Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door MartinRT
Vandaag om 17:28:24
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect  (gelezen 14555 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2015, 13:32:20 »
@Klaas
Een verbouwing laat ik nog even uit m'n hoofd.
Eerst maar eens de diagnose en de mogelijke oorzaak van het euvel achterhalen.

@Timo
Of programmeren zonder terugmelding van de Lenz Compact werkt heb ik niet kunnen verifiëren. Als je een waarde invoert op R1 dan krijg een error-melding. Staat de Compact in CV-modus m.b.v. andere loc die ik vervolgens weer van het programmeerspoor haal, dan ook bij invoeren van een waarde de error-melding.

Ik heb inmiddels als test een rode en witte led op de standaardwijze aangesloten, dus met gebruikmaking van de blauwe draad. En waarbij de decoder de stroom krijgt vanuit de stuurstandwagen.
Ik heb vervolgens alle adressen van 0 t/m 100 doorgelopen, maar op geen enkel adres werkt de testopstelling. Aanpassen van het adres is dus zinloos.

Tenslotte nog analoge spanning geprobeerd. Ook dan geen resultaten. Behalve wanneer een andere loc tevens op het spoor staat: dan flakkert de witte led (vooruit) heel licht. Achteruit niets. En als de loc niet meerijdt, dan ook vooruit niets.

Vanwege de optredende flakkering trek ik de conclusie dat er met de stroomtoevoer in het stuurstandrijtuig niks mis is (want anders zou er totaal niets te zien geweest zijn)
Maar voor de rest kan ik er geen touw aan vastknopen.

Het lijkt erop dat de decoder defect is. Of niet?
Andere vraag: komt het vaker voor dat een decoder het begeeft zonder aanwijsbare oorzaak (en dat het dus in de decoder zelf zit)?

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2015, 21:23:04 »
Je kan er ook voor kiezen om de zaak te verbouwen. Binnenverlichting zit er af fabriek niet in, dus die twee bruine draden kun je ergens anders voor gebruiken.
En bouw je toch binnenverlichting in, dan kan je er voor kiezen om die direct op de stroomafname te zetten. Kan je het niet meer uitschakelen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Echte treinen rijden overdag ook met alle verlichting aan.
website, schakeling 8
Nog even wat uitgebreider reageren op jouw bericht:
Binnenverlichting had ik in mijn exemplaar al ingebouwd. Je kunt die inderdaad rechtstreeks op de railspanning zetten. Treinen mogen dan in werkelijkheid met ingeschakelde verlichting rijden, maar op een opstelspoor is de verlichting in de regel uitgeschakeld. En dat was precies mijn voornaamste bezwaar tegen mechanische oplossing van Roco: de verlichting van de stuurstand is niet uit te schakelen. Mijn nieuwste baangedeelte is alleen digitaal bereikbaar en alle sporen staan permanent onder spanning. Om de verlichting uit te schakelen moet het treinstel stroomloos gezet worden (wat elders op mijn baan overigens wel mogelijk is).

Nog een optie is de schakeling die Roco in de Blokkendoos heeft toegepast. Schema is te zien op mijn website, schakeling 8
Pfff. Ik denk niet dat het mij zonder meer lukt om zoiets te realiseren. Als ik het schema goed begrijp dan moet ook het printplaatje van de stuurstand worden aangepast. Daar durf ik me niet aan te wagen.

Ik heb nog geen goed gevoel bij de diagnose. De decoder lijkt het te hebben begeven.
Oké, maar hoe kan zoiets dan gebeuren?
(Ik begrijp trouwens ook best dat dat van afstand moeilijk door jullie te beoordelen is)

Vooralsnog verdwijnt het treinstel van m'n baan. Op dit moment herstel ik nog liever de oorspronkelijke situatie dan dat ik er op de gok een nieuwe decoder tegenaan gooi.
Ik heb momenteel even teveel aan akkefietjes aan stuurstanden met decoders die storingen vertonen die ik niet kan verklaren. (Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63247.0.html)

(Ik heb overigens in de regel geen klagen over defecte decoders. Als je secuur werkt dan kan er weinig fout gaan. En er gaat dan ook weinig fout)

Ik dank allen voor jullie hulp tot zover, (maar houd me nog steeds aanbevolen voor suggesties)

Groet, Bas




wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2015, 21:50:33 »
Dat is dus niet nodig. De error heeft alleen aan dat de centrale de waarde niet terug kon lezen. De oplossing van de loc zorgt er alleen voor da de error niet verschijnt omdat de loc terug praat. Maar het verandert helemaal niets aan het programmeren van de functiedecoder ;) Error of niet, de functiedecoder slaat eht adres op.
Ik heb het nog eens nader getest met een rijtuig dat nooit "reageert". Geen omslachtig gedoe (van eerst contact maken), maar direct het adres invoeren (via R1). Over en sluiten maar. En het werkt! Een verademing.
Dank je voor je toelichting.

