Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 21:18:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:11:08
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1007336 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6300 Gepost op: 17 December 2025, 17:59:58 »
Nog een aanwinst is deze ketelwagen van Marklin.


Dit is zo te zien tijdperk 4. Hij komt uit set 4792 met vier verschillende wagens.
Veel bekender zijn deze wagentjes in de Aral en BP versie (4646 resp 4644).

Dit is toch een van het Uerdinger type, dat in de jaren 50 ook al volop voorkwam?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2025, 23:39:26 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6301 Gepost op: 17 December 2025, 22:11:42 »
Naast de Marklinwagen - met capaciteit van 360 hl (staat op het frame) - ook nog vier Uerdinger ketelwagens van Piko. Die hebben zo te zien een wat kleinere tankinhoud. Ik heb het wel eens nagemeten en kwam op ca 300 hl (30 kuub).



« Laatst bewerkt op: 17 December 2025, 22:31:19 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1640
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6302 Gepost op: Vandaag om 00:12:39 »
   de Märklin kan je min-of-meer vergelijken met de ModellBahnUnion Leichtbau ketelwagen met 'dikke' ketel  (jaren 1960)
   zie je o.a. aan de veerbokken:   de naar buiten uit-stulpende elementen die net boven de Federschaken (veerophangschakels) duidelijk te zien zijn
   2 per wiel, dus 4 per wagenzijde .....   +  uiteraard kogellager-aspotten

   de oorspronkelijke Leichtbau Kesselwagen (WO2) hadden die opvallende, verstevigde veerbokken (nog) niet
 ( type Uerdingen, Deutz, Einheits)

   de Piko had een Leichtbau onderstel met vet-aspotten
   later heeft Piko dit aangepast met kleinere kogellageraspotten (SKG) en een KKK ...
   de ketel was en is eigenlijk ook te  'dik' voor de oudere WO2 Leichtbau ketelwagens
   het ketelformaat komt meer overeen met de iets grotere ketels waarvan hierboven sprake  (jaren 1960) van MbU
   dus, als je zelf van die H0-veerbokken (bokjes)  'maakt' en kleeft op de Piko, dan krijg je ongeveer een jaren '60 ketelwagen .....
   ( is een ideetje van Carstens himself, trouwens ...) 
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:18:42 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6303 Gepost op: Vandaag om 09:56:09 »
Dankjewel voor de waardevolle informatie.
De ketelwagenkunde is een vak apart!

Ergens vermoedde ik al wel dat de Marklinwagen voor mijn baan te nieuw is.
De Piko wagens zitten er een beetje tussen in. Je kunt doen alsof het van die grotere 360 hl wagens zijn, maar dat zijn ze ook weer niet, de ketel heeft een soort tussenmaat. Ik wist trouwens niet dat Piko ook een verbeterde versie maakt van deze bestseller serie.

Inmiddels heb ik genoeg andere, betere ketelwagens dat ik de Piko's minder vaak inzet, net als met de kolenbakken. Zo nu en dan rijden ze nog mee als ik een wat langere olietrein wil vormen. Daar heb ik ze enkele jaren geleden ook voor gekocht.



Piko, Marklin 4792, Marklin 4442


En ook nog Marklin 4650, 4651, 4652

Nog even verder over de Marklin ketelwagens. Marklin bracht de 360 hl wagen waar ik mee begon, voor het eerst in 1967 uit, de 4642 met het oude VTG-logo . Het was toen dus een actueel type.

In 1977 kwamen ze in het startersprogramma onder het nummer 4442 met een nog grotere ketel. Of die nog enigszins kloppend was weet ik niet. Ik had de Shell versie. Die heb ik lang geleden overgespoten in het lichtgrijs. Maar dan nog vind ik het qua vorm en qua detaillering geen mooi model. Ik heb hem er even bij gezet ter vergelijking. Als je ze zo naast elkaar ziet is die Metzger-wagen nog best aardig.

Het 4400-assortiment verving trouwens de 4500-serie van rond 1960. De ketelwagens uit die serie zouden bruikbaar voor mij kunnen zijn, gelet op de maat van de ketel. Alleen zijn die blikken karretjes zo totaal zonder detail dat ik ze niet op mijn baan vind passen.




« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:01:02 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1640
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6304 Gepost op: Vandaag om 10:42:42 »
   dé Piko-ketelwagen heden-ten-dage,  inclus. onderzijde    >
   https://modeltreinwinkel.nl/piko-57737-h0-ketelwagen-staatsmijnen-creosootolie-van-de-ns.html      (foto's Modeltreinwinkel)
   zoals hier te zien werd de reling bovenop de ketel ondertussen ook fijner

   maar deze  ouwe  B-Hemiksem  ketel hebben we zelf ook nog in ons bestand  ;)
   https://www.lastdodo.nl/nl/items/4640185-ketelwagen-nmbs-shell   (foto's lastdodo)
   dikke reling bovenaan  +  olie/vet-aspotjes  +  vaste koppelhaken ....
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:52:54 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6305 Gepost op: Vandaag om 11:44:50 »
De reling is in de nieuwe versie wel een heel stuk beter.
Dat is ook wat meteen in het oog valt.
Ik heb er een waar de vorige eigenaar zelf een reling heeft gesoldeerd van dun ijzerdraad.

Intussen ben ik ook wat gaan meten. De drie bovenstaande twee-assers hebben alle drie een keteldiameter van 32 mm.
De Piko is de kortste en de ketel ligt iets verdiept, daardoor lijkt de ketel kleiner. Maar die ketel is dus qua diameter toch wel fors uitgevallen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6306 Gepost op: Vandaag om 13:03:35 »
Bij deze wagens van Pieter Bon heb ik dezelfde vraag: reden deze al medio jaren 50 of zijn ze van later datum? Voor mijn gevoel passen ze prima in mijn thema/tijdperk, maar ik wil ergens toch weten hoe het zit. Wie weet hier meer over?


Roco 44114 (alleen de witte) en Marklin 48542 (beide wagens)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6307 Gepost op: Vandaag om 17:21:41 »
Beste Alewijn deze vragen van jou over de ketelwagens zou je die misschien met AI beantwoord krijgen?

Ik doe even een poging met je bovenste vraag die van het Uerdinger type ketelwagentje:

Citaat
Je hebt helemaal gelijk: dit is inderdaad een ketelwagen van het type Uerdingen (ook wel de Uerdinger Einheitskesselwagen genoemd).

Hoewel dit specifieke model een wat modernere uitstraling heeft, is het basisontwerp inderdaad een klassieker die al ver voor en tijdens de jaren 50 de rails domineerde.

Waarom dit type zo bekend is
Het type Uerdingen was een revolutionair ontwerp voor zijn tijd:

Oorsprong in de jaren 40: De serieproductie van deze "lichtgewicht" ketelwagens begon al in 1941. Ze werden ontwikkeld met een volledig gelaste constructie zonder een traditioneel zwaar onderstel, wat staal bespaarde.

Volop aanwezig in de jaren 50: Na de Tweede Wereldoorlog bleven deze wagens massaal in gebruik bij zowel de Deutsche Bundesbahn (DB) als particuliere verhuurders zoals VTG en EVA. In die zin past het type wagen dus perfect in het tijdsbeeld van de jaren 50.

Kenmerken: Je herkent ze aan de compacte bouw, de specifieke vorm van het onderstel en de manier waarop de ketel direct op de aspotten lijkt te rusten via een licht frame.

Specifiek over deze "Metzger" wagen
Op de foto zie je een wagen van de firma Robert Metzger & Co. uit Stuttgart-Zuffenhausen. Dit was een bedrijf dat gespecialiseerd was in het verhuren en onderhouden van goederenwagens.

Hoewel het type wagen uit de jaren 40/50 stamt, verklapt de bedrukking op dit model dat hij een latere periode uitbeeldt:

UIC-nummering: Als je heel goed naar de kleine lettertjes kijkt (het 12-cijferige nummer), zie je de computernummering die pas vanaf 1964/1966 internationaal werd ingevoerd.

