Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?  (gelezen 12295 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: trafo koppelen?
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2015, 22:41:37 »
Heb je overwogen om twee 'halve' ringleidingen aan te leggen ? Kun je niet de verbruikers een beetje tactisch in twee groepen verdelen en iedere groep een eigen trafo geven ?

Dan weet je immers zeker dat je nooit een probleem krijgt met gekoppelde trafo's. Bijkomend voordeel is dat bij een probleem snel zichtbaar is in welke groep het knelpunt zit.

Voor mij is die dubbele maximale stroom, tot 6A, gevoelsmatig best wel veel. Ik zie liever twee keer de helft.

Sander

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: trafo koppelen?
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2015, 22:44:02 »
We dwalen af. Ja, de ringleidingen is gedeeld in een  voor- en achterkant. Maar dat is niet relevant voor mijn vraagstelling.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: trafo koppelen?
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2015, 23:50:20 »
Hoe gaat  het koppelen van die dingen? Witte draden koppelen en de uitgangsdraden koppelen en ik heb 18V   met bijna 9 Ampère?
Die ringkerntrafo heeft twee secundaire wikkelingen en die zijn exact gelijk. Je kunt ze dus naar believen in serie schakelen om de dubbele spanning te krijgen, of parallel om de dubbele stroom te krijgen. Meestal zit er een papier bij waarop staat welke draadkleuren je aan elkaar moet knopen om het gewenste resultaat te krijgen. En anders is het een kwestie van meten.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: trafo koppelen?
« Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2015, 09:01:50 »
Hoi Klaas,

Dat dacht ik al. Heb ooit een weerstand soldeer station zelf gebouwd en daar zit ook zo'n ding in. Bovendien vond ik een tekening van Fred Eikelboom waarin hij dit mooi weergeeft.

Voor de prijs van de door Silvolde aangehaalde trafo is het de overweging waard die aan te schaffen en verdere risico's te vermijden. Ik zal sowiso een derde Conrad moeten aanschaffen om het schaduwstation van stroom te voorzien. Hier is echter 3A voldoende omdat er maar één tablet gevoed hoeft te worden en er verder geen toeters en bellen die prik nodig hebben op zitten. Al met al is die zware ringkerntrafo voor de voorkant dan meer dan een goede keuze, toch?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: trafo koppelen?
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2015, 10:07:44 »
Die ringkern trafo van 12 euro eerder uit het draadje is dus ook probleemloos te koppelen, mits je let op de juiste aansluiting van de witte draden, toch?
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: trafo koppelen?
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2015, 10:22:36 »
Zal best, maar als ik daar goed lees is het een trafo met één secundaire wikkeling. Ik zou gewoon verder zoeken naar een trafo die met één wikkeling de gewenste 6A levert. Deze bijvoorbeeld.
http://www.baco-army-goods.nl/ringkerntrafo-18volt-6-6amp-120va.html

Je bent dan nog niet klaar natuurlijk. Als je die trafo veilig wilt gebruiken, moet hij nog zorgvuldig worden ingekast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: trafo koppelen?
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2015, 10:25:53 »
Hoi Henk,

Dat is een mooie! Die zou wel eens een goed alternatief kunnen zijn. 6,5A volstaat.  (y)
Met groet,

Ger.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: trafo koppelen?
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2015, 12:03:32 »
Aangezien je toch DC (gelijkspanning wilt hebben. Eerst gelijkrichten met twee bruggen en daarna de min en de plus koppelen. Hierdoor zal de boel vanzelf de stroom verdelen over de trafo's.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: trafo koppelen?
« Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2015, 16:04:04 »
Gerard, ik hoop dat je snapt dat er voor de minder technisch onderlegde mensen een bijzonder tegenstrijdige uitleg staat ;)

Zelfs ik moest twee keer lezen én even goed nadenken. Je bedoelt natuurlijk dat je de min van de een met de min van de ander verbindt en daarna de plus van de een met de plus van de ander... Zoals jij het nu schrijft kan iemand denken dat 'ie sluiting moet maken ;)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2015, 23:06:25 »
hallo,

Uit de voorgaande reacties krijg ik de indruk dat je voornamelijk financiële motieven hanteert om de twee trafo's
te gebruiken. Naar mijn idee is het erg onverstandig om dit te doen als je niet voldoende kennis hierover hebt.  Blijft gevaarlijk spul met 220 volt en schade of brand maakt dat je voordeel wel erg snel verdwijnt.
Gebruik de trafo's voor verlichting of dat soort zaken en koop gewoon een goede trafo die aan je eisen voldoet en verlaat je niet op allerlei experimenten met mogelijk onvoorziene gevolgen.

