Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 172935 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #90 Gepost op: 26 december 2015, 11:28:14 »
Mooi man! Gaat dat ook soepel door een tegenboog of moet er een stukje recht rails tussen?

Bij een tegenboog is altijd het advies om er een stukje recht tussen te leggen  ;)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #91 Gepost op: 27 december 2015, 02:39:27 »
Alsbik het goed begrijp materiaalefficientie weggestreept tegen arbeisdsefficientie.
Ik zie dat bij die vijf niet. Dezelfde bakken levert toch een hogere materiaalefficientie op?

Volgens mij zien we het meest voor de hand liggende over het hoofd: De eisen van de dienstuitvoering en de maximale belasting van de draaistellen (en dus aslasten)

Het treistel bestaat uit de volgende bakken:

Ck-Coo-Co-mD-ABk

-Een bakhelft dat op een jacobsdraaistel rust moet een stuk minder wegen dan een bakhelft op een normaal draaistel. Je hebt immers 2 bakhelften op een jacobsstel ipv. één. Aangezien het gewicht van een rijtuigbak toeneemt naar mate de bak langer wordt is de baklengte min of meer gebonden aan wat voor draaistellen onder de bak zitten.

-Hoe minder draaistellen, hoe lager de aanschaf- en onderhoudskosten. en aangezien men toen nog bouwde met verwachte levensduren van tientallen jaren, wil men dus zo min mogelijk draaistellen onder het treinstel.

-De Ck rust op één normaal draaistel en één jacobsstel. Dat kan niet anders. Radstand is 18240mm
-De Coo rust op twee jacobsstellen, en moet dus een stuk korter wezen dan de Ck, met een radstand van 17614mm
-De Co rust op  één normaal draaistel en één jacobsstel. Dat kan niet anders ivb. met de mD. Radstand is 17395mm. Radstand is een stuk korter dan de Ck, maar moet meer lasten opvangen dus is wss. zwaarder gebouwd.
-De mD rust op twee drieassige draaistellen. Een drietal Dieselmotoren is nou eenmaal een stuk zwaarder en de draaistellen zijn ook voorzien van tractiemotoren. Radstand is 18000mm
-De ABk rust ook op twee draaistellen. Kan niet anders ivb. met de mD. Radstand is 18240mm, gelijk aan de Ck. Baklengte is een stukje langer dan de Ck

Dan heb je nog de eisen voor het rijgedrag, de stevigheid van de bak (de Co moet immers nog twee bakken duwen/trekken, de Ck en ABk hoeven alleen hunzelf mee te slepen) en talloze andere eisen. Zo is ook in een Hondekop-4 elke bak anders ivb. met de indeling van de coupé's.

De bouw van 5 gelijke bakken heeft voordelen, maar andere eisen maakt standardisatie soms een lastige zaak. De standardsatie van kleinere onderdelen (eg. raamkozijnen, frame-elementen) zorgt voor een grotere kostenbesparing. 

mvg,

Rick

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #92 Gepost op: 27 december 2015, 08:26:12 »
Karst en @Frie
Ik volg in stille bewondering dit meer jaren plan, vooral dat persen van het dak is een innovatieve oplossing waar ik graag fotos van wil zien.
Gr Joke

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #93 Gepost op: 27 december 2015, 10:29:14 »
Rick, dank voor je uitleg.
Toch een kwestie van zo goedkoop mogelijk gezien de vereisten  :)
Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #94 Gepost op: 27 december 2015, 16:56:30 »
Hoi,

En weer een stapje verder :)

De basis koppelingsdelen: Groen, paars en blauw zijn voor alle bakovergangen :) ( dus ook voor de niet-jacobsdraaistellen tussen mD en ABk en mD en Bo )



... Jacobsstel tussen Bk en Boo.  De groene afdekplaat geeft de dikte aan onder de bodemplaat en is 3.5mm het paarse deel ( vaste kant v.d. jacobsoplegging aan de Bk en de Bo ) is 5mm hoog en loopt gelijk met de onderkant v.d. bak.



