Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:27:23
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Wim Janse
Vandaag om 13:26:15
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:39
Beurs Joure, 18 juli 2020... door Ronald Halma
Vandaag om 13:19:57
SPitfire & SPoor-1 door Arjan6511
Vandaag om 13:16:55
Eurotrein graanwagens door wmrail
Vandaag om 13:13:59
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door Sander.
Vandaag om 13:08:18
Westlandbaan door cor_b
Vandaag om 13:07:47
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:02:27
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 12:56:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 12:54:10
ICM treinstel 4083 als NOS-treinstel door tijgernootje
Vandaag om 12:27:19
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:24:01
Afdraaien van locwielen naar RP25 door Hennie
Vandaag om 12:19:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:10:05
NL baan: Frotterdam in h0 door tijgernootje
Vandaag om 11:34:21
Doornvliet door wpinkhof
Vandaag om 11:18:45
Buitenlust door arnout
Vandaag om 11:08:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
Vandaag om 11:04:39
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 10:37:38
Ledverlichting aansluiten door henk
Vandaag om 10:10:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door AB 7216
Vandaag om 09:51:00
ESU draaistel door Arnold van Heyst
Vandaag om 09:38:50
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:36:55
Islington yard - Toronto Canada door NS1220
Vandaag om 09:24:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:19:42
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:52:40
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:13:58
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ivanzon
Vandaag om 07:34:07
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door AndrevdG
Vandaag om 04:17:12
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 37745 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #180 Gepost op: 10 oktober 2019, 16:25:56 »
Gisteren ben ik begonnen om alle schakelelementen van de AKI te monteren. Daarvoor gebruik ik een strook gaatjesboard en tiewraps. Als alles klaar is zal ik een foto plaatsen.
Zoals beloofd:


Zeker niet zo professioneel als bij menig ander forumlid, maar wel functioneel.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #181 Gepost op: 27 november 2019, 21:25:09 »
De afgelopen weken heb ik weinig aan de Cranicher Altbahn gewerkt.
De meeste tijd heb ik besteed aan het ballasten van de stationssporen. Een moeizame klus, zeker bij wissels en (reed)contacten.
Als ik hier wat mee gevorderd ben, zal ik foto's plaatsen.

Een andere 'ergenis' is de zichtbaarheid van de klemcontacten bij de wissels. Speurwerk op het wereldwijde web leidde niet naar een handzame en eenvoudige oplossing.
Dus dan maar zelf aan de slag. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Auhagen 52418 (houtnerf muurplaat), styreenplaat, foamboard en een schuursponsje (idee van een forumlid). Voorwaarde is dat de afdekking afneembaar moet zijn, zodat ik later eenvoudig bij de klemmen kan komen.
Onderstaande drie foto's geven een indruk van het resultaat.


De aansluitklemmen.


Het afdekkapje.


Het eindresultaat: een afneembaar afdekkapje over de aansluitklemmen.

Nog een vraag: heeft iemand nog andere eenvoudige ideeën om zulke aansluitklemmen weg te werken? Voorwaarde is wel dat ik makkelijk bij de klemmen moet kunnen komen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2186
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #182 Gepost op: 27 november 2019, 23:26:26 »
Netjes weggewerkt die klemmen.
Zoiets moet ik ook gaan doen.
Op de site "langs de rails" van Nico Spilt, kun je wat voorbeelden zien van b.v. bakken voor treinbeïnvloeding direct naast de spoorstaaf.
Tschüss Genossen,

Hans

A spoonful of sugar
helps the medicine go down

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #183 Gepost op: 28 november 2019, 02:52:16 »
Mooi, snel en goedkoop  (y)
Dat is het soort oplossing dat ik leuk vind.

Joost
Gansch het raderwerk staat stil, als een kortsluiting dat wil...

Materieel restauratie en testbaantje in Colombia

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #184 Gepost op: 28 november 2019, 08:40:00 »
Hallo Hans en Joost, bedankt voor jullie reactie.  (y)
Ik ben niet zo'n deskundige op het gebied van scenerybouw, maar ik zal binnenkort een tweede variant proberen te bouwen o.b.v. de genoemde schakelbakken langs de rails.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #185 Gepost op: 28 november 2019, 15:12:46 »
Hallo Arjen:

even een tip... persoonlijk vind ik styreenplaten met houtnerf een beetje overkill. Tegels, dakpannen enz. zijn inderdaad moeilijk te zelfbouwen, maar houten planken zien er m.i. goed genoeg uit als je ze uit stukjes balsa, luciferstokjes of dergelijke houtresten maakt.
Dan wel, als je die Auhagen plaatjes al thuis hebt liggen, dan natuurlijk gebruiken.

