Ik neem trouwens aan dat je deze methode bedoelt.http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23199.msg352519.html#msg352519
terwijl de stuurstand op de rails stond. Ik had het kunnen weten. Stom stom. Er klonk een geluid als van sluiting.Het kan dus zijn dat de decoder goed wàs maar nu alsnog de geest gegeven heeft.
Hoe kun je nu een functiedecoder testen als je het adres niet kent?(Programmeren is ook al lastig omdat er met een losse decoder geen contact met de centrale tot stand komt)
Ik vind de oorspronkelijke mechanische schakeling van Roco echt waardeloos. Voor analoog gebruik hadden ze toch ook gewoon met diodes kunnen werken? Dan had je iedere functiedecoder kunnen gebruiken
Tussen welke pinnen heb je sluiting gemaakt? Als dat gewoon tussen rood en zwart was is het iig niet zo erg (schakelde alleen je centrale af).
Toch echt programmeren Het is nog steeds een hardnekkig misverstand dat met een losse decoder geen "contact" tot stand komt. Programmeren is in dat opzicht echt niet anders dan normaal rijden. Centrale stuurt een bericht, decoder doet er wat mee. Enige is dat er zonder last (dus losse decoder) geen bericht terug gestuurd kan worden, de zogenoemde ack/uitlezen. Maar de decoder krijgt het bericht wel gewoon Met programmeren met een MultiMaus wordt met het terug gezonde bericht zelfs niets gedaan (MM kan niet uitlezen). Als er verbinding is tussen centrale en decoder, is er te programmeren.Klopt, maar de schakeling zit er juist al in dat het ook digitaal ook zou moeten werken (zonder decoder).
Klopt, maar de schakeling zit er juist al in dat het ook digitaal ook zou moeten werken (zonder decoder). Diodes werken met digitaal niet en een schakelaar voor de richting werkt zowel digitaal als analoog. Dat het niet zo betrouwbaar is, tja...
Ik los dat op door een extra loc als stroomverbruikers op het programmeerspoor te plaatsen.
Maar in de motorwagen zit toch ook een circuit voor de verlichting dat zowel analoog als digitaal werkt? Dat zou toch op identieke wijze in de stuurstand kunnen worden toegepast?
Maar als men volstaan had met stroomafname enkel via de motorwagen, dan had het net gekund.