Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Huup
Vandaag om 19:34:02
PBM/PWM met joystick door bask185
Vandaag om 19:33:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Silvolde
Vandaag om 19:27:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:24:31
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rob Ellerman
Vandaag om 19:18:49
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 19:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Kees-Jan
Vandaag om 18:36:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 188758 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #60 Gepost op: 21 December 2015, 22:24:11 »
Nu wel goed, zit in Duitsland op een Nederlands tablet te tikken.... Rare autocorrectie  ::)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #61 Gepost op: 21 December 2015, 22:26:08 »
 ;D

Hans Wiskerke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #62 Gepost op: 21 December 2015, 22:28:16 »
Nu alleen nog mijn naam juist vermelden,  Wiskerke en geen Wissekerke ;-)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11730
    • Mijn fotoarchief
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #63 Gepost op: 22 December 2015, 13:33:24 »
Is er misschien iemand die het RH-artikel over de bouw van een DE 5 op basis van Lima en losse voorzetkoppen in kan scannen voor mij?

Eelco

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #64 Gepost op: 22 December 2015, 13:50:36 »
Dat kan iemand ongetwijfeld, maar het mag niet... (c) weet je wel ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 13:53:34 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #65 Gepost op: 22 December 2015, 13:53:30 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin. ;D

Gr Hans

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11730
    • Mijn fotoarchief
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #66 Gepost op: 22 December 2015, 13:53:56 »
Is al geregeld  (y)

guest7823

  • Gast
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #67 Gepost op: 22 December 2015, 13:54:39 »
Ehhhh ... "eigen gebruik" dus ja, mag. Dwz via PB naar Eelco. Hier posten op BNLS ligt wat genuanceerder

Even snel de voorkanten van de jaargangen '86, '87, '88 bekeken maar het is of geen frontartikel of het is niet in die jaren. Iemand die uit zijn hoofd weet welk jaar het is?

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #68 Gepost op: 22 December 2015, 13:58:52 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin. ;D

Gr Hans
(y) Ja, die heb ik idd ook nog liggen!!  ;D

En Paul, het is zeker geen "eigen gebruik" dus formeel mag het niet! Maar ga gerust je gang hoor, ik heb zelf ook genoeg copieën van artikelen van anderen liggen... Bovendien ben ik de uitgeverij niet ;-)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #69 Gepost op: 22 December 2015, 21:40:07 »
Mooi stel. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de technische achtergrond van het model. Hoe is het messing kopdak geperst. Hoe weet je hoe groot de platte messing plaat moet zijn, zodat de randen perfect aansluiten op het rijtuig na het persen? En volgens mij moet je iets krommer persen dan het uiteindelijk resultaat, omdat ie iets terug veert. Een uitdaging waar ik wel heel benieuwd naar ben hoe dat aangepakt is. Temeer, daar ik ook een dak in drie richtingen moet gaan buigen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #70 Gepost op: 22 December 2015, 22:00:03 »
Het messing kopdak is geperst op een zelf gemaakte persmal. Kwestie van mal en contramal maken van een materiaal dat sterk genoeg is, d.w.z. de kracht van een flinke bankschroef kan weerstaan.
Dan een dun plaatje messing nemen (evt. uitgloeien in een vlam) en tussen de mal en contramal leggen.
Deze combinatie in de bankschroef zetten en voorzichtig aandraaien.
Daarna plaatje eruit halen, zaaglijnen aftekenen, zagen, vijlen, passing controleren en schuren; dat is een tijdrovend karwei.
Alles is een kwestie van uitproberen, rustig de tijd nemen, niet bang zijn om een fout te maken of om materiaal te moeten weggooien.
“Übung macht den Meister”, zullen we maar zeggen.
Van terugvering heb je geen last; het materiaal gaat echt vervormen en veert niet meer terug.

Erwin

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #71 Gepost op: 23 December 2015, 10:24:45 »
Na het vastsolderen en  schuren ontstaat dan het volgende:





Het uiteindelijke resultaat ziet er dan als volgt uit:



Erwin

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #72 Gepost op: 23 December 2015, 10:31:16 »
 (y)
Met groet,

Ger.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #73 Gepost op: 23 December 2015, 11:17:33 »
Hallo Erwin,
Echt ontzettend bedankt dat je deze informatie zo met ons wilt delen. Ik zie wel dat €700 eigenlijk een koopje is voor deze kit. Een advocaat loopt er niet eens voor naar de koffiemachine.

Ik schat dat je 0.3 of 0.4 mm dik materiaal gebruikt? Ik vind 0.4 eigenlijk net de dik, te zwaar, voor H0, maar 0.3 juist misschien weer net iets te dun. Wat is jouw mening?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #74 Gepost op: 23 December 2015, 12:33:27 »
Sven, voor je trammetjes zou ik 0.3 nemen, voor normaal H0 0.4mm. Bij grotere vlakken kom je met 0.3 al snel in de problemen om het stabiel te houden. Bij die kleine doosjes van jou gaat dat wel goed. Bijkomend voordeel is dat je veel meer kunt detailleren in 0.3 dan in 0.4.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...