Ik zie uit naar verdere vorderingen!

Joost
Gansch het raderwerk staat stil, als een kortsluiting dat wil...

Materieel restauratie en testbaantje in Colombia

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #186 Gepost op: 28 november 2019, 16:40:36 »
Hoi Joost, die Auhagen houtnerf muurplaat is inderdaad erg grof en dik, daardoor moeilijk te bewerken. Ik had echter zo'n plaatje van Auhagen liggen, bedoeld als overweg. Dat ging niet door omdat de geplande overweg in een bocht ligt. Dat heb ik toen opgelost met houten ijslolliestokjes die in in dunne reepjes gesneden heb.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8866
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #187 Gepost op: 29 november 2019, 11:56:44 »
Luciferstokjes kleuren ,op lengte maken,en vervolgens aan elkaar lijmen met houtlijm doet t ook prima.
Het is wat gepiel,had t op m'n 1ste baan in opbouw ook gedaan en dat zag er (vond ik) goed uit  ;)
Bovendien een groot verpakking normale lucifers kost niks en is gelijk een goede voorraad voor andere projecten  ;D

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #188 Gepost op: 29 november 2019, 13:08:02 »
@tijgernootje: bedankt voor je idee.
Ik zal eerst lucifers moeten kopen, want die hebben we op dit moment niet in huis.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #189 Gepost op: 29 november 2019, 13:47:31 »
Ik zal eerst lucifers moeten kopen, want die hebben we op dit moment niet in huis.

 ;D ;D  Dan is het inderdaad slimmer om maar te beginnen met de Auhagen platen die je wél in huis hebt  (y)

Joost
Gansch het raderwerk staat stil, als een kortsluiting dat wil...

Materieel restauratie en testbaantje in Colombia

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #190 Gepost op: 02 december 2019, 19:42:54 »
In aanvulling op mijn 'oplossing' voor de camouflage van contactklemmen bij wissels heb ik voor de meegebogen wissels een andere aanpak uitgewerkt.
Bij deze wissels zit het schakelmechanisme in de (krappe) binnenboog. De afdekking mag dus niet te hoog zijn, anders schuren/botsen de lange (personen-)wagons tegen de afdekking.
Eerst heb ik de contactklemmen afgedekt met huishoudfolie, waarna ik met papier-maché een afdekking heb gevormd. Na droging is het huishoudfolie van het papier-maché verwijderd en is de afdekking op maat gemaakt. Vervolgens bruin geschilderd en fijn gezeefd zand op de 'hoop' gelijmd.
Nu liggen de aansluitklemmen keurig onder een zandhoop.


De situatie voor de aanpassing ...


... en na de aanpassing.

Voor een tweede meegebogen wissel wil ik een soortgelijke oplossing uitwerken, maar dan met gras.

« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 20:55:33 door Arjen52. Reden: typo »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #191 Gepost op: 06 december 2019, 20:02:33 »
De ballastwerkzaamheden vorderen gestaag.
Hier wat foto's van de werkzaamheden:






De kabelgoten zijn gemaakt van grijs geverfde styreen C-profielen.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #192 Gepost op: 06 december 2019, 22:43:36 »
Hoi Arjen,

Ik ben benieuwd naar je ballast. Wat gebruik je daarvoor?
Overigens vind ik het leuk wat je maakt.

Wolter

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #193 Gepost op: 07 december 2019, 09:36:15 »
Hallo Wolter, de ballast heb ik bij Gleisschotterschmiede gekocht. Het is gezeefd en stofvrij kwarts: Gleisschotter Spur H0 beige bis roetlich/braun 0,5 - 1,0 mm Körnung.
Op zich redelijk goedkoop, maar de transportkosten zijn relatief hoog door het gewicht.
Bij de bouwmarkt heb ik nu schoon metselzand gekocht en dat laten drogen en gezeefd met een keukenzeef. Dit is iets lichter van kleur en fijner van korrel. De afdekking bij de meegebogen wissel is hiermee behandeld (zie post #190) en daarmee wil ik de rest van de baan (buiten het station) behandelen.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2019, 09:39:06 door Arjen52 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #194 Gepost op: 07 december 2019, 09:51:39 »
Hallo Arjen,

Dank voor je antwoord. Ik vind het meestal leuk om te zien welke oplossingen bouwers gebruiken. De ballast van de Gleisschotterschmiede ziet er goed uit, maar allerlei soorten bouwmarktzand doen het inderdaad prima. Zo vond ik die afdekking van de schakelcontacten heel overtuigend.

Wolter