Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
3 januari NVBS oliebollenrit door marco
Vandaag om 18:06:58
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
upload deleten door Gerrit H
Vandaag om 17:21:33
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 997364 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4545 Gepost op: 22 October 2023, 21:57:29 »
Nog weer een aantal leuke vondsten gedaan van het emplacement bij de Spoorweghaven - 'aan de waterkant':


Hilledijk-Spoorweghaven-bouw-RET-remise-1964-NL-RtSA-4204-24966


Hilledijk-Spoorweghaven-aanleg-metroviaduct-1965-NL-RtSA-4204-28482


Hilledijk-25-08-1966-NL-RtSA-4121-304670-01b


Hilledijk-va-metroviaduct-1967-NL-RtSA-4204-34328b



hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1631
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4546 Gepost op: 22 October 2023, 22:58:51 »
Goeienavond,

foto  #4544 :
Dit is een na-oorlogs type DB-Duisburg (*).  Met onderstelversteviging (Sprengwerk).
Zo'n blikken DB-remmershuisjes (koekjesdoos), waren de laatste 'hokjes' (eerste jaren 1950) ...
( * DB-Duisburg was een verstevigde DR-Klagenfurt, wat dan weer een (te) eenvoudige oorlogs-spaar-wagen was)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4547 Gepost op: 23 October 2023, 12:12:27 »
Bedankt voor de exacte type aanduiding, herve.
Bij een close-up foto beter te doen dan bij bovenstaande foto's.
Maar ik wou toch proberen wat materieeltypes te onderscheiden.

Om te beginnen de bovenste foto uit 1964. Daar heb ik twee uitsnedes van gemaakt.
Allereerst van een rijtje 'bakkies':


1964-NL-RtSA-4204-24966b1

En dan de 11 gesloten wagens vooraan:


1964-NL-RtSA-4204-24966b2

Hier zien we vooral de Gs-wagens. Vanaf 1956 in dienst genomen. Nu ik van 1955 doorgeschoven ben naar 1956 zouden die op mijn baan ook welkom zijn. Verder een heel stel groentewagens.
De 7e en 10e wagen is dacht ik dit type, maar dan niet de versie voor losgestort graan:


Graanwagen X-CHGZ  Amersfoort 11-03-1959

« Laatst bewerkt op: 23 October 2023, 12:50:56 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1631
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4548 Gepost op: 23 October 2023, 12:48:45 »
Goeiemiddag,

1964 met linksboven een supermoderne schuifwandwagen HBxxx, reeds...
en rechts daarvan een antieke ketelwagen met een ketel met kleine doorsnede, dus beperkte inhoud in hL of m3.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2023, 12:51:52 door hervé »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4549 Gepost op: 23 October 2023, 14:23:04 »
Voor wie ook wat moeite hebben met onderscheiden in het donker:

groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4550 Gepost op: 23 October 2023, 17:17:45 »
Zoiets?


Sowieso valt me op dat de oudere, kleinere ketelwagens volop te zien zijn in de jaren 50 en 60.

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1631
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4551 Gepost op: 23 October 2023, 18:12:29 »
Goeienavond,

Deze SaMo heb ik ook reeds gespot op jouw baan :
NS - StandardOil/Esso    (American Petroleum Cie - Rotterdam/Antwerpen)

https://modeltreinwinkel.nl/media/catalog/product/cache/a0063e9266baaa2ab94401b17fc76539/s/a/sachsenmodelle_16067_gl106_360_1.jpg

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4552 Gepost op: 23 October 2023, 23:04:07 »
Dat kan kloppen  :)
Wat hier ook rondrijdt is een aantal van origine Tsjecho-Slowaakse wagens type CHG.
In Duitsland type ‘Bremen’. genoemd, had ik ergens genoteerd.


De middelste, met de gladde (spaanplaat) wanden, is overigens een Duitse Gmhs53.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2023, 14:42:32 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1631
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4553 Gepost op: 24 October 2023, 09:59:19 »
Goeievoormiddag,

"...van origine Tsjecho-Slowaakse wagens type CHG.  In Duitsland type ‘Bremen’. genoemd, ...."

