Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:55:37
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 20:50:45
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1007294 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4530 Gepost op: 21 October 2023, 13:27:32 »
Interessant zijn ook - in de jaren net voor en na de oorlog - de (niet al te grote) havenkranen aan de oostzijde van de Spoorweghaven:


Spoorweghaven-kade-met-kranen-1938-NL-RtSA-4117-1976-4673-01-(stond gespiegeld in het archief...)


Spoorweghaven-vernieuwing-van-de-kade-1955-NL-RtSA-4204-11223


Spoorweghaven-of-Binnenhaven-kranen-1946-1950-foto-MAJ-Hanse-NL-RtSA-4122-2008-782-07

« Laatst bewerkt op: 21 October 2023, 14:00:43 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4531 Gepost op: 21 October 2023, 21:01:23 »
Nog twee keer zicht op de oostelijke kade:


Spoorweghaven-1938-NL-RtSA-4117-1976-4672-01


Spoorweghaven-1947-NL-RtSA-4117-1976-5047-01
Hier inmiddels nieuwe of vernieuwde loodsen maar met dezelfde bescheiden havenkranen, ideaal voor op de modelbaan.




hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4532 Gepost op: 21 October 2023, 21:47:21 »

.Goeienavond,

1947:   1 remmershuisje.
1938:   0          "           .

Is dit historisch te verklaren ?


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4533 Gepost op: 21 October 2023, 21:58:45 »
Tussen 1930 en 1935 werd bij de NS de doorgaande luchtleiding bij alle goederenwagens aangebracht. Daarmee waren door de hele trein de beremde wagens te bedienen met de remkraan in de locomotief. De remmershuisjes, van waaruit de schroefrem werd bediend, waren daarmee overbodig geworden en werden bij werkplaatsbezoek van de wagen verwijderd.
Na 1935 kwamen er dus steeds vaker treinen voor waarin geen remmershuisjes te zien waren, maar het duurde gewoon een tijd voordat ze allemaal waren verwijderd. En zelfs toen dat bij de NS gebeurd was, kwam er nog wel eens een buitenlandse wagen lang waar nog zo'n hok op zat.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4534 Gepost op: 21 October 2023, 22:23:08 »
Goeienavond,

Heeft er iemand meteen bij de hand de evolutie qua vormgeving van Nederlandse remmershuisjes?
Dit restexemplaar in 1948 kan maar moet niet de laatste versie zijn.
(voor DR/DB kunnen we bij Miba - St. Carstens terecht)
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 20:13:24 door hervé. Reden: Carstens ipv Karstens »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4535 Gepost op: 21 October 2023, 23:01:53 »
Vermoedelijk een Duitse wagen op de foto.
Remhuisje loopt niet (meer) over het dak door.
Weet het niet zeker maar die uitvoering kwam bij NS
volgens mij niet voor.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4536 Gepost op: 21 October 2023, 23:59:21 »
Goeienavond,

Een ouder, nog hooggeplaatst DR-remmershuisje. 
De jongere, vooroorlogse DR-hokjes stonden 'beneden' .(voor WO2, jaren 1930)
(DB bestaat sinds 1949)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4537 Gepost op: 22 October 2023, 08:28:56 »
Op de baan een aantal van die vooroorlogse wagens - zonder remmershuis. In 1955/1956 kwamen die met remmershuis neem ik aan nog minder voor dan in 1947




.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 10:56:44 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4538 Gepost op: 22 October 2023, 15:22:06 »
De enige vier wagens die nog rondrijden met:


Misschien kan ik bij de grijze Oppeln het huisje beter verwijderen. Wat denken jullie?
Bananenwagens met remmershuisjes waren in de naoorlogse jaren nog wel aan te treffen.

Al eens eerder geplaatst:

NS 8800 rangeert met bananentrein Maashaven-NZ jul-1949-NL-RtSA-4204-2357



« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 15:30:46 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4539 Gepost op: 22 October 2023, 16:02:50 »
Bij de 'buren' van het 3Railforum staat een bijdrage waarin verhaald wordt dat de schrijver als kind in de 50-er jaren nog kattekwaad uithaalde in remmershuisjes in het Rotterdamse.
Mijn conclusie is dat goederenwagons met remhuisjes nog voorkwamen.
Dus lekker laten zitten.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4540 Gepost op: 22 October 2023, 16:34:11 »
Even tussendoor: hoe weet een remmer in een huisje zoals op die Oppeln eigenlijk wanneer er geremd moet worden?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4541 Gepost op: 22 October 2023, 16:39:09 »
@Arjen
Bedankt voor de link, ik hou van die verhalen! Het ding blijft dus nog even zitten.



@Ferdinand
De remmers moesten afgaan op de fluitsignalen van de machinist.



« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 16:41:06 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4542 Gepost op: 22 October 2023, 20:25:10 »
Goeienavond,

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3AAuf_Pfeifsignal_achten.png&psig=AOvVaw0JUwoC7qxj15TOwYD82K2f&ust=1698085399990000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjRxqFwoTCNiY0ZqjioIDFQAAAAAdAAAAABAE        :)

Zoals je zegt, een fluitsignaal vanaf de loc. Maar dan ten behoeve van de  'remmers' .  Waren er verschillende fluitsignalen, met andere betekenis?  Dat de remmers niet alles, onbedoeld, dichtgooiden.

De ex-DR-G-Oppeln had een  'recent'  remmershokje, laaggeplaatst. (eind jaren 1930, net voor WO2)
Welke remmershuisjes werden het eerst verwijderd na WO2, de oudste (hoge) of de jongste (laaggemonteerde) ? 
 (na het veralgemeend invoeren van de doorlopende reminstallatie)
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 20:35:40 door hervé »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26598
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4543 Gepost op: 22 October 2023, 20:39:45 »
En alweer een serie mooie oude foto's!
Waar haal je ze toch elke keer weer vandaan?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4544 Gepost op: 22 October 2023, 21:54:32 »
@herve
Naar ik begrijp waren er verschillende fluitsignalen voor de remmers. Dat was dus in de tijd voor de invoering van het doorgaande remsysteem.

Sinds die tijd waren de remhuisjes overbodig. Als een wagen in onderhoud ging kon zo'n remmershuisje worden verwijderd. Geen idee wat de criteria daarvoor waren. In elk geval zie je ze op Nederlandse wagens na de oorlog nauwelijks meer. Op Duitse of zoals hier Oostenrijkse wagens kon je ze nog lange tijd aantreffen. (Dar schreef Ton pas ook al, ontdekte ik achteraf.)


OBB-Omm-Rijnhaven-ZZ-mei-1967-JH-Wervers


@Wim
Gewoon blijven speuren, met name in het Rotterdamse Stadsarchief, waar steeds weer nieuwe scans worden opgenomen. Het helpt vaak ook om zoektermen te variëren en te combineren. En het zoeken begint vaak gewoon met google. Zojuist nog bijv met de termen Stieltjeskade en Stadsarchief. Dan kom je vaak ook weer op heel andere plekken uit met leuke vondsten om later nog eens wat mee te doen.

« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 23:48:38 door Alewijn »