Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 849616 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4950 Gepost op: 27 November 2023, 23:53:54 »
Wat deden die reizigerswagens daar trouwens?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4951 Gepost op: 28 November 2023, 00:00:01 »
@Huub
Voor het passagiersvervoer van de Lloyd?
Nee, je bedoelt natuurlijk die 'onnederlandse' wagens in post 4946...


Aan de andere kant van de Schiehaven verrees het befaamde Poortgebouw van Progress Stuwadoors.
Meer hierover: https://wederopbouwrotterdam.nl/artikelen/poortgebouw-progress-m%C3%BCller-thomsen


Schiehaven-Progress-Stuwadoors-Mij-1961-NL-RtSA-4202-XIV-384-01-00-03-01


Schiehavenweg-mrt-1968-NL-RtSA-4204-37791


Schiehaven-1968-foto-T-van-Dam-NL-RtSA-4100-1990-2212-01

« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 00:06:21 door Alewijn »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4952 Gepost op: 28 November 2023, 00:01:01 »
Nog wat bootjes op dit treinenforum:
...

En toch ...

Als je wat van dichterbij kijkt, zie je dat ze personen wagons (?) aan het laden zijn bij t tweede schip aan de rechterkade. Er staan al drie aan boord, en er staan nog zes te wachten. Dus zekers spoorgerelateerde foto!  (y)

Overigens staat er ook iets van een patrouilleboot, is deze foto ten tijde van de politionele acties in de "Oost" gemaakt?

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4953 Gepost op: 28 November 2023, 10:39:20 »
Goeievoormiddag,

't Is nog wààr ook.   Een hangend rijtuig zowel aan het voor- als achterplecht.
En er staan er dus nog 6 ladensklaar op de kopsporen van de kade.
(dacht even dat het aanvoer was van de scheepspassagiers, niet dan) 
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 10:44:26 door hervé »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4954 Gepost op: 28 November 2023, 10:50:53 »
De foto is van 54. Indnesie was toen onafhankeljk.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4955 Gepost op: 28 November 2023, 17:50:12 »
Het poortgebouw, ontworpen door Hugh Maaskant, is al diverse keren in model nagebouwd:
hier op het forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222432796#msg3222432796

En verder, met de later erboven op geplaatste extra verdieping:
https://www.model-objekt.nl/model/250/nieuwe+maaskant
https://www.miniworldrotterdam.com/denieuwemaaskant/index.html


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4956 Gepost op: 28 November 2023, 19:41:09 »
Bijzonder aan dit gebouw was onder meer het spoor dat er schuin onderdoor liep. Dat spoor ligt er nog...


Schiehaven-De-Nieuwe-Maaskant-04-10-2023

Nog een kleine toevoeging:


Schiehaven-poortgebouw-en-loods-Progress-1961-1965

« Laatst bewerkt op: 29 November 2023, 00:48:34 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4957 Gepost op: 29 November 2023, 00:37:12 »
Tussen de loodsen van Wambersie is het verbindingsspoor te zien waarboven later het poortgebouw van Progress verrees:


Schiehaven-eo-ca-1924-NL-RtSA-4232-VII-469-02



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4958 Gepost op: 29 November 2023, 15:24:47 »
Vanuit een andere hoek dezelfde loodsen van Wambersie:


Schiehaven-Wambersie-Ruigeplaatweg-1924-NL-RtSA-4232-XIV-384-01

Deze foto was ook uit 1924, maar ik neem aan eerder dan de vorige, hier geen bedrijfsnaam op de daken:

Lloydkade-Schiehaven-1924-NL-RtSA-4232-XIV-334-01

In 1950 op dezelfde kade:


Schiehaven-Wambersie-mei-1950-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5698-01