Dat zijn/waren dan "Marshall-Plan"  G-wagens. ( = European Recovery Program - ERP)
Vooreerst door Oostenrijkse, Hongaarse, Italiaanse fabrieken aangeleverd.      "Nachkriegsbauart Bremen".
Bauart Bremen, met de 2 assen dichtbij de wagenkoppen (dwz. grote wielbasis/asafstand/radstand)
En idd. verder nog Tschecho-Slowaakse  "Zsr."  G-wagens.  Later door de DB geklasseerd als "Gms Bremen tschechischer Bauart".
(vereenvoudigd verhaal  ;)  Carstens-Scheller/Miba)
« Laatst bewerkt op: 24 October 2023, 10:34:30 door hervé. Reden: ts(ch)(j)echisch ? »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4554 Gepost op: 24 October 2023, 11:06:01 »
Bedankt voor de aanvulling, herve. Dat is inderdaad het achterliggende verhaal. Twee jaar geleden is het ook al eens ter sprake geweest, toen het ging om de graanwagens. Zie p.41 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.600
En p.227 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.3390
En hier nog meer: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71974.0


25 jaar geleden waren dit mijn eerste NS goederenwagens van Roco. De radstand is iets te klein, maar verder vind ik het nog altijd heel aardige modellen. Natuurlijk niet te vergelijken met die van ExactTrain, dat is een ander (prijs)niveau.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2023, 11:37:55 door Alewijn »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4555 Gepost op: 24 October 2023, 11:16:09 »
Ik kan mij herinneren dat in de  "Handig Bekeken"uit de jaren 50 (Uitg. de Muiderkring) deze wagen werd besproken en dat er extra bij stond dat  " de uiterste veerhanden aan de bufferbalk waren geklonken   "
Ik heb hem toen in schaal 0 nog nagebouwd.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4556 Gepost op: 24 October 2023, 12:48:26 »
Dan nog wat Duitse wagens. Eens kijken of we de voorbeelden daarvan nog kunnen terugvinden in Rotterdam.




DB Glmhs 50, grootvolumewagen, het model is van Märklin, uit startset 29855, lob 142 mm


DB Gbrs-v 245, Märklin 4627, lob 133 mm, opschriften tijdperk 4, Märklin maakte eerder onder hetzelfde nummer 4627 een Europ versie uit tijdperk 3 met typeaanduiding Glmmehs 57
Dat is echter, net als de Gbrs-v 245, evenzeer een grootvolumewagen en zou op zijn minst 142 mm lang moeten zijn.
Ik vraag me af: had de DB niet andere gesloten wagens die qua lengte meer overeenkomen? Die dus in model +/- 133 mm zouden meten (in werkelijkheid 11,57 m)?


DB Gmhs53, uit een Roco startset, lob 114 mm, ook tijdperk 4 opschriften, maar het origineel stamde al uit de 50-er jaren

« Laatst bewerkt op: 24 October 2023, 13:35:20 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1631
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4557 Gepost op: 24 October 2023, 14:01:46 »
Goeiemiddag,

Simpel, het staat erop, het wagentype   ;)

Gmhs53 :     eerste DB-G-wagen naar UIC-standaard  De eerste variant (1953) had nog een plankenbovenbouw.
                   Reeds vanaf 1955:  wanden uit spaanplaat.    20 T laadvermogen.
                   Totale lengte, inclus. buffers:   10580mm
Glmhs50:     bouwjaar 1953, met plankenkast.   20T ,  langere kast, grotere laadcapaciteit . Op  +/- onderstel van de 53.
                   Tot. lengte:  12500mm zonder remmerssardienendoos
Gbrs-v   :     Gbrs-v (1964) versterkte bladvering.

Over remtypes, soorten U-profielen en zo, dat zou ons hier te ver leiden     ;)
( bron Miba 1.2  Carstens-Scheller)
« Laatst bewerkt op: 24 October 2023, 14:08:40 door hervé. Reden: toevoeging »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4558 Gepost op: 24 October 2023, 14:28:41 »
Dankjewel, herve. Dit soort informatie is zeer welkom.

De Gmhs53 van Roco is denk ik wel iets te kort.
Of waren er varianten in verschillende lengtes?

De lengte staat er inmiddels bij, bedankt!
10580 mm - dat wordt dus 122 mm in H0
« Laatst bewerkt op: 24 October 2023, 14:46:18 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4559 Gepost op: 24 October 2023, 16:39:17 »
De Gs of S-CHO, zoals die bij NS voor 1964 heette, had veel gemeen met de Gmhs53. Dezelfde zijwandindeling, even lang. Alleen het dak van de Gs is glad. In het rijtje van 11 wagens zien we ze volgens mij allebei;
1e, 6e, 8e wagen: Gs
4e wagen: Gmhs53


Met dank aan Gert voor het verbeteren van de foto.
De 3e wagen lijkt een wat ouder type. Wie herkent deze?