... zelfde plaatje van onderen, het witte plaatje is een stuk 1.5mm epoxy printplaat, dat op het draaistelframe gesoldeerd gaat worden. Na montage wordt dan op de gele lijntjes het messing en koper weggefreesd, zodat er twee geisoleerde helften ontstaan.



... het blauwe deel ( losse kant van de jacobsoplegging aan de Boo ) valt met conische pennen in het paarse deel en zit daardoor onwrikbaar ( maar demontabel ) vast, maar zo kan de hele Boo in het treinverband geplaatst worden en heeft zelf dus geen draaistellen. De Bk en de Bo staan dus op twee draaistellen :)



...  de pinnen aan het blauwe deel beter zichtbaar.  Op de messing draaistelkanten komen nog gegoten resin scheenplaten ;)

De wielen en het draaistel blijven keurig binnen de schorten, ook als de bak de 'R1 ( 360mm ) hoek' moeten maken  (y)


Nu eens kijken of dat ook bij de overige draaisten wil ;)


Mooi man! Gaat dat ook soepel door een tegenboog of moet er een stukje recht rails tussen?

Deze constructie op de DE-III gaat probleemloos door tegenbogen ( wissel met tegenboog )

Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #95 Gepost op: 27 december 2015, 17:02:32 »
En dan zijn we alleen nog maar bij de bakovergangen.
En het is nu al een  (y) draadje.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #96 Gepost op: 27 december 2015, 17:20:52 »
Het was al een draadje  :)

Wiebe

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #97 Gepost op: 27 december 2015, 17:33:00 »
Zolang het niet langdradig wordt is het niet erg  ;D
Het ontwerp voor de koppeling van de bakken ziet er mooi uit, ben erg benieuwd naar het gedrag in het echt!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #98 Gepost op: 27 december 2015, 17:44:05 »
Ik vind het een hele mooi constructie die prima zal functioneren met een mooi gesloten treinbeeld met vouwbalgen gesloten tussen de bakken.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of dit ook goed gaat met hoogte verschillen. D.w.z. als de kop een helling oprijd en de rest van het treinstel staat nog op het vlakke deel. Is deze constructie dan niet te star? En zal leiden tot ontsporingen?

M vr gr.
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #99 Gepost op: 27 december 2015, 17:58:11 »
Komt goed ;) De ervaring met de DE-III leert dat (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #100 Gepost op: 27 december 2015, 18:39:02 »
Hoi Karst, mooi werk :)

Kan je de kegeltjes en gaatjes om de bakken te koppelen ook niet gebruiken om de elektrische verbindingen te maken? 2 vliegen in één klap. Scheelt gedoe met stekkertjes. De kegeltjes kunnen hol zijn met een veertje/fosforbrons staafje of zo wat in het gaatje weer contact maakt met iets anders.

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #101 Gepost op: 27 december 2015, 19:17:18 »
Die koppelingen zien er wel gelikt uit. Maar ik vraag me af of er wel genoeg speelruimte is in de rolrichting.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #102 Gepost op: 27 december 2015, 19:27:40 »
@klaas

De paarse en blauwe plaatjes hebben 0.5mm speling tussen bakbodem en de groene opsluitplaat. Dat is bij de DE-III voldoende gebleken om e.e.a. netjes de bocht om en omhoog/omlaag te krijgen.


@robert

Dat wordt wel wat over-engineering. Ik ga voor een makkelijker stekerverbinding :) Komt nog :)


Grtzz,

Karst

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #103 Gepost op: 27 december 2015, 21:54:32 »
Valt ook wat voor te zeggen :) Een stekkertje is waarschijnlijk betrouwbaarder en is 'proven technologie'.

De DE-III heeft een totaal andere constructie van de bodemplaat, maar ik hoop dat ik ook een setje kan bestellen voor mijn DE-III. Ziet er goed uit :)

Mvg,

Robert

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #104 Gepost op: 27 december 2015, 22:22:50 »
Maar die stekker kun je wel mooi fixeren als je weet welke stekker je gaat gebruiken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...