Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€206.00
Per saldo:
€-44.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn verzameling
door
1200blauw
Vandaag
om 19:07:19
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Biesje
Vandaag
om 19:06:39
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:45:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:43:08
7 en 8 september terug naar toen
door
Harryku
Vandaag
om 18:37:12
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train
door
Remunj
Vandaag
om 18:29:13
US diorama in H0
door
RBlok
Vandaag
om 18:27:38
Philotrain 37 kit ovaalramer
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:12:15
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet.
door
VAM65
Vandaag
om 17:18:52
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
Oldsteamer
Vandaag
om 17:03:05
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 16:59:55
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:57:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 16:57:01
MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3
door
The_Hofmeister85
Vandaag
om 16:47:40
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:27:56
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:23:38
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:22:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 16:05:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
741230
Vandaag
om 15:58:54
National Narrow Gauge Convention 2024 Pittsburgh
door
Sven
Vandaag
om 15:43:33
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 15:40:15
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010
door
Peter van B
Vandaag
om 15:35:30
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 15:05:21
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:50:17
NAM ketelwagen types
door
hervé
Vandaag
om 14:47:44
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:26:46
Welke pers.wagens achter de SBB/ Ae 3/61
door
Quinzeedied
Vandaag
om 13:14:44
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:42:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric v C
Vandaag
om 12:37:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 12:26:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Cranicher Altbahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Volgende
- [
1
]
2
3
...
33
Omlaag
Auteur
Topic: Cranicher Altbahn (gelezen 95684 keer)
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Cranicher Altbahn
«
Gepost op:
22 November 2015, 19:47:11 »
Beste forumgenoten,
Al enige tijd volg ik verschillende draadjes in dit forum met belangstelling en bewondering.
Mijn complimenten voor het werk van de verschillende deelnemers en de organisatie achter dit forum.
Zelf ben ik als oudere jongere, zoals vaker gemeld in dit forum, na ongeveer 50 jaar weer opnieuw gestart met het opbouwen van een modelspoorbaan. Daarvoor heb ik mijn oude treinspullen (Fleischmann en Lima/Hema) uit de opslag gehaald en wat bleek: de locomotieven doen het allemaal nog redelijk tot goed (na een kleine onderhoudsbeurt).
Vervolgens heb ik met Scarm een baanontwerp gemaakt, waarbij het uitgangspunt was dat ik (voorlopig) analoog ga rijden en dat ik mij niet vastleg op een bepaald tijdperk en spoorbedrijf. Een echte rommelbaan dus. Het gaat mij immers om het plezier van het bouwen en niet om een natuurgetrouwe nabootsing van de (vergane) werkelijkheid.
In een ander draadje had ik al eens een baanplan gepresenteerd, maar dat is intussen achterhaald. Ik wil nu op 1 niveau blijven werken en in twee richtingen gaan rijden.
De binnenbaan (blauw) is gedeeltelijk een museumlijn met een stoomlocomotief. De tweede lus van de binnenbaan is voor de reguliere stopdienst. Rijrichting met de klok mee.
De buitenbaan (oranje/geel) is voor de sneldienst met bij het station een stopspoor en een doorgangsspoor. Rijrichting tegen de klok in, maar de seinen maken tweerichtingsverkeer mogelijk. Met behulp van gelijkrichters wordt gezorgd dat de seinen alleen voor de naderende treinen gelden.
Dan is er nog een industrie-/havengebied (paars) en een geplande tramlijn (groen). De tramlijn krijgt twee haltes met Aufenthaltschalter van FLM.
Via dit draadje hoop ik jullie op ongeregelde tijden te informeren over mijn vorderingen, maar reken op een zeer lange termijnplanning.
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 19:59:39 door Arjen52
»
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Simplex
Offline
Berichten: 7229
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #1 Gepost op:
22 November 2015, 20:00:10 »
Dat haven/industrie gedeelte spreekt mij wel aan.
De rest is mij veel te druk, het word zo opeen gepakt.
Gelogd
Mvh Steef
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #2 Gepost op:
22 November 2015, 20:07:26 »
Hallo Steef,
Ik hou wel van wat drukte
.
Stel je overigens niet te veel van mijn vaardigheden voor. Ondanks mijn oude dag heb ik nog veel te leren. Gelukkig heb ik jullie (forumgenoten)
.
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 20:10:18 door Arjen52
»
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Hendrik Jan
Online
Berichten: 7104
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #3 Gepost op:
22 November 2015, 21:26:08 »
Het is jouw baan. Als jij er maar gelukkig mee bent.
