Je hebt helemaal gelijk: dit is inderdaad een ketelwagen van het type Uerdingen (ook wel de Uerdinger Einheitskesselwagen genoemd).Hoewel dit specifieke model een wat modernere uitstraling heeft, is het basisontwerp inderdaad een klassieker die al ver voor en tijdens de jaren 50 de rails domineerde.Waarom dit type zo bekend isHet type Uerdingen was een revolutionair ontwerp voor zijn tijd:Oorsprong in de jaren 40: De serieproductie van deze "lichtgewicht" ketelwagens begon al in 1941. Ze werden ontwikkeld met een volledig gelaste constructie zonder een traditioneel zwaar onderstel, wat staal bespaarde.Volop aanwezig in de jaren 50: Na de Tweede Wereldoorlog bleven deze wagens massaal in gebruik bij zowel de Deutsche Bundesbahn (DB) als particuliere verhuurders zoals VTG en EVA. In die zin past het type wagen dus perfect in het tijdsbeeld van de jaren 50.Kenmerken: Je herkent ze aan de compacte bouw, de specifieke vorm van het onderstel en de manier waarop de ketel direct op de aspotten lijkt te rusten via een licht frame.Specifiek over deze "Metzger" wagenOp de foto zie je een wagen van de firma Robert Metzger & Co. uit Stuttgart-Zuffenhausen. Dit was een bedrijf dat gespecialiseerd was in het verhuren en onderhouden van goederenwagens.Hoewel het type wagen uit de jaren 40/50 stamt, verklapt de bedrukking op dit model dat hij een latere periode uitbeeldt:UIC-nummering: Als je heel goed naar de kleine lettertjes kijkt (het 12-cijferige nummer), zie je de computernummering die pas vanaf 1964/1966 internationaal werd ingevoerd.Logo: Het strakke "METZGER" logo op het witte vlak is typerend voor de stijl van de jaren 60 en 70.Tijdperk: In modelspoortermen is dit een wagen voor Tijdperk IV (vanaf ca. 1965).Conclusie: Je hebt een vlijmscherp oog voor het materieel! Het is inderdaad een Uerdinger, een type dat in de jaren 50 de ruggengraat van het brandstoftransport vormde. Alleen de "jas" die deze specifieke wagen aanheeft (de beschildering), is van een decennium later.