Logo: Het strakke "METZGER" logo op het witte vlak is typerend voor de stijl van de jaren 60 en 70.

Tijdperk: In modelspoortermen is dit een wagen voor Tijdperk IV (vanaf ca. 1965).

Conclusie: Je hebt een vlijmscherp oog voor het materieel! Het is inderdaad een Uerdinger, een type dat in de jaren 50 de ruggengraat van het brandstoftransport vormde. Alleen de "jas" die deze specifieke wagen aanheeft (de beschildering), is van een decennium later.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6308 Gepost op: Vandaag om 17:58:17 »

"Je hebt een vlijmscherp oog voor het materieel!" Dat is geen Afnemende Intelligentie, dat is briljant ;)
Erik, bedankt! En dat vanaf je Fleischmann transformator...

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6309 Gepost op: Vandaag om 18:06:33 »
Zoekend op de geschiedenis van de Pieter Bon wagens ontdek ik dat wagen NS 67081 nu van SHM, gebouwd is in 1954. Dat is dus dit type:


De blauwe is de andere uit Roco set 44114. De zwarte Bon-wagens hebben Roco nummer 46142.

Dat blauw is me wel wat te fel, het donkerblauw van de Marklin vind ik vele malen mooier.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:24:31 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1640
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6310 Gepost op: Vandaag om 18:13:48 »
citaat: "... type Uerdingen (ook wel de Uerdinger Einheitskesselwagen genoemd) ..."

de oorspronkelijke Leichtbau Kesselwagen gebouwd tijdens WO2 waren:
 type Uerdingen  +  type Deutz,  beide bouwjaar 1941/'43     +     type Einheits, bouwjaar 1943/'44
 ( de ketelinhouden even onvermeld...)                een type  "Uerdinger Einheits"   is onzin ... 

de na-oorlogse, 'modernere' Leichtbau-ketelwagens werden gebouwd door bijvoorbeeld de fabriek te Uerdingen,
maar waren geen  type  Uerdingen in enge zin.

de overige info door de  "alternatieve intelligentie"  is redelijk aanvaardbaar, lijkt het, alvast onder voorbehoud ;)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:21:09 door hervé »

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6311 Gepost op: Vandaag om 18:21:25 »
Hervé ik denk dat het goed is om bij ieder antwoord ook kritisch te blijven in hoe je dat interpreteert en voor waar aanneemt. De AI op mijn Fleischmann transformator is nog in ontwikkeling en is in repliek nog niet altijd in staat een mening van een feit te onderscheiden. Of een feitelijke mening, of een mening over een feit.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 753
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6312 Gepost op: Vandaag om 18:32:39 »
Gewoon negeren Erik!  ;D
Vrindelijke groet.

R.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2831
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6313 Gepost op: Vandaag om 20:55:37 »
Of je voordeel ermee doen (y)


Het grote voorbeeld: 30 kuub lichtbouw ketelwagen 1957

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1640
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6314 Gepost op: Vandaag om 21:05:43 »
Reactie #6311    >
Dit is een lastige. Want, indien je met gegevens vanwege AI  (aiai oeioei) kritisch moet omgaan, dan moet je ervan minstens evenveel weten dan AI, bij voorbaat.    En dat is beslist een rare gedachtenkronkel .

Maar deze overpeinzingen leiden ons mijlenver af van onze geliefde H0-ketelwagentjes   ;) 

    De ketelwagen 300 hL, hier net boven, heeft een licht, zwak 'onderstel' (wat geen echt chassis is).
    Zonder zichtbare klinknagels (rivetten, nieten)           +     olie/vet-aspotten . 
    Lijkt een originele Leichtbau  type  Uerdingen (bj. 1941/'43)
    De latere, stevigere,  type Einheits had/heeft wel duidelijke klinknagels boven de wielen & veerpaketten
 
>   In H0 door Brawa  én  Exact~train :   https://www.exacttrain.eu/files/productgroepen/30m3-DRG-Leichtbau-Kesselwagen-Uerdinger-Bauart-9.jpg
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:21:18 door hervé. Reden: toevoeging > »