Dan mijn suggesties:
-Je ontwerp oogt wat levendiger als je de sporen niet evenwijdig met je grondplaat laat lopen
-treinen rijden meestal ergens vandaan en ergens heen. Je kunt dit nadoen, door je achterste station (de bovenste in je tekening) in het landschap te verbergen. Dan heb je ineens een schaduwstation. En daarmee een modelbaan (=afspiegeling van de werkelijkheid)
-je kunt er ook voor kiezen de beide buitenste ovalen te verenigen tot één dubbel railovaal. Dat oogt ook wat echter.
-het havenspoor kan ook aan de linkerkant aftakken, ipv aan de onderkant van het hoofdspoor. Zo krijg je meer ruimte voor een station aan de onderkant. En zo ontstaat meteen een excuus voor de haven. Immers: vlakbij de "stad".
-de tram kan ook een niveau hoger of (liever) lager gelegd worden. Dan krijg je meteen meer ruimte voor de keerlussen van je tram, namelijk: onder de treinsporen (en uit het zicht)
Het zijn maar zo wat gedachten.
succes met je plannen
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8604
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #4 Gepost op:
22 November 2015, 21:39:59 »
Ben benieuwd naar de vorderingen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #5 Gepost op:
22 November 2015, 21:42:43 »
Hoi Hendrik Jan,
Bedankt voor je ideeën.
De gedachte van een 'schaduwstation' zal ik zeker in overweging nemen. In een eerder (niet getoond) plan was dit inderdaad de bedoeling, maar heb ik toen laten vallen omdat ik opzag tegen een realistische doorgang van voor naar achter.
Op de tekening lijken de twee ovalen niet evenwijdig. In werkelijkheid lopen zij zeker aan de linkerzijde vrijwel evenwijdig.
Het aftakken van het havenspoor heb ik bewust zo gedaan, omdat ik deze (kruis-)wissels al had en via een goede deal via eBay op de kop heb weten te tikken. Voor deze baan maak ik veel gebruik van oude spullen die ik al had.
Over je voorstel voor de trambaan moet ik nog een of meerdere nachtjes slapen.
Maar nogmaals bedankt voor je opmerkingen.
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #6 Gepost op:
22 November 2015, 21:55:35 »
Kan 9.01 korter, 9.02 naar boven, zodat je het omlopen over 9.12 wat meer ruimte krijgt?
Groet, Sicco Jan
Ps. Praar makkelijk zeg, met die nummertjes erbij. Top idee!
Gelogd
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #7 Gepost op:
22 November 2015, 22:05:59 »
Hoi Sicco Jan,
Ook bedankt voor je reactie.
Het havengebied is nog een open boek. Er komt zeker een omloopspoor in en ik zal jouw opmerking meenemen.
Ik heb nog een kruiswissel en een gewone wissel (rechts) over en de twee wissels in de plattegrond zullen zeker sneuvelen.
Het havengebied wordt geheel handbediend, terwijl de beide hoofdlijnen alle wissels en kruiswissels electromagnetisch zijn.
Die nummertjes wil ik in de toekomst gaan gebruiken om de blokken te coderen, mocht ik mij gaan bekeren tot de 'Digitalen'.
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 22:08:05 door Arjen52
»
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #8 Gepost op:
27 November 2015, 20:01:31 »
Beste forumgenoten,
Even een update van de ontwikkelingen. Zoals al eerder gemeld ben ik een leek (in opleiding), dus alles gaat met vallen en opstaan. Gelukkig houden deze twee elkaar tot nu toe in evenwicht.
Op basis van de opmerkingen van enkelen van jullie heb ik het baanplan enigszins aangepast.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
1. De binnen- en buitenovaal vormen een eenheid en lopen zoveel mogelijk parallel.
2. Het haven-/industriedeel heeft een andere layout gekregen. Het omloopspoor is langer en de wissels zijn vervangen door Engelse wissels die ik nog had liggen. Er zijn nu vier opstelsporen. De loc kan nu beter en makkelijker rangeren.
3. Er komt geen echt schaduwstation, maar wel zal het stationsgebied verborgen worden door het stationscomplex. De treinen verdwijnen als het ware achter de bebouwing en zijn dan van de voorzijde niet meer zichtbaar. Van de achterzijde is dit gebied wel zichtbaar.
