Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Den Bosch onder Stoom 2021 - 25 en 26 september 2021 door Frank 123
Vandaag om 19:11:54
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 19:08:05
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door prutser
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:00:55
Nederdam, H0 1970 - 1990 door AntonM
Vandaag om 18:57:28
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 18:39:27
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door Dave.......
Vandaag om 18:37:13
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Scratchbuilt
Vandaag om 18:37:10
Roco sik toplicht en detaillering door Priegelman
Vandaag om 18:15:13
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
Vandaag om 18:10:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:37:03
Zimo geluidsdecoder: verkeerde geluiden bij functietoetsen. door Dave.......
Vandaag om 17:27:27
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan? door Te 2/2
Vandaag om 17:24:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 17:23:15
Bahnstrecke 5867 door Falcon10
Vandaag om 17:22:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 17:19:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bjor
Vandaag om 17:17:17
Albert's fantasie in schaal 0e door EricZmS
Vandaag om 17:10:46
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door R v/d Hoven
Vandaag om 16:37:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:26:38
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
Vandaag om 16:11:17
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 15:58:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:22:38
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 15:20:17
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Niels81
Vandaag om 13:22:21
Update bouw - Trainz030 modelbaan door Daan001
Vandaag om 13:13:27
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 12:39:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:10:35
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:04:35
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door wob
Vandaag om 11:56:56
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 21966 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #135 Gepost op: 26 mei 2021, 22:43:14 »
Zo...hoogste tijd voor een update. Het afgelopen half jaar flinke vorderingen gemaakt op de Inter-Continental, met dank aan Michaël de B, Erik H en Jeroen B. De klimspiraal is als een paddestoel omhoog geschoten. De delen waren eerder al in '20 gezaagd dus het meeste werk ging nog zitten in de bovenleiding, die is om met panto omhoog door het krappe omgrenzingsprofiel (7,5cm hoog) te kunnen rijden. Maar al doende vind je links en rechts allerlei wielen uit, waardoor het steeds sneller gaat - als er interesse is kan ik daar wel een tutorial over maken.


De klimspiraal in aanbouw, begin dit jaar. De balletjes zijn zodat je niet met je oogkas aan zo'n tapeinde hoeft te hangen.


Klimspiraal klaar, de plaat links is het begin van het "model" gedeelte van de Inter-Continental, de rest  (rode pijl) moet nog getimmerd worden. Eigenlijk de laatste grote klus. Rechts de twee afneembare bruggen die naar de treinsamensteltafel (5x woordwaarde) gaan.


Een van die bruggen ligt in een bocht. Al het timmerwerk doe ik zelf, maar het fijne soldeerwerk besteed ik liever uit. Jeroen heeft hier met deze spoor-overgang een meesterwerkje geleverd. Erg blij mee!


De Oostlus, met daarboven niveau -1. In rood weer het toekomstige tracé van de ICRR.
Het zwarte spul is nu mijn favoriete geluidsdemper, kurkrubber (of rubberkurk??) 3mm dik.





Klimspiraal nu met de Westlus die daar omheen slingert.

De komende tijd ga ik nog de wisselaandrijvingen mechanisch en elektrisch aansluiten, Jeroen gaat de blokken bedraden en in iTrain zetten en dan komt het grote timmerproject, eerst aan zowel de Oostlus als de klimspiraal een soort "bruggehoofden", dan daartussen een uitneembaar middendeel van ongeveer 4 meter. Maar goed, zover zijn we nog niet. Eerst zien dan geloven.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 18:17:38 door clickmaniac »
gr, Diederik

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2800
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #136 Gepost op: 27 mei 2021, 06:55:46 »
Tutorial spiraal maken altijd welkom.

