Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag Lima DDM 149868 handleiding
door
bellejt
Vandaag
om 14:24:10
Mijn-bouw Indonesie
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:16:34
Welke winkel voert deze merken?
door
NS264
Vandaag
om 14:12:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
aad52
Vandaag
om 13:55:52
44 Roco vs 44 Brawa
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 13:47:07
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 13:28:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 13:23:27
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Simplex
Vandaag
om 10:01:07
Minder wissels
door
Eric B
Vandaag
om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
ruudns
Vandaag
om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Lambert
Vandaag
om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen
door
Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
AP3737
06 September 2025, 13:47:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
38
Omlaag
Auteur
Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE (gelezen 185544 keer)
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #60 Gepost op:
21 December 2015, 22:24:11 »
Nu wel goed, zit in Duitsland op een Nederlands tablet te tikken.... Rare autocorrectie
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18623
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #61 Gepost op:
21 December 2015, 22:26:08 »
Gelogd
Hans Wiskerke
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #62 Gepost op:
21 December 2015, 22:28:16 »
Nu alleen nog mijn naam juist vermelden, Wiskerke en geen Wissekerke ;-)
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11665
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #63 Gepost op:
22 December 2015, 13:33:24 »
Is er misschien iemand die het RH-artikel over de bouw van een DE 5 op basis van Lima en losse voorzetkoppen in kan scannen voor mij?
Eelco
Gelogd
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #64 Gepost op:
22 December 2015, 13:50:36 »
Dat kan iemand ongetwijfeld, maar het mag niet... (c) weet je wel ;-)
«
Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 13:53:34 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop.
»
Gelogd
Hans Gvz
Online
Berichten: 651
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #65 Gepost op:
22 December 2015, 13:53:30 »
Peter, neem je toch het BS-bulletin.
Gr Hans
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11665
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #66 Gepost op:
22 December 2015, 13:53:56 »
Is al geregeld
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #67 Gepost op:
22 December 2015, 13:54:39 »
Ehhhh ... "eigen gebruik" dus ja, mag. Dwz via PB naar Eelco. Hier posten op BNLS ligt wat genuanceerder
Even snel de voorkanten van de jaargangen '86, '87, '88 bekeken maar het is of geen frontartikel of het is niet in die jaren. Iemand die uit zijn hoofd weet welk jaar het is?
Gelogd
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 573
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #68 Gepost op:
22 December 2015, 13:58:52 »
Citaat van: Hans Gvz op 22 December 2015, 13:53:30
Peter, neem je toch het BS-bulletin.
Gr Hans
Ja, die heb ik idd ook nog liggen!!
En Paul, het is zeker geen "eigen gebruik" dus formeel mag het niet! Maar ga gerust je gang hoor, ik heb zelf ook genoeg copieën van artikelen van anderen liggen... Bovendien ben ik de uitgeverij niet ;-)
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8358
Eton Wick, UK
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #69 Gepost op:
22 December 2015, 21:40:07 »
Mooi stel. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de technische achtergrond van het model. Hoe is het messing kopdak geperst. Hoe weet je hoe groot de platte messing plaat moet zijn, zodat de randen perfect aansluiten op het rijtuig na het persen? En volgens mij moet je iets krommer persen dan het uiteindelijk resultaat, omdat ie iets terug veert. Een uitdaging waar ik wel heel benieuwd naar ben hoe dat aangepakt is. Temeer, daar ik ook een dak in drie richtingen moet gaan buigen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
FRIE
Offline
Berichten: 180
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #70 Gepost op:
22 December 2015, 22:00:03 »
Het messing kopdak is geperst op een zelf gemaakte persmal. Kwestie van mal en contramal maken van een materiaal dat sterk genoeg is, d.w.z. de kracht van een flinke bankschroef kan weerstaan.
Dan een dun plaatje messing nemen (evt. uitgloeien in een vlam) en tussen de mal en contramal leggen.
Deze combinatie in de bankschroef zetten en voorzichtig aandraaien.
Daarna plaatje eruit halen, zaaglijnen aftekenen, zagen, vijlen, passing controleren en schuren; dat is een tijdrovend karwei.
Alles is een kwestie van uitproberen, rustig de tijd nemen, niet bang zijn om een fout te maken of om materiaal te moeten weggooien.
“Übung macht den Meister”, zullen we maar zeggen.
Van terugvering heb je geen last; het materiaal gaat echt vervormen en veert niet meer terug.
Erwin
Gelogd
FRIE
Offline
Berichten: 180
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #71 Gepost op:
23 December 2015, 10:24:45 »
Na het vastsolderen en schuren ontstaat dan het volgende:
Het uiteindelijke resultaat ziet er dan als volgt uit:
Erwin
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2309
NS 4503!
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #72 Gepost op:
23 December 2015, 10:31:16 »
Gelogd
Met groet,
Ger.
Sven
Offline
Berichten: 8358
Eton Wick, UK
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #73 Gepost op:
23 December 2015, 11:17:33 »
Hallo Erwin,
Echt ontzettend bedankt dat je deze informatie zo met ons wilt delen. Ik zie wel dat €700 eigenlijk een koopje is voor deze kit. Een advocaat loopt er niet eens voor naar de koffiemachine.
Ik schat dat je 0.3 of 0.4 mm dik materiaal gebruikt? Ik vind 0.4 eigenlijk net de dik, te zwaar, voor H0, maar 0.3 juist misschien weer net iets te dun. Wat is jouw mening?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
«
Reactie #74 Gepost op:
23 December 2015, 12:33:27 »
Sven, voor je trammetjes zou ik 0.3 nemen, voor normaal H0 0.4mm. Bij grotere vlakken kom je met 0.3 al snel in de problemen om het stabiel te houden. Bij die kleine doosjes van jou gaat dat wel goed. Bijkomend voordeel is dat je veel meer kunt detailleren in 0.3 dan in 0.4.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
38
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE