Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect  (gelezen 14483 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Gepost op: 10 september 2015, 21:46:24 »
Zonder enige aanleiding is de front- en sluitverlichting van de stuurstand van mijn Roco Tee Ram defect. Na een aantal weken niet meer te hebben gereden deed ie niets meer.
De verlichting heb ik een jaar of 4 geleden voorzien van een Lenz decoder LF101XF zoals beschreven in onderstaand draadje. Tot op heden nooit problemen gehad.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7143.msg3221405150.html#msg3221405150

Ik heb geprobeerd de decoder te resetten en ook heb ik het adres gecheckt. Maar geen enkel signaal van leven.
Tevens heb ik de bedrading nagelopen, maar ook daar is op het oog niks mis mee.

Hoe kan ik eenvoudig controleren of het aan de printplaat ligt of aan de decoder?
Als het werkelijk aan de decoder ligt heb ik nog een probleem want de LF101XF is volgens mij niet meer leverbaar. Afgezien daarvan is het zonde van de investering als ik niet weet wat de oorzaak is?

Heeft iemand van jullie misschien ideeën en/of tips?

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 11 september 2015, 10:01:58 door Bert van Gelder »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2015, 21:55:02 »
Weet je zeker dat je spanning hebt op de draden van de decoder?
Stel je voor dat het door een los geraakte verbinding komt , die slecht gesoldeerd was. :o
 Sukses met nazoeken.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2015, 21:58:34 »
Het heeft er alle schijn van dat de decoder het heeft begeven. Je zou de decoder kunnen testen door hem er tijdelijk uit te halen. Tussen wit en blauw een gele/witte led met weerstand, tussen geel en blauw een rode led met weerstand. Rood en zwart aan de digitale spanning en kijken of je die leds aan de praat kan krijgen.

PS: de opmerking van Peter is ook wel een goede, krijgt het ding wel spanning.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2015, 22:30:21 »
Of er spanning staat op de decoder kun je volgens mij alleen meten door hem eerst los te solderen. Want anders loop je de kans hem te vernielen door de meting?
Anderzijds zou het toch moeten kunnen denk ik, want op de rail staat natuurlijk ook spanning.
(Ik ben een beetje voorzichtig met dit soort dingen).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2015, 22:32:50 »
Je moet even opletten dat je niet uitschiet met de meetpennen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2015, 22:40:51 »
Ik zou ook eerst de opmerking van Peter checken. Onlangs zelf ook gehad, een stuurstand die geen licht meer gaf. Ook geen adres meer uitleesbaar, niks. Functiedecoder in de winkel laten resetten en opnieuw ingestoken: weer niks!  ???  Blijkt dat er een stroomdraadje van het wielstel los was gekomen, dus geen spanning   :-\

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2015, 22:59:38 »
Ik moet eerst mijn multimeter weer aan de praat krijgen (ook dat nog ;D). Alleen een nieuwe batterij, hoop ik maar.
Maar daarna ga ik aan de slag met jullie tips.
Alvast dank.

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2015, 05:50:03 »
Mocht de decoder stuk zijn. De Standard lokdecoder van Lenz kent hetzelfde trucje. Die is ook min of meer bedoeld als vervanger van de functiedecoder.
http://www.digital-plus.de/digitalplus-funktionsdecoder.php

Ik neem trouwens aan dat je deze methode bedoelt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23199.msg352519.html#msg352519

Als je in plaats daarvan de leds hebt omgesoldeerd, dan is iedere functiedecoder bruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2015, 09:39:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2015, 14:45:32 »
Ik neem trouwens aan dat je deze methode bedoelt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23199.msg352519.html#msg352519
Inderdaad.

Wel een geruststelling dat er nog een backup is mocht de decoder het begeven hebben.
Maar ik hoop maar dat de decoder niet defect is, want dat scheelt weer een hoop kosten.

Haast belangrijker nog is dat ik de oorzaak vind. Dan is het probleem tenminste op te lossen en treedt het niet nogmaals op.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2015, 22:06:56 »
Inmiddels heb ik een nieuwe multimeter gekocht.

Ik heb het doorgemeten: de decoder krijgt gewoon spanning. En zou het niet via de stuurstand zijn, dan wel via de motorwagen.