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #18 Gepost op: 13 september 2015, 22:16:10 »
@Bas, even voor mijn beeldvorming, het alleen kunnen programmeren van register 1 tm register 8 is toch gewoon een beperking van de Compact? Deze doet niet aan CV programmeren zover ik weet. En dit is gezien het huidige CV programmeren nogal een achterhaalde methode... Maar volgens mij geld ook bij register programmeren dat programmeren ondanks een error 2 (geen feedback) de waarde nog steeds overgenomen is (mits de decoder werkt en goed op de rails staat enz). Ah, ik zie nu dat je ondertussen dat ook in een reactie had genoemd (pagina 2 gemist...)  ;D top!  (y)

Als je genoegen neemt met dat de binnenverlichting aan gaat als front of sluitseinen aan gaan (dus als of de sluitseinen of de frontseinen aan zijn is binnenverlichting aan) dan kan je volstaan met 4 draden. De schakeling van Klaas is in de basis goed maar voor alleen digitaal heb je wat minder nodig. D3 en D4 zijn alleen nodig bij analoog. Schema lijkt wat ingewikkeld maar 4 polen en verlichting werkt als volgt.

Pool 1 => rails L
Pool 2 => rail rechts
Pool 3 => decoder wit
Pool 4 => decoder geel

Blauwe draad kan je maken door de welbekende methode van twee diodes (anodes aan rail R en rail L, twee kathodes aan elkaar en je hebt de blauwe draad).

Geel en wit zijn dan voor de front en sluitseinen

Binnenverlichting hang je aan de blauwe draad en via twee diodes aan zowel de witte als de blauwe. Zie het als spanning pakken van of wit of geel zonder dat er een directe verbinding is tussen die twee draden.

Hoe een decoders zomaar stuk kan gaan, tja, geen idee. Maar je zal niet de eerste op het forum zijn waarbij een decoder opeens overlijd.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #19 Gepost op: 13 september 2015, 22:39:10 »
@Bas, even voor mijn beeldvorming, het alleen kunnen programmeren van register 1 tm register 8 is toch gewoon een beperking van de Compact? Deze doet niet aan CV programmeren zover ik weet. En dit is gezien het huidige CV programmeren nogal een achterhaalde methode... Maar volgens mij geld ook bij register programmeren dat programmeren ondanks een error 2 (geen feedback) de waarde nog steeds overgenomen is (mits de decoder werkt en goed op de rails staat enz).
Met de Compact kun je CV's tot 255 programmeren. Daarvoor moet je hem wel in de CV-modus krijgen en dat lukt alleen met terugmelding. Het is een primitief apparaat maar in principe kun je alles programmeren, mits je je erin verdiept en de tijd neemt. Maar aan de instelling van een rijcurve kun beter maar niet beginnen ;D
Ik heb nu als test een simpele adreswijziging uitgevoerd (niet in de CV-modus dus). Of het zo met CV's ook kan (mits het lukt om in de CV-modus te komen, bijvoorbeeld m.b.v. een loc of een weerstand) is eigenlijk nauwelijks te controleren juist omdat de terugmelding ontbreekt. Alleen met het basisadres op CV1 is het zonneklaar of de wijziging toe stand gekomen is of niet.

Naar de rest van je bericht zal ik nog eens goed kijken, voordat ik reageer.

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2015, 12:47:36 »
Ah, grappig :) Ik heb de handleiding van de Lenz Compact opgezocht en daar wordt met geen woordt over CV programmeren gesproken. Meer uit nieuwsgierigheid, wat is de procedure om CV's te programmeren met de Lenz Compact?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #21 Gepost op: 14 september 2015, 12:52:42 »
Staat in de manual vanaf hoofdstuk 11.4  (y)
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #22 Gepost op: 14 september 2015, 13:11:52 »
Dan heb je denk ik een andere manual dan ik online kon vinden. Ik heb deze handleiding van On-line Digital Plus by Lenz Manual. Daar is hoofdstuk 11.4 Setting compact to "Operation as independent digital system"...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #23 Gepost op: 14 september 2015, 14:22:33 »
Ik heb deze gebruikt.
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #24 Gepost op: 14 september 2015, 15:10:00 »
Kijk, die had ik niet gevonden. De Engelse handleiding mist best wel een stuk!

Maarja, om CV-mode te programmeren moet je de compact inderdaad voor de gek houden. Maar het zou genoeg te moeten zijn om eerst een random andere loc op het spoor te zetten, dan iets uit te lezen => Compact gaat in cv-mode en dan de loc te verwisselen voor een decoder die zich niet uit laat lezen. Op die manier programmeer je niet de waarde van de loc. Wel zal de Compact een error geven na het programmeren. Ik weet niet of je na die error gewoon volgende CV kan proberen of dat de Compact an uit CV-mode gaat...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #25 Gepost op: 14 september 2015, 15:19:21 »
Het ging bij mij meestal alleen om een adreswijziging. Dan hoef je bij een extra loc naderhand alleen het adres van de loc separaat terug te zetten.
Maar het is interessant om eens te proberen wat er gebeurt als je tussentijds de loc van het programmeerspoor haalt en dan een CV invoert. Je krijgt dan sowieso een error-melding omdat je geen terugmelding krijgt. Maar wie weet heeft de decoder de waarde wel opgeslagen.