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4959 Gepost op: 29 November 2023, 16:54:16 »
Nog even terug naar de St-Jobshaven. Aan het kopeind van de haven bouwde de firma Blaauwhoedenveem-Vriesseveem in de jaren 40 een kantoor annex pakhuis/silo. Het valt een beetje in het niet bij het nabijgelegen St-Jobsveem waar we het eerder over hadden. Maar ook dit gebouw - inmiddels een gemeentelijk monument - mag er wezen. Zie ook https://wederopbouwrotterdam.nl/artikelen/kantoor-en-pakhuis-blaauwhoedenveem-vriesseveem


St-Jobsweg-30-De Herder- Blaauwhoedenveem

En drie uitsnedes van eerder geplaatste foto's:


St-Jobsweg-1950-1960


St-Jobshaven-17-05-1950-NL-RtSA-4232-XIV-319-05-1


St-Jobshaven-17-05-1950-NL-RtSA-4232-XIV-319-04



« Laatst bewerkt op: 29 November 2023, 16:55:59 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4960 Gepost op: 29 November 2023, 19:33:23 »
Blik op de St-Jobshaven vanaf het dak van het St-Jobsveem van Blaauwhoedenveem. Beetje verwarrend die namen...


St-Jobshaven-ca-1930


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4961 Gepost op: 29 November 2023, 21:03:54 »
De latere Müllerpier:


Müller-Parkhaven-1925-NL-RtSA-4232-1984-2647


Müller tussen-St-Jobshaven-en-Parkhaven1939-NL-RtSA-4232-1982-907


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4962 Gepost op: 29 November 2023, 21:58:56 »
Goeienavond,

Waarom hebben sommige schepen een besmettelijke witte , andere een donkere romp.  Gewoon esthetisch ?

Bij Interfrigo-spoorwagens houdt een witte schildering de hitte buiten en donkere ketelwagens houden zwaardere fracties van aardolie
vloeibaarder. Maar dit zijn slechts manke vergelijkingen...



Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4963 Gepost op: 29 November 2023, 22:22:17 »
Kan een maatschappij voorschrift zijn
Kunnen koel/vries schepen zijn
Kan een economische reden hebben
Er zijn honderden manieren te bedenken waarom schepen een bepaalde kleur hebben.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2157
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4964 Gepost op: 29 November 2023, 22:26:25 »
Vuist regel (maar gaat helaas niet altijd op).

- De romp van de meeste koopvaardijschepen werd regelmatig in zwarte teer gezet. Was toen een relatief goedkope en goede manier om de stalen huid te beschermen. Dit werd tot diep in de jaren 70 gedaan en was geen lekker klusje voor de bemanning om de huid van een nieuwe laag te voorzien. Accommodatie en verschansing waren vaak wit. De VNS had wel weer oranje masten en laadgerei. Bij de meeste rederijen was dit meestal een soort onduidelijk grijs. De oranje kleur van de VNS is later ook ingevoerd in de Nedlloyd.
Schepen waren daardoor makkelijk te herkennen als ze net boven de horizon uitstaken (bos worteltjes). Het hoofddek was veelal niet geverfd maar van een bitumen laag voorzien. Behalve de VNS. Als ik mij goed herinner had die een menie kleur hoofddek doch kan ook groen zijn geweest.
- De Rotterdamse Lloyd had als een van de weinige scheepvaart maatschijpijen een een grijze romp. Waarschijnlijk omdat ze passagier schepen en vracht/passagier schepen hadden. Accomodatie en verschansing waren wit. Laadgerei was volgens mij grijs.
- Koelschepen zoals de Belgium Fruit Lines die ook op Rotterdam voeren (de zogenaamde bananen jagers) waren wit. Zowel de romp als de verschansing en kleurden hun dekken veelal grijs (koeltechnisch veel beter). Al had Hamburg Süd een groen hoofddek dacht ik mij te herinneren.
- Accomodatie dekken waren gebreeuwd hout (tenminste brug, passagiers en officieren dek). Andere accommodatie dekken waren groen (onze bootsman had in een ludieke actie daar madeliefjes in geschilderd). Railing en verschansing was dan weer wit.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.