Printplaatje los gesoldeerd en getest op gelijkspanning: helemaal oke

En toen de decoder geprobeerd te testen met blauwe en witte draad op een stroomverbruiker (binnenverlichting van een rijtuig). Geen sjoege. Toen op adres 3 omdat ik een al eerder een poging tot resetten had ondernomen waarvan ik niet weet of die geslaagd was. Weer geen sjoege.
Toch maar even weer de spanningtoevoer op de decoder gecontroleerd met de multimeter, terwijl de stuurstand op de rails stond. Ik had het kunnen weten. Stom stom. Er klonk een geluid als van sluiting.
Het kan dus zijn dat de decoder goed wàs maar nu alsnog de geest gegeven heeft.
Ik ben niet blij.

Hoe kun je nu een functiedecoder testen als je het adres niet kent?
(Programmeren is ook al lastig omdat er met een losse decoder geen contact met de centrale tot stand komt)

En stel dat de oorzaak inderdaad een defecte decoder is, hoe kan zo'n ding zomaar ineens zonder enige aanleiding de geest geven? Dat kan ik nauwelijks geloven.
(Ik kan dan wel een nieuwe decoder kopen, maar als de oorzaak elders zit dan kan ik erop wachten dat die ook naar z'n grootje gaat)

Is er bij jullie weten misschien een alternatief printplaatje leverbaar dat je gewoon "normaal" op een decoder kunt aansluiten?
(Ik vind de oorspronkelijke mechanische schakeling van Roco echt waardeloos. Voor analoog gebruik hadden ze toch ook gewoon met diodes kunnen werken? Dan had je iedere functiedecoder kunnen gebruiken)

Ik hoor graag tips of suggesties van jullie met betrekking tot de mogelijke oorzaak (en oplossingen natuurlijk)
Alvast dank.

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2015, 22:49:03 »
terwijl de stuurstand op de rails stond. Ik had het kunnen weten. Stom stom. Er klonk een geluid als van sluiting.
Het kan dus zijn dat de decoder goed wàs maar nu alsnog de geest gegeven heeft.
Tussen welke pinnen heb je sluiting gemaakt? Als dat gewoon tussen rood en zwart was is het iig niet zo erg (schakelde alleen je centrale af).

Hoe kun je nu een functiedecoder testen als je het adres niet kent?
(Programmeren is ook al lastig omdat er met een losse decoder geen contact met de centrale tot stand komt)
Toch echt programmeren  ;) Het is nog steeds een hardnekkig misverstand dat met een losse decoder geen "contact" tot stand komt. Programmeren is in dat opzicht echt niet anders dan normaal rijden. Centrale stuurt een bericht, decoder doet er wat mee. Enige is dat er zonder last (dus losse decoder) geen bericht terug gestuurd kan worden, de zogenoemde ack/uitlezen. Maar de decoder krijgt het bericht wel gewoon ;) Met programmeren met een MultiMaus wordt met het terug gezonde bericht zelfs niets gedaan (MM kan niet uitlezen). Als er verbinding is tussen centrale en decoder, is er te programmeren.

Ik vind de oorspronkelijke mechanische schakeling van Roco echt waardeloos. Voor analoog gebruik hadden ze toch ook gewoon met diodes kunnen werken? Dan had je iedere functiedecoder kunnen gebruiken
Klopt, maar de schakeling zit er juist al in dat het ook digitaal ook zou moeten werken (zonder decoder). Diodes werken met digitaal niet en een schakelaar voor de richting werkt zowel digitaal als analoog. Dat het niet zo betrouwbaar is, tja...  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2015, 11:05:39 »
Tussen welke pinnen heb je sluiting gemaakt? Als dat gewoon tussen rood en zwart was is het iig niet zo erg (schakelde alleen je centrale af).
De rode (rail rechts) en witte (frontsein). Omdat het geluid van kortsluiting te horen was zou je denken dat er wellicht toch spanning stond op de witte. Precies wat ik wilde controleren.
Het was overigens maar heel even en ik acht het goed mogelijk dat de decoder zoiets overleeft.


Toch echt programmeren  ;) Het is nog steeds een hardnekkig misverstand dat met een losse decoder geen "contact" tot stand komt. Programmeren is in dat opzicht echt niet anders dan normaal rijden. Centrale stuurt een bericht, decoder doet er wat mee. Enige is dat er zonder last (dus losse decoder) geen bericht terug gestuurd kan worden, de zogenoemde ack/uitlezen. Maar de decoder krijgt het bericht wel gewoon ;) Met programmeren met een MultiMaus wordt met het terug gezonde bericht zelfs niets gedaan (MM kan niet uitlezen). Als er verbinding is tussen centrale en decoder, is er te programmeren.
Klopt, maar de schakeling zit er juist al in dat het ook digitaal ook zou moeten werken (zonder decoder).
Normaal gesproken programmeer ik op een los programmeerspoor m.b.v. een Lenz Compact. Zonder of met beperkte last geeft de centrale een Error-melding. Ik los dat op door een extra loc als stroomverbruikers op het programmeerspoor te plaatsen. Als ik dan het bijvoorbeeld adres wijzig, dan wijzigt tegelijkertijd ook het adres van de loc. De loc moet ik dus naderhand separaat weer herprogrammeren.
Programmeren met de MM zoals jij voorstelt, is waarschijnlijk een goed alternatief. Dan is terugmelding niet meer aan de orde. Ga ik proberen.