Wat ik mij afvraag, worden de  ogen met de hand gezaagd? Het ziet er altijd zo clean uit. Als ik het zou doen zou de boog erin herkend kunnen worden, maar nooit zo strak zoals ik hier bijvoorbeeld zie
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #137 Gepost op: 27 mei 2021, 11:40:29 »
Erik's truuk was een passer op maat te maken: een latje met, op de juiste afstand van het draaipunt, gaten waar je een potlood / ballpoint doorheen kunt steken. Ik heb even een schetsje gemaakt:



Voor de verschillende sporen ook gaatjes, als daar al een lijntje ligt gaat het rails leggen een stuk makkelijker.

Onderste plaat dezelfde dikte als de plaat waar je op gaat tekenen. Waar je het draaipunt precies vastschroeft is even zoeken, je wil natuurlijk een zo groot mogelijke boog uit je plaat halen. Ik had een centimeter marge genomen aan beide kanten, voor het zwabberen, maar met een beetje oefenen (en daar heb je alle gelegenheid voor!!) is 0,5cm meer dan genoeg.
Ook handig, of onmisbaar eigenlijk, zijn een decoupeerzaag, en dunne, fijne, zaagjes.
gr, Diederik

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2800
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #138 Gepost op: 27 mei 2021, 12:38:43 »
Vaste hand hoor
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #139 Gepost op: 27 mei 2021, 13:30:02 »
Wacht even, kijk je naar die brug naar de samensteltafel? Die is gelaserd! 5mm berken triplex, ooit voor een eerder klimspiraal-project laten laser-snijden. Nu hergebruikt, 3x op elkaar geplakt.   
Ik zal volgende keer dat ik er ben, wat detailfoto's maken. Zo strak is het niet allemaal. Maar van een afstandje zie je dat niet, en sowieso is het niet belangrijk.
gr, Diederik

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12088
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #140 Gepost op: 27 mei 2021, 16:11:29 »
Ik zal wat foto's maken als ik er weer ben, aanstaand weekend. Ja de veertjes haal ik eruit. In die witte buisjes zit verenstaal, het kost wat probeersels voordat je dat op de juiste manier gebogen hebt. Erik heeft (alweer, geniaal) gekozen voor een flinke knik in het verenstaal, vlak bij de motor, om de grote uitslag van de cobalt te vertalen naar de veel kleinere uitslag van de wisseltong + de nodige druk voor de elektrische geleiding van de wisseltongen. Je ziet het duidelijk aan het begin van de video. 
Ik kan het alleen maar aanbevelen, in ieder geval voor wissels die niet in het zicht liggen scheelt het je een heleboel gekruip onder de tafel en kramp in je nek.  Maar ook wissels die wel in het zicht liggen trouwens - je zou makkeliljk een kapje over de motoren kunnen leggen.

@Modellbahnwagen: niet alle treinen die daar staan, zijn van mij hoor... toevallig was een Belgische jaren '90 kolentrein op bezoek.

Zou je daar nog eens wat foto's van kunnen maken zoals je destijds aan Peter beloofd hebt?  ;D ;) Ben ook wel geinteresseerd hoe je dit gedaan hebt.

Mooie progressie! Toch alweer 3 jaar bouwen ....... maar het wordt wat!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #141 Gepost op: 27 mei 2021, 18:14:17 »
O.k ik zal eraan denken - hopelijk.
Ja het wordt idd wel wat, ik zal allang blij zijn als het weer een rondje kan rijden. Het landschap om de baan heen bouwen komt later. 
gr, Diederik

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #142 Gepost op: 29 mei 2021, 16:01:04 »
De wisselaandrijving: van de Kobalt gaat een stukje verenstaal door een buisje naar de wissel. Verenstaal maakt bij de motor een of meerdere hoeken om de grote uitslag van de Kobalt om te zetten in de kleine uitslag van het wissel. Het is wel heftig spul, ik snij het het liefst met de dremel want een gewoon tangetje is er niet tegen opgewassen. Of nou ja, knipt het wel door maar dan zit er wel een deuk in het tangetje.



 

En over het tracé, en hoe dat te tekenen: blijkt dat Anyrail gewoon een functie "overgangsboog" heeft. Kind kan de was doen! ;-) 
gr, Diederik