Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 22:29:31
PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 22:26:20
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
Vandaag om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 195808 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #75 Gepost op: 23 December 2015, 12:55:32 »
De DE-5 is ook helemaal in 0.3, inclusief de kappen. Daar komt wat verstevigings-werk in, zodat het toch stabiel is ;)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #76 Gepost op: 23 December 2015, 12:58:23 »
Erwin,

Het ziet er allemaal,erg fraai uit. Complimenten! Ik was eigenlijk wel erg benieuwd of je zelf al een exemplaar gebouwd had, proefondervindelijkerwijs zal ik maar zeggen...

Grt,
Rob
Tbinnebarretije…

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #77 Gepost op: 23 December 2015, 12:58:50 »
@erwin
Doe je het etsen van de ramen etc voor of na het persen?
Indien na hoe zorg je dan voor het uitlijnen van de buiglijnen tov de ramen? Zie je verschil in buigvlakken waar deze onderbroken worden door ramen etc? Verwacht namelijk een soort kreukels.

Ziet er iig heel strak uit!
Grt Erwin

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #78 Gepost op: 23 December 2015, 20:06:57 »
De DE-5 is ook helemaal in 0.3, inclusief de kappen. Daar komt wat verstevigings-werk in, zodat het toch stabiel is ;)

Het stroomlijn materieel heeft als voordeel de gladde buitenkanten, dus je kunt veel meer met volle plaat werken. Ik ga er van uit dat aan de binnenzijde alleen een uitsparing voor de raamsponning en evt. punten en strepen voor de versteviging, dwarswanden enzo zijn weg geëtst. Evenzo de nodige ribbels aan de binnenzijde van het dak om het vormen te vergemakkelijken.

Waar ik zei dat 0,3mm al snel slappe wanden oplevert, bedoel ik eigenlijk mijn eigen situatie van klassieke modellen, waarbij je juist aan de buitenzijde materiaal weg-etst om detail naar voren te laten komen als klinknagels en strippen. Netto houd ik maar 0,2mm dikte over met half weg-geëtst 0,4mm plaat.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #79 Gepost op: 23 December 2015, 20:34:55 »
Klopt :)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #80 Gepost op: 23 December 2015, 22:11:14 »
@erwin
Het etsen van de ramen gebeurt voor het persen. Alleen vlakke plaat kun je (sproei-)etsen.

@ingenium
Vandaag heb ik een rijtuig (schaal H0), waarvan de wanden en dak uit een stuk bestaat, in de goede dakronding (2 verschillende radii) gebogen.
De dakrichels heb ik nu in het dak laten zitten; het resterende deel rondom de richels is weggeëtst. De plaat messing is 0,4 mm dik, waardoor het dak op sommige plaatsen dus maar 0,2 mm dik is. De dakrichels zorgen voor ruim voldoende stevigheid (boven mijn verwachting), waardoor extra versteviging aan de binnenkant van het dak niet nodig is.

Erwin

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #81 Gepost op: 23 December 2015, 22:23:49 »
Als je kijkt bij de rijtuigen vanaf plan D en plan E wordt extra stevigheid mede gecreëerd door golvende (of wel geribbelde) stalen (vloer)platen.
Dat principe pas jij als het ware ook toe met de vorm van de dakribbels.
Verder in schaal 1 :87 0,4 mm messing stevig genoeg.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #82 Gepost op: 24 December 2015, 14:30:03 »
Hoi,

Even wat tijd gehad om de KK mechanismen voor de Bk - Boo -Bo te bedenken en te tekenen :)



... analoog aan de DE-III. Deze is nog iets lastiger, omdat de vouwbalgen geen vouwbalgen zijn maar gladde rubber afdekkingen... wel mooi gelijk met de buitenwand.



... jawel... 3 rail ;) :P en 360mm  :o ;D



... de bakuiteinden draaien mooi in de 'balgen', je kijgt dan wel een gapend gat aan de andere kant, maar we zetten de achterwand naar binnen ;)

Later wat 3D plaatjes hiervan ;)  8)

Grtzz,

Karst

P.S. Plaatjes klikken geeft een beter beeld :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #83 Gepost op: 24 December 2015, 16:10:14 »
Zou mooi staan als dat lukt!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #84 Gepost op: 24 December 2015, 17:23:09 »
FANTASTISCH!!  (y)

Gelukkig kijk je in Ermehuizen in het zichtgedeelte niet tegen R = 360mm bogen aan en kijk je ook alleen tegen de binnenbogen. Maar uit het zicht heb ik wel 360mm bogen, dus dat zou super zijn als de DE-5 dit gaat halen!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #85 Gepost op: 24 December 2015, 22:46:02 »
Hoi,

En de 3D plaatjes :)

Onderaanzichten 'rechtuit'



Bovenaanzicht 'rechtuit':


Onderaanzicht 'boog':


Bovenaanzicht 'boog':


De basis is er, het grijpt mooi in elkaar, is montabel onder/in de messing bodem :)

Nu verder met de oplegging op het draaistel en de 'balg' ;)


Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #86 Gepost op: 24 December 2015, 22:56:22 »
Dat ziet er weer uitstekend uit.
Vergeet je geen Kerstmis te vieren ?  ;)

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #87 Gepost op: 25 December 2015, 10:23:25 »
Mooi man! Gaat dat ook soepel door een tegenboog of moet er een stukje recht rails tussen?

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #88 Gepost op: 25 December 2015, 15:02:20 »
Hallo Rob,

Ja, een tijd geleden heb ik al eens de voorloper van deze dieselvijf gebouwd. Onderstaand een plaatje ervan.



Verder is de constructie dezelfde, als die ik toepas bij mijn hondekop-vier, zie hieronder.



Groeten,

Erwin

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9142
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #89 Gepost op: 26 December 2015, 11:07:23 »
Maar wel in grote lijnen de reden. De verhouding materiaalkosten-personeelskosten lag toen anders dan nu. Tegenwoordig zijn manuren dè grote kostenpost, je ziet dat ook bij bovenleidingportalen. De vlinder- en driescharnierportalen zijn zuinig en efficiënt in materiaalgebruik maar arbeidsintensief om te maken. De portalen uit stalen DIN-profielen gebruiken meer staal maar zijn simpel te fabriceren.
Alsbik het goed begrijp materiaalefficientie weggestreept tegen arbeisdsefficientie.
Ik zie dat bij die vijf niet. Dezelfde bakken levert toch een hogere materiaalefficientie op?