4. Bij het wisselcomplex aan de voorzijde komt bij het binnenste spoor van het museumlijntje een halte.
Het aangepaste baanplan
Hoe de trambaan er precies uit komt te zien is nog niet duidelijk. Het idee om deze verdiept aan te leggen is volgens mij niet goed realiseerbaar. Dan zou ik feitelijk de gehele spoorbaan moeten verhogen. Maar ook hier zal de uiteindelijke bebouwing een camouflerende werking kunnen krijgen.
Voorlopig blijft de layout parallel lopen met de grondplaat. Dat is wellicht niet echt realistisch, maar ik heb al eerder gemeld dat ik mij niet als doel stel een modelbaan naar werkelijkheid te maken. Met dit project wil ik juist allerlei verschillende technieken van het modelbouwen leren.
Ik ben vandaag opnieuw begonnen om de rails opnieuw uit te leggen. De kurklaag wordt later op maat gesneden en dient als bedding voor het spoor.
Bijgaand enige foto's.
Voor de duidelijkheid. Ik kan aan drie zijden om de baan lopen. Alleen rechts staat de baan tegen de muur aan.
Arjen
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #9 Gepost op:
02 December 2015, 21:04:44 »
Ik ben weer een stapje verder. De rails voor het hoofdspoor en het museumlijntje ligt op zijn plaats. Alle scheidingen en aansluitingen zijn gemaakt. Een provisorische controlerit over alle sporen toont aan dat alles goed ligt.
Het industrie-/havengebied heeft al wel een aansluiting op het hoofdspoor, maar wordt later uitgebouwd. Dat deel van de tafel hou ik nog even beschikbaar als opslagplaats.
Twee foto's van de voortgang:
Wat het 'schaduwstation' betreft: ik denk een oplossing te hebben dat past bij de geplande scenery. Volgens mij voldoet een overdekt station in de stijl van station Barendrecht aan de eisen. De achterkant van het station krijgt echter geen glazen wand, zoals het echte station, maar blijft open. Dan kan ik gemakkelijker bij een trein als er iets is. Op het station komt een park en parkeerplaatsen. Dat is in werkelijkheid ook zo.
Groet
Arjen
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8604
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #10 Gepost op:
02 December 2015, 21:48:25 »
Dat is een hele creatieve oplossing voor een schaduwstation.
Je kan ook aan bebouwing denken zoals de flats van Artitec of de 2-laagse woningen van Markenburg iets in die sferen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
eemstede
Offline
Berichten: 1632
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #11 Gepost op:
02 December 2015, 22:11:12 »
En als je 'ruimte' tekort komt, kun je misschien dat binnenste spoor nog weghalen; als je ook een trambaan wil aanleggen, houd je wel weinig ruimte over voor bebouwing en veel toegevoegde waarde lijkt me dat spoortje niet te hebben.
Hou je bij de trambaan ook rekening met een simpele remise ?
Ook heb je maar één tramstel, je moet die toch ergens kunnen stallen.
Gr. Frank
Gelogd
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #12 Gepost op:
02 December 2015, 22:33:18 »
Bedankt voor jullie opmerkingen.
Het binnenspoortje wil ik wel handhaven, want dat is het museumbaantje waar mijn oude stoomlocomotief rijdt. Daar staan ook de armseinen.
Wel kan ik de lus iets vergroten.
Het trambaantje past overigens binnen de binnenste boog. Wel zit ik nog te broeden op het idee om de trambaan verdiept aan te leggen (zie eerdere post). Alleen zou de trambaan wellicht ook verhoogd kunnen worden aangelegd?
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8604
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #13 Gepost op:
03 December 2015, 00:23:03 »
Geen idee hoe diep, maar ik zou eerder voor verhoogd gaan.
Eventueel een pendelbaantje maken van werkplaats naar halte en terug bv.
Of een deel van je ovaal als scenery verhoogd aanleggen maar dan krijgt je plan een heel ander effect.
Maar aangezien je al een beetje naar het grootstedelijk bouwen neigt...?
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Arjen52
Offline
Berichten: 2261
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #14 Gepost op:
03 December 2015, 14:13:00 »
Hallo Koen,
Bedoel je dat de trein dan aan de achterzijde als het ware door een dal rijdt?
Dat is een idee waar ik niet op gekomen zou zijn, maar dat wel mogelijkheden biedt.
De tram kan dan door de straten van de verhoogde bebouwing rijden.
Bedankt voor de hint
Arjen
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Volgende
- [
1
]
2
3
...
33
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Cranicher Altbahn