succes jandcargo

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2015, 23:25:39 »
Hoi
Om meer vermogen te verkrijgen is de vraag, waar heb je meer vermogen nodig, DCC rail spanning, besturing van de bezettmelders, besturing van servo's voor wissels of spoel wissels, besturing van seinen, besturing van verlichting en diverse.
Ik zelf zou voor gescheiden voedings circuits gaan, zoal voor de DCC rail spanning alleen gebruiken voor het rollend materiaal, spreek ook niet van een ring leiding maar een stervormige voedings leiding. Als je dan voor 80VA gaat betekend dit dat je bij 14V ruim 5 ampere levert, dan doorberekend, gemiddelde verbruik van een treinstel 0,5A, kan je 10 treinen laten rijden.
Dan kan je een voeding maken voor de elektronica bezetmelders, en of seinen, een voeding voor de servo's, kunnen met een gezamelijke 0 worden aangesloten maar ook de decoders hiervoor met de voorwaarde dat je het DCC signaal optisch scheid van de rail spanning.
Aparte voeding voor verlichting en de voeding voor de wisselspoelen en zo kan je dus je vermogen op een makkelijke manier uittbreiden, niks geen moeilijke gedoe van trafo's paralel zetten maar gewoon veilig met elektriciteit omgaan. 
Tuurlijk heb je meer voedings leidingen, so what, het is gewoon veiliger.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2015, 23:28:58 door Fransx »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2015, 00:36:05 »
Hoi,

Al het door jou gestelde is hier gedaan, hoor. DCC apart, zelfs gedeeld. Ook de wisselspanning ringleiding is gedeeld. Waar het hier om gaat is dat ik méér vermogen wil op een gedeelte van wisselspanning ringleiding omdat er steeds meer verbruikers op komen. Zoals je al enkele posts geleden kon lezen wil ik geen concessie doen in de 18V. Daar is inmiddels een oplossing voor gevonden die betaalbaar is: Henk's ringkerntrafo. Het parallel zetten was een optie omdat ik meerdere identieke Conrads heb liggen. Kostenoverwegingen die niet ten koste van de veiligheid mag gaan. Een derde Conrad trafo was sowieso nodig geweest voor de tweede sectie. Echter voor minder dan de prijs van een Conrad heb ik een ringkerntrafo met de gewenste spierballen. Probleem opgelost: veel gebruikers (voorzijde baan) de ringkerntrafo 6,5A, weinig gebruikers (het schaduwstation) de mindere Conrad met 3A.
Met groet,

Ger.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2015, 03:05:23 »
Hoi,

Twee wisselstroom trafo's kan je koppelen op één voorwaarde en die is, dat de wisselstroom golven exact gelijk zijn.
Om dat te controleren neem je een 18 volt lampje en sluit dat aan op twee dezelfde uitgangen van de trafos. Dus op bijvoorbeeld op de linker uitgang van trafo nummer één en op de linker uitgang van trafo nummer 2
Als het lampje gaat branden, dan moet je de stekker van één trafo uit het stopcontact halen en een halve slag om draaien en weer er terug in steken.
Het lampje zal nu niet branden. Merk beide stekkers met bijvoorbeeld verf, tipex, blunderinkt of foutenkalk aan één kant en wel beide stekkers aan dezelfde kant. Zorg er dan altijd voor, dat de gemerkte zijden van alle stekkers van de trafo's aan dezelfde kant zitten in de verdeeldoos.
Er werd in vorige reacties ge-opperd om meerdere stroom kringen te maken, maar ook hierbij moet eerst vast gesteld worden of beide of meerdere trafo's dezelfde polariteit hebben.
Anders krijg je kortsluiting op de railonderbreking.

Ja, ook bij wisselstroom, als de stekker andersom zit, gaat de wisselstroom namelijk andersom door de eerste spoel en uit de tweede spoel  komt dan een wisselstroom, die de wisselstroom perioden net een halve golf anders heeft. Dus i.p.v + - + - is dan de volgorde - + - + of te wel een gigantische kortsluiting. Heel veel trein plezier.

groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2015, 03:14:49 door Stuurman Wil. Reden: Stond er plotsklaps :D ? Weg gehaald. »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2015, 09:34:24 »
Maakt geen reet uit, hoe je de stekker in de wcd hebt zitten. Voor beide trafo's komt de wisselspanning/stroom van dezelfde bron. Als je met 2 aggregaten gaat werken, dan is het een ander verhaal.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's koppelen om meer Ampères te krijgen, verstandig?
« Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2015, 09:46:11 »
Ingenium, ik had je ingenieuzer ingeschat. Als de trafo's secundair parallel staan, dan maakt het wel degelijk uit. Als de stekkers verkeerdom zitten, krijg je volle kortsluiting.
Maar dat is allemaal niet aan de orde, Gerke heeft besloten voor een grotere trafo.

Is al eerder verteld: trafo's parallel zetten kan wel, als je weet waar je mee bezig bent. Geen verstand van, dan niet doen.