De derde draad hoort aan de achterkant aan dat soldeereilandje rechtsboven op de foto. Zal wel zijn losgemaakt bij het uitsolderen. Ook bij een ompolende decoder heb je die draad nodig.
De achterzijde. Linksboven zit in de oorspronkelijke situatie de zwarte draad naar de linker rail (in rijrichting van de stuurstand)
Zou ik wel denken ja. En bij een ompolende decoder knoop je dus de blauwe en rode (in de foto van Bas) draden aan elkaar.
De weerstand is inderdaad 330ohm als de combi is oranje, oranje zwart zwart bruin. Lijkt er op de foto wel op maar beetje lastig te zien.
Zit nog te denken aan een oplossing. Ik ga er even vanuit dat dit de print isEn dus dit het schemaMet 2,7V zeners over de weerstand + led en dan 330 ohm gaat er best veel stroom lopen. Zit die 330ohm weerstand aan de achterzijde? (Snelle rekensom, 2 diodes in de decoder, 1 in het schema +> Vdiode = 2,1V. Vzener = 2,7V. Stel, railspanning van Vrail = 20V geeft het Vrail - Vdiode - Vzener = Vr => 20V - 2,1V - 2,7V = 15,2V. Stroom door weerstand => 15,2V / 330 = 46mA. Warmte in weerstand => 15,22 / 330 = 700mW.)Maar goed, terug naar de vraag. Zelf bedacht ik me dan nog een ander schema om het op een normale decoder aan te sluiten waarvoor je de ledjes niet hoeft om te draaien. Alleen de 330ohm weerstand moet je verwijderen. Snelle werking, als een decoder uitgang uit staat zweeft deze. Het is alsof hij niet is aangesloten. Blauw is positief. Als nu wit actief is (dus negatief) kan de stroom lopen op twee manieren, vanaf blauw via R1 direct (okay, niet zo erg) en via R7 naar D1 door leds D2, D3 en D5 naar wit. Deze branden dan dus. Is geel actief dan kan de stroom weer op twee manieren lopen. Vanaf blauw direct door R7 (niet erg) en via R1 door D7 en D8 naar D9 naar geel. D7 en D8 lichten op.De ledjes branden op deze manier op volle sterkte vanaf +-15V. Door de niet nuttige weerstand (de niet erg weerstand) loopt bij een railspanning van 20V ongeveer 6mA, dit geeft 105mW vermogen, prima voor 1/4W weerstanden.Het is wel gebaseerd op de schema's (met waardes, vooral voor de zener) die ik op het forum vond. Maar hopelijk heb je hier iets aan De 330ohm weerstand lijkt me, als deze op de achterkant zit, een stuk makkelijker te verwijderen dan dat je de ledjes omdraait.Timo
Een en ander moet overigens wel invers werken ten opzichte van de motorwagen. Gaat dat onverhoopt mis dan is de motorwagen altijd nog invers te programmeren. Vooruit rijden is dan stuurstand aan de voorzijde, al heeft dat niet mijn voorkeur.