Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Sikko
Vandaag om 19:15:15
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 18:49:10
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
  

Auteur Topic: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?  (gelezen 12982 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #30 Gepost op: 14 October 2015, 09:53:32 »
Ik ga m'n collega's slaan. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #31 Gepost op: 14 October 2015, 11:34:00 »
Ach, wat een teksten, als Ger nu maar weet wat hij kan doen en dus geholpen is.

groet
Harald

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: trafo koppelen?
« Reactie #32 Gepost op: 14 October 2015, 15:23:19 »
... Met een 150VA 15 volt trafo (10 Amp!) kan je bijna lassen !
Bijna lassen? Echt lassen! Ik heb een trafo van 24 V / 10 A met diverse aftakkingen. Op de 16 V-stand ontspoorde een keer een Märklin-loc. De wielen waren aan de rails gelast. Naderhand heb ik een stroomrelais gewikkeld die bij 10 A de primaire wikkeling uitschakelt. Maar voordat de uitschakeling heeft plaatsgevonden, wijst de ampèremeter (met overstroomschaal) heel even de maximaal meetbare waarde van 75 A aan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #33 Gepost op: 21 November 2015, 21:46:47 »


Nog even een eigen ervaring..
Vandaag per ongeluk kortsluiting gemaakt met een trafo van 15 volt 75 VA. ( 5 Amp dus)
De gebruikt draaddiktes waren 1 mm2.
Binnen enkele seconden (na het maken van de sluiting) enorme rookontwikkeling  en even later vlammen!!!

Omdat het maar een kort stukje draad betrof was alles zo over maar toch..

De draden waren natuurlijk gesmolten maar de trafo had het overleefd. Hij waswel erg heet geworden in een paar seconden.

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #34 Gepost op: 21 November 2015, 22:36:01 »
5A nominaal ja, de kortsluitstroom wellicht tien keer zo hoog...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #35 Gepost op: 21 November 2015, 22:59:28 »
Ik denk dat je van geluk mag spreken dat de trafo nog leeft. De draden daarin zijn waarschijnlijk iets dunner tot net zo dik als die 1mm2, maar omdat ze hun warmte (die ze normaal amper produceren) slecht kwijt kunnen, is zoiets al snel funest.

Ik hoop dat er op de juiste plaats een zekering ingeboud wordt óf de trafo een temperatuurzekering ingebouwd heeft. Anders loopt het vroeg of laat fout af.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #36 Gepost op: 22 November 2015, 15:03:07 »
Meestal wordt bij wikkeldraad in een trafo ca. 3 A/mm2 toegepast. In het geval van 5 A dus ca. 1,5 mm2.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #37 Gepost op: 22 November 2015, 16:53:32 »
Dus lesje geleerd, gebruik geen trafo zonder enige vorm van afzekering ;) Trage 5A zekering of een automaatje had de boel wel doen uit schakelen voor er echt vlammen waren geweest.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #38 Gepost op: 22 November 2015, 20:15:57 »
En in gezekerde "groepen" verdelen......

groet
Harald

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #39 Gepost op: 23 November 2015, 11:35:35 »
Dat kan, maar 5A vind ik zelf nog niet zo spannend als het ook maar op 5A is afgezekerd. Zoals gezegd is de kortsluitstroom van de trafo veel hoger dan die 5A waardoor het mis ging. 5A over 1mm zal de boel niet doen smelten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #40 Gepost op: 23 November 2015, 16:57:12 »
hallo,

Waarom worden hier allerlei natuurkundige experimenten gepropagandeerd aan mensen die hier niet echt verstand van hebben.
Met o.a. het risico dat alles in de fik vliegt.
het enige goede advies aan mensen die niet goed onderlegt zijn in deze materie is:
 gewoon een goede trafo KOPEN.

groet jandcargo

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #41 Gepost op: 23 November 2015, 17:07:43 »
 (y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #42 Gepost op: 23 November 2015, 19:04:40 »
Waarom worden hier allerlei natuurkundige experimenten gepropagandeerd aan mensen die hier niet echt verstand van hebben.
Omdat mensen die er wel verstand van hebben graag hun wijsheid tentoonstellen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #43 Gepost op: 23 November 2015, 22:59:50 »
beste Klaas,

Dat is nu precies het mooie en de kracht van deze site.
Alleen als er veiligheidsrisico's mee gemoeid zijn ben ik wat terughoudend.
En dat zeker naar de mensen toe die wat minder onderlegd zijn en dan hier wat fragmentarische en soms tegenstrijdige  info krijgen.
Die hierdoor niet goed bezig gaan met de mogelijke problemen van dien.

groeten jandcargo

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #44 Gepost op: 23 November 2015, 23:54:44 »
Alleen als er veiligheidsrisico's mee gemoeid zijn ben ik wat terughoudend.
Nog een mogelijk probleempje. Als twee gelijke trafo's aan de secundaire kant aan elkaar zijn gekoppeld.... En je doet daarna slechts één contactstop (stekker) in een wandcontactdoos (stopcontact) dan moet je zeer beslist NIET de pennen van de andere 'stekker' vasthouden, want daar staat dan ca. 230 V op! Conclusie: Twee aparte trafo's aan de secundaire parallel schakelen is vroeg of laat vragen om problemen. Zelf houd je er wellicht wel rekening mee, maar een ander die je 'even' komt 'helpen' is de pineut!
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 23:57:23 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.