18240mm, gelijk aan de Ck. Baklengte is een stukje langer dan de Ck

Dan heb je nog de eisen voor het rijgedrag, de stevigheid van de bak (de Co moet immers nog twee bakken duwen/trekken, de Ck en ABk hoeven alleen hunzelf mee te slepen) en talloze andere eisen. Zo is ook in een Hondekop-4 elke bak anders ivb. met de indeling van de coupé's.

De bouw van 5 gelijke bakken heeft voordelen, maar andere eisen maakt standardisatie soms een lastige zaak. De standardsatie van kleinere onderdelen (eg. raamkozijnen, frame-elementen) zorgt voor een grotere kostenbesparing. 

mvg,

Rick

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #92 Gepost op: 27 december 2015, 08:26:12 »
Karst en @Frie
Ik volg in stille bewondering dit meer jaren plan, vooral dat persen van het dak is een innovatieve oplossing waar ik graag fotos van wil zien.
Gr Joke

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #93 Gepost op: 27 december 2015, 10:29:14 »
Rick, dank voor je uitleg.
Toch een kwestie van zo goedkoop mogelijk gezien de vereisten  :)
Groet
Huibert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #94 Gepost op: 27 december 2015, 16:56:30 »
Hoi,

En weer een stapje verder :)

De basis koppelingsdelen: Groen, paars en blauw zijn voor alle bakovergangen :) ( dus ook voor de niet-jacobsdraaistellen tussen mD en ABk en mD en Bo )



... Jacobsstel tussen Bk en Boo.  De groene afdekplaat geeft de dikte aan onder de bodemplaat en is 3.5mm het paarse deel ( vaste kant v.d. jacobsoplegging aan de Bk en de Bo ) is 5mm hoog en loopt gelijk met de onderkant v.d. bak.



... zelfde plaatje van onderen, het witte plaatje is een stuk 1.5mm epoxy printplaat, dat op het draaistelframe gesoldeerd gaat worden. Na montage wordt dan op de gele lijntjes het messing en koper weggefreesd, zodat er twee geisoleerde helften ontstaan.



... het blauwe deel ( losse kant van de jacobsoplegging aan de Boo ) valt met conische pennen in het paarse deel en zit daardoor onwrikbaar ( maar demontabel ) vast, maar zo kan de hele Boo in het treinverband geplaatst worden en heeft zelf dus geen draaistellen. De Bk en de Bo staan dus op twee draaistellen :)



...  de pinnen aan het blauwe deel beter zichtbaar.  Op de messing draaistelkanten komen nog gegoten resin scheenplaten ;)

De wielen en het draaistel blijven keurig binnen de schorten, ook als de bak de 'R1 ( 360mm ) hoek' moeten maken  (y)


Nu eens kijken of dat ook bij de overige draaisten wil ;)


Mooi man! Gaat dat ook soepel door een tegenboog of moet er een stukje recht rails tussen?

Deze constructie op de DE-III gaat probleemloos door tegenbogen ( wissel met tegenboog )

Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #95 Gepost op: 27 december 2015, 17:02:32 »
En dan zijn we alleen nog maar bij de bakovergangen.
En het is nu al een  (y) draadje.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #96 Gepost op: 27 december 2015, 17:20:52 »
Het was al een draadje  :)

Wiebe

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #97 Gepost op: 27 december 2015, 17:33:00 »
Zolang het niet langdradig wordt is het niet erg  ;D
Het ontwerp voor de koppeling van de bakken ziet er mooi uit, ben erg benieuwd naar het gedrag in het echt!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #98 Gepost op: 27 december 2015, 17:44:05 »
Ik vind het een hele mooi constructie die prima zal functioneren met een mooi gesloten treinbeeld met vouwbalgen gesloten tussen de bakken.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of dit ook goed gaat met hoogte verschillen. D.w.z. als de kop een helling oprijd en de rest van het treinstel staat nog op het vlakke deel. Is deze constructie dan niet te star? En zal leiden tot ontsporingen?

M vr gr.
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #99 Gepost op: 27 december 2015, 17:58:11 »
Komt goed ;) De ervaring met de DE-III leert dat (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #100 Gepost op: 27 december 2015, 18:39:02 »
Hoi Karst, mooi werk :)

Kan je de kegeltjes en gaatjes om de bakken te koppelen ook niet gebruiken om de elektrische verbindingen te maken? 2 vliegen in één klap. Scheelt gedoe met stekkertjes. De kegeltjes kunnen hol zijn met een veertje/fosforbrons staafje of zo wat in het gaatje weer contact maakt met iets anders.

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #101 Gepost op: 27 december 2015, 19:17:18 »
Die koppelingen zien er wel gelikt uit. Maar ik vraag me af of er wel genoeg speelruimte is in de rolrichting.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #102 Gepost op: 27 december 2015, 19:27:40 »
@klaas

De paarse en blauwe plaatjes hebben 0.5mm speling tussen bakbodem en de groene opsluitplaat. Dat is bij de DE-III voldoende gebleken om e.e.a. netjes de bocht om en omhoog/omlaag te krijgen.


@robert

Dat wordt wel wat over-engineering. Ik ga voor een makkelijker stekerverbinding :) Komt nog :)


Grtzz,

Karst

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #103 Gepost op: 27 december 2015, 21:54:32 »
Valt ook wat voor te zeggen :) Een stekkertje is waarschijnlijk betrouwbaarder en is 'proven technologie'.

De DE-III heeft een totaal andere constructie van de bodemplaat, maar ik hoop dat ik ook een setje kan bestellen voor mijn DE-III. Ziet er goed uit :)

Mvg,

Robert

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #104 Gepost op: 27 december 2015, 22:22:50 »
Maar die stekker kun je wel mooi fixeren als je weet welke stekker je gaat gebruiken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...