Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Montanbahn
Vandaag om 13:44:26
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?  (gelezen 12962 keer)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #45 Gepost op: 24 November 2015, 01:16:17 »

Echt parallel schakelen doe je ook nooit met twee stekkers! Dom, dom, dom!
Parallel is geen enkel probleem als je weet wat je doet en twee stekkers gebruiken geeft aan niet te weten wat je doet.
Neemt niet weg dat ik zelf geen voorstander ben van grote stromen. Ik heb jaren aan slotracen gedaan. Ook op grote wedstrijdbanen waar met 10amp (zelfs op m'n thuisbaan had ik 5amp staan voor 2 autootjes) gereden werd. Als er dan een schroefje van een autootje valt tussen de twee litzen kan je dat na een paar seconden niet meer met blote vingers beetpakken.

Ik heb zo'n beetje alles parallel geschakeld wat je maar parallel kan schakelen. Van speakers tot elco's tot en zelfs computerprocessors. Uitgangspunt is dat je het kop-staart als 1 (één) gesloten systeem van maakt. Geen zijtakken dus en zaken als impedantie, belastbaarheid niet uit het oog verliest.

Eenvoudigste voorbeeld is twee weerstanden parallel. Als 1 van die weerstanden een potmeter is dan is het geen gesloten systeem want een "gebruiker" kan het resultaat beïnvloeden door aan de potmeter te draaien met mogelijk ongewenste resultaten.

Iemand riep het al: als je niet weet waar het over gaat: niet doen! Ook niet op basis van een paar tips op een forum. Is toch echt een andere vraag dan welke kleur ballast zal ik nemen  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 November 2015, 08:45:58 door Bert van Gelder. Reden: O »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #46 Gepost op: 24 November 2015, 17:13:01 »
Toch nog altijd benieuwd hoeveel mensen een keer een oplawaai van een Marklin trafo hebben gehad. De sleper zorgt altijd mooi voor het koppelen van de trafo's... Kan je toch mooi 500V maken op de stekker van de niet ingeplugde trafo...  ::)

En ja, dat is commercieel zo beschikbaar...  ::) Geen idee eigenlijk of het tegenwoordig nog mogelijk is of dat Marklin naar DC is overgestapt ofzo.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #47 Gepost op: 24 November 2015, 17:36:28 »
500 volt? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #48 Gepost op: 24 November 2015, 17:46:18 »
Als je de trafo die in het stopcontact vol open hebt en de trafo die niet in het stopcontact zit maar een beetje. Want dan is de ratio van die trafo een stuk groter. Heb je hem dus half zo ver open staan als de spanning leverende trafo eindig je dus met dubbel zoveel spanning op de stekker....


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #49 Gepost op: 24 November 2015, 19:16:51 »
Oja, op die fiets. Maar meestal wordt bij parallel schakelen bedoeld dat de vaste spanningsuitgangen met elkaar worden verbonden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #50 Gepost op: 24 November 2015, 21:07:02 »
Dat is waar maar was vooral bedoelt om in te haken op Gastheerg zijn verhaal over het geen losse eindjes hebben bij een parallel schakeling. Bij Marklin kan het dus makkelijk gebeuren (aangezien je de boel steeds parallel hebt staan als je over de scheiding gaat) en je dan wel losse eindjes hebt. En dat terwijl het Marklin systeem gezien wordt als simpel en fool proof. ;D Een fool kan zich een aardige oplawaai geven...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

plan v fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #51 Gepost op: 24 November 2015, 22:58:53 »
Ik heb het een keer meegemaakt met Marklin. ik was nogal van het experimenteren toen ik heel jong was ;D. ik had 1 trafo op 100% staan de andere op 10%. De trafo van 100% zat nog in het stopcontact en de van 10% in een stekkerdoos die niet in het stopcontact zat. In die stekkerdoos zaten nog wel stekker van een bureaulamp. Deze gaf 1 felle flits toen de loc over een wissel reed  op een stuk van een andere trafo. Daardoor was ook het glas geknapt. Het lampje kon daar niet tegen.
Wees er vooral voorzichtig mee want zulke kunnen grote problemen opleveren.

Stefan
Met Vriendelijke Groet,
Stefan
Industriële Automatiseringstechnicus

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #52 Gepost op: 24 November 2015, 23:40:49 »
Hallo,

Zullen we dit draadje opgeven voor het programma "don't try this at home" ?

jandcargo

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #53 Gepost op: 25 November 2015, 07:27:40 »
Goed idee.  (y)
Groetjes
Johnny