Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 850103 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4530 Gepost op: 21 October 2023, 13:27:32 »
Interessant zijn ook - in de jaren net voor en na de oorlog - de (niet al te grote) havenkranen aan de oostzijde van de Spoorweghaven:


Spoorweghaven-kade-met-kranen-1938-NL-RtSA-4117-1976-4673-01-(stond gespiegeld in het archief...)


Spoorweghaven-vernieuwing-van-de-kade-1955-NL-RtSA-4204-11223


Spoorweghaven-of-Binnenhaven-kranen-1946-1950-foto-MAJ-Hanse-NL-RtSA-4122-2008-782-07

« Laatst bewerkt op: 21 October 2023, 14:00:43 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4531 Gepost op: 21 October 2023, 21:01:23 »
Nog twee keer zicht op de oostelijke kade:


Spoorweghaven-1938-NL-RtSA-4117-1976-4672-01


Spoorweghaven-1947-NL-RtSA-4117-1976-5047-01
Hier inmiddels nieuwe of vernieuwde loodsen maar met dezelfde bescheiden havenkranen, ideaal voor op de modelbaan.




hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4532 Gepost op: 21 October 2023, 21:47:21 »

.Goeienavond,

1947:   1 remmershuisje.
1938:   0          "           .

Is dit historisch te verklaren ?


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4533 Gepost op: 21 October 2023, 21:58:45 »
Tussen 1930 en 1935 werd bij de NS de doorgaande luchtleiding bij alle goederenwagens aangebracht. Daarmee waren door de hele trein de beremde wagens te bedienen met de remkraan in de locomotief. De remmershuisjes, van waaruit de schroefrem werd bediend, waren daarmee overbodig geworden en werden bij werkplaatsbezoek van de wagen verwijderd.
Na 1935 kwamen er dus steeds vaker treinen voor waarin geen remmershuisjes te zien waren, maar het duurde gewoon een tijd voordat ze allemaal waren verwijderd. En zelfs toen dat bij de NS gebeurd was, kwam er nog wel eens een buitenlandse wagen lang waar nog zo'n hok op zat.

Grtz, Ton

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4534 Gepost op: 21 October 2023, 22:23:08 »
Goeienavond,

Heeft er iemand meteen bij de hand de evolutie qua vormgeving van Nederlandse remmershuisjes?
Dit restexemplaar in 1948 kan maar moet niet de laatste versie zijn.
(voor DR/DB kunnen we bij Miba - St. Carstens terecht)
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 20:13:24 door hervé. Reden: Carstens ipv Karstens »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4535 Gepost op: 21 October 2023, 23:01:53 »
Vermoedelijk een Duitse wagen op de foto.
Remhuisje loopt niet (meer) over het dak door.
Weet het niet zeker maar die uitvoering kwam bij NS
volgens mij niet voor.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4536 Gepost op: 21 October 2023, 23:59:21 »
Goeienavond,

Een ouder, nog hooggeplaatst DR-remmershuisje. 
De jongere, vooroorlogse DR-hokjes stonden 'beneden' .(voor WO2, jaren 1930)
(DB bestaat sinds 1949)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4537 Gepost op: 22 October 2023, 08:28:56 »
Op de baan een aantal van die vooroorlogse wagens - zonder remmershuis. In 1955/1956 kwamen die met remmershuis neem ik aan nog minder voor dan in 1947




.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 10:56:44 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4538 Gepost op: 22 October 2023, 15:22:06 »
De enige vier wagens die nog rondrijden met:


Misschien kan ik bij de grijze Oppeln het huisje beter verwijderen. Wat denken jullie?
Bananenwagens met remmershuisjes waren in de naoorlogse jaren nog wel aan te treffen.

Al eens eerder geplaatst:

NS 8800 rangeert met bananentrein Maashaven-NZ jul-1949-NL-RtSA-4204-2357



« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 15:30:46 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4539 Gepost op: 22 October 2023, 16:02:50 »
Bij de 'buren' van het 3Railforum staat een bijdrage waarin verhaald wordt dat de schrijver als kind in de 50-er jaren nog kattekwaad uithaalde in remmershuisjes in het Rotterdamse.
Mijn conclusie is dat goederenwagons met remhuisjes nog voorkwamen.
Dus lekker laten zitten.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4540 Gepost op: 22 October 2023, 16:34:11 »
Even tussendoor: hoe weet een remmer in een huisje zoals op die Oppeln eigenlijk wanneer er geremd moet worden?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4541 Gepost op: 22 October 2023, 16:39:09 »
@Arjen
Bedankt voor de link, ik hou van die verhalen! Het ding blijft dus nog even zitten.



@Ferdinand
De remmers moesten afgaan op de fluitsignalen van de machinist.



« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 16:41:06 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4542 Gepost op: 22 October 2023, 20:25:10 »
Goeienavond,

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3AAuf_Pfeifsignal_achten.png&psig=AOvVaw0JUwoC7qxj15TOwYD82K2f&ust=1698085399990000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjRxqFwoTCNiY0ZqjioIDFQAAAAAdAAAAABAE        :)

Zoals je zegt, een fluitsignaal vanaf de loc. Maar dan ten behoeve van de  'remmers' .  Waren er verschillende fluitsignalen, met andere betekenis?  Dat de remmers niet alles, onbedoeld, dichtgooiden.

De ex-DR-G-Oppeln had een  'recent'  remmershokje, laaggeplaatst. (eind jaren 1930, net voor WO2)
Welke remmershuisjes werden het eerst verwijderd na WO2, de oudste (hoge) of de jongste (laaggemonteerde) ? 
 (na het veralgemeend invoeren van de doorlopende reminstallatie)
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 20:35:40 door hervé »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25994
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4543 Gepost op: 22 October 2023, 20:39:45 »
En alweer een serie mooie oude foto's!
Waar haal je ze toch elke keer weer vandaan?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4544 Gepost op: 22 October 2023, 21:54:32 »
@herve
Naar ik begrijp waren er verschillende fluitsignalen voor de remmers. Dat was dus in de tijd voor de invoering van het doorgaande remsysteem.

Sinds die tijd waren de remhuisjes overbodig. Als een wagen in onderhoud ging kon zo'n remmershuisje worden verwijderd. Geen idee wat de criteria daarvoor waren. In elk geval zie je ze op Nederlandse wagens na de oorlog nauwelijks meer. Op Duitse of zoals hier Oostenrijkse wagens kon je ze nog lange tijd aantreffen. (Dar schreef Ton pas ook al, ontdekte ik achteraf.)


OBB-Omm-Rijnhaven-ZZ-mei-1967-JH-Wervers


@Wim
Gewoon blijven speuren, met name in het Rotterdamse Stadsarchief, waar steeds weer nieuwe scans worden opgenomen. Het helpt vaak ook om zoektermen te variëren en te combineren. En het zoeken begint vaak gewoon met google. Zojuist nog bijv met de termen Stieltjeskade en Stadsarchief. Dan kom je vaak ook weer op heel andere plekken uit met leuke vondsten om later nog eens wat mee te doen.

« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 23:48:38 door Alewijn »