Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?  (gelezen 12298 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2015, 09:53:32 »
Ik ga m'n collega's slaan. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #31 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:34:00 »
Ach, wat een teksten, als Ger nu maar weet wat hij kan doen en dus geholpen is.

groet
Harald

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: trafo koppelen?
« Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2015, 15:23:19 »
... Met een 150VA 15 volt trafo (10 Amp!) kan je bijna lassen !
Bijna lassen? Echt lassen! Ik heb een trafo van 24 V / 10 A met diverse aftakkingen. Op de 16 V-stand ontspoorde een keer een Märklin-loc. De wielen waren aan de rails gelast. Naderhand heb ik een stroomrelais gewikkeld die bij 10 A de primaire wikkeling uitschakelt. Maar voordat de uitschakeling heeft plaatsgevonden, wijst de ampèremeter (met overstroomschaal) heel even de maximaal meetbare waarde van 75 A aan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #33 Gepost op: 21 november 2015, 21:46:47 »


Nog even een eigen ervaring..
Vandaag per ongeluk kortsluiting gemaakt met een trafo van 15 volt 75 VA. ( 5 Amp dus)
De gebruikt draaddiktes waren 1 mm2.
Binnen enkele seconden (na het maken van de sluiting) enorme rookontwikkeling  en even later vlammen!!!

Omdat het maar een kort stukje draad betrof was alles zo over maar toch..

De draden waren natuurlijk gesmolten maar de trafo had het overleefd. Hij waswel erg heet geworden in een paar seconden.

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #34 Gepost op: 21 november 2015, 22:36:01 »
5A nominaal ja, de kortsluitstroom wellicht tien keer zo hoog...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #35 Gepost op: 21 november 2015, 22:59:28 »
Ik denk dat je van geluk mag spreken dat de trafo nog leeft. De draden daarin zijn waarschijnlijk iets dunner tot net zo dik als die 1mm2, maar omdat ze hun warmte (die ze normaal amper produceren) slecht kwijt kunnen, is zoiets al snel funest.

Ik hoop dat er op de juiste plaats een zekering ingeboud wordt óf de trafo een temperatuurzekering ingebouwd heeft. Anders loopt het vroeg of laat fout af.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #36 Gepost op: 22 november 2015, 15:03:07 »
Meestal wordt bij wikkeldraad in een trafo ca. 3 A/mm2 toegepast. In het geval van 5 A dus ca. 1,5 mm2.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2015, 16:53:32 »
Dus lesje geleerd, gebruik geen trafo zonder enige vorm van afzekering ;) Trage 5A zekering of een automaatje had de boel wel doen uit schakelen voor er echt vlammen waren geweest.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #38 Gepost op: 22 november 2015, 20:15:57 »
En in gezekerde "groepen" verdelen......

groet
Harald

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #39 Gepost op: 23 november 2015, 11:35:35 »
Dat kan, maar 5A vind ik zelf nog niet zo spannend als het ook maar op 5A is afgezekerd. Zoals gezegd is de kortsluitstroom van de trafo veel hoger dan die 5A waardoor het mis ging. 5A over 1mm zal de boel niet doen smelten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #40 Gepost op: 23 november 2015, 16:57:12 »
hallo,

Waarom worden hier allerlei natuurkundige experimenten gepropagandeerd aan mensen die hier niet echt verstand van hebben.
Met o.a. het risico dat alles in de fik vliegt.
het enige goede advies aan mensen die niet goed onderlegt zijn in deze materie is:
 gewoon een goede trafo KOPEN.

groet jandcargo

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #41 Gepost op: 23 november 2015, 17:07:43 »
 (y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #42 Gepost op: 23 november 2015, 19:04:40 »
Waarom worden hier allerlei natuurkundige experimenten gepropagandeerd aan mensen die hier niet echt verstand van hebben.
Omdat mensen die er wel verstand van hebben graag hun wijsheid tentoonstellen. ;D

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #43 Gepost op: 23 november 2015, 22:59:50 »
beste Klaas,

Dat is nu precies het mooie en de kracht van deze site.
Alleen als er veiligheidsrisico's mee gemoeid zijn ben ik wat terughoudend.
En dat zeker naar de mensen toe die wat minder onderlegd zijn en dan hier wat fragmentarische en soms tegenstrijdige  info krijgen.
Die hierdoor niet goed bezig gaan met de mogelijke problemen van dien.

groeten jandcargo

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #44 Gepost op: 23 november 2015, 23:54:44 »
Alleen als er veiligheidsrisico's mee gemoeid zijn ben ik wat terughoudend.
Nog een mogelijk probleempje. Als twee gelijke trafo's aan de secundaire kant aan elkaar zijn gekoppeld.... En je doet daarna slechts één contactstop (stekker) in een wandcontactdoos (stopcontact) dan moet je zeer beslist NIET de pennen van de andere 'stekker' vasthouden, want daar staat dan ca. 230 V op! Conclusie: Twee aparte trafo's aan de secundaire parallel schakelen is vroeg of laat vragen om problemen. Zelf houd je er wellicht wel rekening mee, maar een ander die je 'even' komt 'helpen' is de pineut!
« Laatst bewerkt op: 23 november 2015, 23:57:23 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.