Klopt, maar de schakeling zit er juist al in dat het ook digitaal ook zou moeten werken (zonder decoder). Diodes werken met digitaal niet en een schakelaar voor de richting werkt zowel digitaal als analoog. Dat het niet zo betrouwbaar is, tja...  ::)
Die diode moet er bij digitaal weer uit, ja. Dus dat is inderdaad geen universele oplossing voor analoog/digitaal. Maar in de motorwagen zit toch ook een circuit voor de verlichting dat zowel analoog als digitaal werkt? Dat zou toch op identieke wijze in de stuurstand kunnen worden toegepast?

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2015, 11:25:29 »
Ik los dat op door een extra loc als stroomverbruikers op het programmeerspoor te plaatsen.
Dat is dus niet nodig. De error heeft alleen aan dat de centrale de waarde niet terug kon lezen. De oplossing van de loc zorgt er alleen voor da de error niet verschijnt omdat de loc terug praat. Maar het verandert helemaal niets aan het programmeren van de functiedecoder ;) Error of niet, de functiedecoder slaat eht adres op.

Vergelijk het met mensen. Als ik tegen jou zeg, ik noem jou nu Pietje en jij vindt dat prima maar zegt dat niet tegen mij kan ik je daarna wel aanspreken met pietje ondanks dat ik het niet zeker weet (de error).

Zet ik naast jou nu nog een gewillig iemand maar die geeft wel antwoord. Dan krijg ik wel een antwoord als ik zeg, ik noem je Pietje en hij zegt okay. Maar ik weet niet dat ik twee mensen een naam gegeven heb maar alleen één reageerde.

Maar in de motorwagen zit toch ook een circuit voor de verlichting dat zowel analoog als digitaal werkt? Dat zou toch op identieke wijze in de stuurstand kunnen worden toegepast?
Ja, en dat noem je een decoder  ;D Het is de decoder (of het plaatsen daarvan) dan het zowel analoog als digitaal werkt. En een decoder kost gewoon wat meer dan een schakelaar.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2015, 11:46:39 »
Met de Lenz Compact blijf je dan steken op R1 t/m R8 omdat ie niet "terug praat". Hogere CV's blijven onbereikbaar. Als je via R1 het adres kunt wijzigen, dan klopt het wat je zegt en heb je geen extra stroomgebruiker nodig.
Ga ik ook eens proberen.

Een decoder is duurder. Ik begrijp het.
En vanuit de motorwagen zijn er helaas onvoldoende polen beschikbaar in de koppelingen. 2 voor de railvoeding + 2 voor de binnenverlichting = 4. We komen er 2 tekort.
Maar als men volstaan had met stroomafname enkel via de motorwagen, dan had het net gekund.
Als, als... ;D

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2015, 13:00:32 »
Maar als men volstaan had met stroomafname enkel via de motorwagen, dan had het net gekund.
Ze hebben er voor gekozen om de stroomafname van de motorwagen en de stuurstand te halen. Een andere optie is van de motorwagen of de stuurstand, afhankelijk van de rijrichting. En dat is dan weer leuk voor degenen die analoog met een bloksysteem rijden.
Zelf heb ik mijn exemplaar elektrisch helemaal verbouwd, stroomafname rechtsvoor en linksachter, dat werkt ook in het bloksysteem van onze club.

Je kan er ook voor kiezen om de zaak te verbouwen. Binnenverlichting zit er af fabriek niet in, dus die twee bruine draden kun je ergens anders voor gebruiken.
En bouw je toch binnenverlichting in, dan kan je er voor kiezen om die direct op de stroomafname te zetten. Kan je het niet meer uitschakelen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Echte treinen rijden overdag ook met alle verlichting aan.

Nog een optie is de schakeling die Roco in de Blokkendoos heeft toegepast. Schema is te zien op mijn website, schakeling 8