N.B.
Ik heb ook wel eens een reset uitgevoerd met extra loc op het spoor. Dat is echter niet aan te raden wanneer je veel CV's van de loc opnieuw moet instellen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #26 Gepost op: 14 september 2015, 21:18:43 »
Als je genoegen neemt met dat de binnenverlichting aan gaat als front of sluitseinen aan gaan (dus als of de sluitseinen of de frontseinen aan zijn is binnenverlichting aan) dan kan je volstaan met 4 draden. De schakeling van Klaas is in de basis goed maar voor alleen digitaal heb je wat minder nodig. D3 en D4 zijn alleen nodig bij analoog. Schema lijkt wat ingewikkeld maar 4 polen en verlichting werkt als volgt.

Pool 1 => rails L
Pool 2 => rail rechts
Pool 3 => decoder wit
Pool 4 => decoder geel

Blauwe draad kan je maken door de welbekende methode van twee diodes (anodes aan rail R en rail L, twee kathodes aan elkaar en je hebt de blauwe draad).

Geel en wit zijn dan voor de front en sluitseinen

Binnenverlichting hang je aan de blauwe draad en via twee diodes aan zowel de witte als de blauwe. Zie het als spanning pakken van of wit of geel zonder dat er een directe verbinding is tussen die twee draden.
Slimme oplossing om de front-/sluitseinen te combineren met de binnenverlichting!
Alleen hoe langer ik ernaar kijk, hoe minder ik het doorzie (terwijl dat andersom zou moeten zijn). Ik geloof dat ik "de welbekende methode" niet ken. Is dat dezelfde als wanneer je de functies op de massa aansluit i.p.v. op de blauwe draad?
Zo ja, dan krijg je toch een verschil tussen motorwagen (waarbij de functies op de blauwe draad staan) en stuurstand?
Maar ook als deze vragen beantwoord zijn, dan nog moet je het printplaatje van de stuurstand aanpassen, toch?

Ik vind het overigens wel een geruststellend idee dat ik niet de enige ben bij wie een decoder spontaan de geest geeft. Dan ligt het tenminste niet op voorhand aan mij ;)

groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #27 Gepost op: 14 september 2015, 21:37:42 »

Op deze manier kan je altijd een "blauwe draad" maken van de twee rail-draden.

Maar ja, in dit geval moet je het printje aanpassen omdat je die laat wisselen door om te polen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #28 Gepost op: 15 september 2015, 20:53:39 »
Nu begrijp ik wat je bedoelt.
Slimme oplossing.

Maar inderdaad, het printje moet dan worden aangepast. Ik ga dat niet proberen met die minuscule SMD-ledjes.

Voor mij resteren dan 2 opties:
- nieuwe decoder of
- terugbouwen naar de mechanische oplossing

Wie weet lukt het nog met een (deels) defecte decoder waarvan 2 andere uitgangen nog wel werken. Die moet ik dan richtingsafhankelijk instellen.
Maar ik geef mezelf weinig kans. Het zal wel uitdraaien op een nieuwe decoder.

Groet, Bas


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #29 Gepost op: 15 september 2015, 23:16:02 »
Zit nog te denken aan een oplossing. Ik ga er even vanuit dat dit de print is


En dus dit het schema


Met 2,7V zeners over de weerstand + led en dan 330 ohm gaat er best veel stroom lopen. Zit die 330ohm weerstand aan de achterzijde? (Snelle rekensom, 2 diodes in de decoder, 1 in het schema +> Vdiode = 2,1V. Vzener = 2,7V. Stel, railspanning van Vrail = 20V geeft het Vrail - Vdiode - Vzener = Vr => 20V - 2,1V - 2,7V = 15,2V. Stroom door weerstand => 15,2V / 330 = 46mA. Warmte in weerstand => 15,22 / 330 = 700mW.)

Maar goed, terug naar de vraag. Zelf bedacht ik me dan nog een ander schema om het op een normale decoder aan te sluiten waarvoor je de ledjes niet hoeft om te draaien. Alleen de 330ohm weerstand moet je verwijderen.

Snelle werking, als een decoder uitgang uit staat zweeft deze. Het is alsof hij niet is aangesloten. Blauw is positief.

Als nu wit actief is (dus negatief) kan de stroom lopen op twee manieren, vanaf blauw via R1 direct (okay, niet zo erg) en via R7 naar D1 door leds D2, D3 en D5 naar wit. Deze branden dan dus.

Is geel actief dan kan de stroom weer op twee manieren lopen. Vanaf blauw direct door R7 (niet erg) en via R1 door D7 en D8 naar D9 naar geel. D7 en D8 lichten op.

De ledjes branden op deze manier op volle sterkte vanaf +-15V. Door de niet nuttige weerstand (de niet erg weerstand) loopt bij een railspanning van 20V ongeveer 6mA, dit geeft 105mW vermogen, prima voor 1/4W weerstanden.

Het is wel gebaseerd op de schema's (met waardes, vooral voor de zener) die ik op het forum vond. Maar hopelijk heb je hier iets aan :) De 330ohm weerstand lijkt me, als deze op de achterkant zit, een stuk makkelijker te verwijderen dan dat je de ledjes omdraait.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox