Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1006496 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6300 Gepost op: 17 December 2025, 17:59:58 »
Nog een aanwinst is deze ketelwagen van Marklin.


Dit is zo te zien tijdperk 4. Hij komt uit set 4792 met vier verschillende wagens.
Veel bekender zijn deze wagentjes in de Aral en BP versie (4646 resp 4644).

Dit is toch een van het Uerdinger type, dat in de jaren 50 ook al volop voorkwam?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2025, 23:39:26 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6301 Gepost op: 17 December 2025, 22:11:42 »
Naast de Marklinwagen - met capaciteit van 360 hl (staat op het frame) - ook nog vier Uerdinger ketelwagens van Piko. Die hebben zo te zien een wat kleinere tankinhoud. Ik heb het wel eens nagemeten en kwam op ca 300 hl (30 kuub).



« Laatst bewerkt op: 17 December 2025, 22:31:19 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6302 Gepost op: Vandaag om 00:12:39 »
   de Märklin kan je min-of-meer vergelijken met de ModellBahnUnion Leichtbau ketelwagen met 'dikke' ketel  (jaren 1960)
   zie je o.a. aan de veerbokken:   de naar buiten uit-stulpende elementen die net boven de Federschaken (veerophangschakels) duidelijk te zien zijn
   2 per wiel, dus 4 per wagenzijde .....   +  uiteraard kogellager-aspotten

   de oorspronkelijke Leichtbau Kesselwagen (WO2) hadden die opvallende, verstevigde veerbokken (nog) niet
 ( type Uerdingen, Deutz, Einheits)

   de Piko had een Leichtbau onderstel met vet-aspotten
   later heeft Piko dit aangepast met kleinere kogellageraspotten (SKG) en een KKK ...
   de ketel was en is eigenlijk ook te  'dik' voor de oudere WO2 Leichtbau ketelwagens
   het ketelformaat komt meer overeen met de iets grotere ketels waarvan hierboven sprake  (jaren 1960) van MbU
   dus, als je zelf van die H0-veerbokken (bokjes)  'maakt' en kleeft op de Piko, dan krijg je ongeveer een jaren '60 ketelwagen .....
   ( is een ideetje van Carstens himself, trouwens ...) 
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:18:42 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6303 Gepost op: Vandaag om 09:56:09 »
Dankjewel voor de waardevolle informatie.
De ketelwagenkunde is een vak apart!

Ergens vermoedde ik al wel dat de Marklinwagen voor mijn baan te nieuw is.
De Piko wagens zitten er een beetje tussen in. Je kunt doen alsof het van die grotere 360 hl wagens zijn, maar dat zijn ze ook weer niet, de ketel heeft een soort tussenmaat. Ik wist trouwens niet dat Piko ook een verbeterde versie maakt van deze bestseller serie.

Inmiddels heb ik genoeg andere, betere ketelwagens dat ik de Piko's minder vaak inzet, net als met de kolenbakken. Zo nu en dan rijden ze nog mee als ik een wat langere olietrein wil vormen. Daar heb ik ze enkele jaren geleden ook voor gekocht.



Piko, Marklin 4792, Marklin 4442


En ook nog Marklin 4650, 4651, 4652

Nog even verder over de Marklin ketelwagens. Marklin bracht de 360 hl wagen waar ik mee begon, voor het eerst in 1967 uit, de 4642 met het oude VTG-logo . Het was toen dus een actueel type.

In 1977 kwamen ze in het startersprogramma onder het nummer 4442 met een nog grotere ketel. Of die nog enigszins kloppend was weet ik niet. Ik had de Shell versie. Die heb ik lang geleden overgespoten in het lichtgrijs. Maar dan nog vind ik het qua vorm en qua detaillering geen mooi model. Ik heb hem er even bij gezet ter vergelijking. Als je ze zo naast elkaar ziet is die Metzger-wagen nog best aardig.

Het 4400-assortiment verving trouwens de 4500-serie van rond 1960. De ketelwagens uit die serie zouden bruikbaar voor mij kunnen zijn, gelet op de maat van de ketel. Alleen zijn die blikken karretjes zo totaal zonder detail dat ik ze niet op mijn baan vind passen.




« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:01:02 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6304 Gepost op: Vandaag om 10:42:42 »
   dé Piko-ketelwagen heden-ten-dage,  inclus. onderzijde    >
   https://modeltreinwinkel.nl/piko-57737-h0-ketelwagen-staatsmijnen-creosootolie-van-de-ns.html      (foto's Modeltreinwinkel)
   zoals hier te zien werd de reling bovenop de ketel ondertussen ook fijner

   maar deze  ouwe  B-Hemiksem  ketel hebben we zelf ook nog in ons bestand  ;)
   https://www.lastdodo.nl/nl/items/4640185-ketelwagen-nmbs-shell   (foto's lastdodo)
   dikke reling bovenaan  +  olie/vet-aspotjes  +  vaste koppelhaken ....
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:52:54 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6305 Gepost op: Vandaag om 11:44:50 »
De reling is in de nieuwe versie wel een heel stuk beter.
Dat is ook wat meteen in het oog valt.
Ik heb er een waar de vorige eigenaar zelf een reling heeft gesoldeerd van dun ijzerdraad.

Intussen ben ik ook wat gaan meten. De drie bovenstaande twee-assers hebben alle drie een keteldiameter van 32 mm.
De Piko is de kortste en de ketel ligt iets verdiept, daardoor lijkt de ketel kleiner. Maar die ketel is dus qua diameter toch wel fors uitgevallen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6306 Gepost op: Vandaag om 13:03:35 »
Bij deze wagens van Pieter Bon heb ik dezelfde vraag: reden deze al medio jaren 50 of zijn ze van later datum? Voor mijn gevoel passen ze prima in mijn thema/tijdperk, maar ik wil ergens toch weten hoe het zit. Wie weet hier meer over?


Roco 44114 (alleen de witte) en Marklin 48542 (beide wagens)