Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1005615 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4485 Gepost op: 16 October 2023, 17:51:24 »
Het had zo mooi kunnen zijn!
Wat als? Daar houden we als modelspoorders van. Ik zou haast een stukje Alexanderpolder willen nabouwen - met tram...

De polder was sowieso een mooie ruime wijk. Mooi is natuurlijk betrekkelijk, ik vond het mooi met het strikt rechthoekige stratenplan en vooral heel veel groen. De architectuur was wel erg strak en sober.


Stalpaertstraat-in-de-verte-A16-en-Kralingsebos-met links het tunneltje van het Lagelandsepad-08-11-1972-NL-RtSA-4232-1972-2219


Lagelandsepad-1966-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-8633-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4486 Gepost op: 16 October 2023, 18:01:23 »
Wat is er mis met het huidige tracé?
Past keurig in de bebouwing.
Nu veilige overwegbomen en opgevoerde snelheid.
Zou je daar voor veel geld een lelijk en lawaaierig viaduct als op Zuid en Bergpolder willen zoals ik las in post 4476?
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 18:05:45 door hrp »
Groet,
      Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4487 Gepost op: 16 October 2023, 18:46:02 »
Wat ik boeiend vind aan de foto's van de Jacob van Campenweg van 1965, 1966 en 1971 is dat de  vluchtheuvel elke keer een andere vorm heeft, en dat in zo'n korte tijd. Heeft iemand daar een verklaring voor? Of is dit (toen al) de dynamiek van Rotterdam?

Gr. Frank

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4488 Gepost op: 16 October 2023, 19:46:38 »
De snelheid is (nog) niet opgevoerd.
Max.50 kilometer op de overwegen en overpaden.  :police:
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4489 Gepost op: 16 October 2023, 21:35:28 »
@Ronald
Snelheid, veiligheid, doorstroming overig verkeer... De Hoekse lijn kon ook jarenlang worden gesloten... (slecht voorbeeld:))
Maar goed, ik snap ook wel dat het niet zomaar zal gebeuren.

@Frank Eemstede
De vluchtheuvel is in 1966 iets smaller geworden zodat er beter voorgesorteerd kan worden. En in 1971 is de Prinsenlaan inmiddels vierbaans geworden en zijn er zebrapaden.

Overigens dacht ik altijd dat de Prinsenlaan en andere doorgaande wegen in Prins Alexander meteen al vierbaans waren aangelegd. Ik herinner me uit de jaren 80 dat ze versmald werden tot tweebaans. Nu zie ik dat de Prinsenlaan in eerste instantie zo is aangelegd.

Nog een keer de wijk in. Een soort jeugdsentiment - hier zat ik op school.


Cornelis-Danckertstraat-Van-Veldhuizenschool-08-11-1972-NL-RtSA-4232-1972-2220
Het was een standaardontwerp voor verschillende scholen voor lager en voortgezet onderwijs in de Alexanderpolder en Ommoord.
Boven de school, rechts van het eerste rijtje huizen is weer de groenstrook te zien voor de nooit aangelegde metrolijn. Daarachter ook weer eengezinswoningen. In een daarvan woonde ik.


Cornelis-Danckertsstraat-Jacob-van-Campenplein-08-11-1972-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4202-1972-2230-01

Dit was het dichtstbijzijnde winkelcentrum. Als eerste winkelcentrum in de Alexanderpolder kreeg het meteen kwalitatief goede winkels. In de loop van de jaren verhuisden veel van die winkels naar de grotere centra zoals Binnenhof en Oosterhof/Alexandrium.


Jacob-van-Campenplein-met-straatmuzikant-Koperen-Ko (Johannes-Willem-Leiendecker) mrt-apr-1968-NL-RtSA-4121-20890-1-34-01




hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4490 Gepost op: 16 October 2023, 21:58:21 »
@Hoekse Lijn... in '75 wilden NS het mogelijk maken om ooit wellicht door de metrooostunnel te rijden. Wie had kunnen vermoeden dat decennia later metro's over spoorlijnen zouden rijden naar Den Haag en Hoek van Holland Strand?
De beoogde metrolijn naar Vlaardingen werd een lange trage tramlijn.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 21:59:54 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4491 Gepost op: 17 October 2023, 08:50:57 »
Koperen Ko: inspiratiebron voor Wim Sonneveld met zijn Nikkelen Nelis (Zij kon het lonken niet laten...)
Op de foto Jacob-van-Campenweg-1965-NL-RtSA-4204-26855 op de voorgrond trouwens het vroeger onvermijdelijk aan (betonnen) heipalen op de bouwplaats verbonden smalspoor. Daarmee werden de heipalen van de losplaats naar de heimachine gereden.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4492 Gepost op: 17 October 2023, 09:14:00 »
 :)
Smalspoor, soms voortgetrokken met lokjes - smalspoormuseum :)- soms getrokken met een lier die verbonden was aan de verticale stoommachine die primair voor het heien diende!
Waar blijft de tijd!
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4493 Gepost op: 17 October 2023, 10:07:35 »
Ja, leuk dat smalspoorlocje:


Jacob-van-Campenweg-1965-NL-RtSA-4204-26855b

Voor de bouw van het winkelcentrum stonden er al noodwinkels. Zien we daarvoor stukken rails liggen? Na voorgaande foto zou me dat niet verbazen.


Jacob-van-Campenplein-noodwinkels-Spar-en-drogisterij-Seeters-03-10-1963-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-6701-2-01





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4494 Gepost op: 17 October 2023, 10:17:18 »
De snelheid is (nog) niet opgevoerd.
Maxhet materieel werd uitgerust met railremmen.50 kilometer op de overwegen en overpaden.  :police:
:)
Oh..
Maar in het verleden werd er toch iets van max 30 km/h gereden?

Overigens schreef ik eerder dat wegens de anti-metro-stemming en den lande de Metro-Oostlijn geen metro mocht heten en dat het materieel werd uitgerust met railremmen en richtingaanwijzers...
Ik zag dus even over het hoofd dat men in RoCa (Rotterdam Oost Capelle) geen trek had in de derde rail.
Derhalve: bovenleiding.

Waren en zijn de Rotterdamse metrotreinen uniek met twee stroomafnamesijstemen???
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4495 Gepost op: 17 October 2023, 10:36:33 »
In Rotterdam nooit iets gemerkt van een antimetrostemming. Bij mijn weten werd het bovengronds deel naar Ommoord en Zevenkamp op maaiveld gelegd, omdat het goedkoper was. Achteraf slecht idee, dus de tak naar Capelle toch maar weer als viaduct aangelegd. 
Ik weet nog goed dat een tante naar Zevenkamp verhuisde. Dat werd door mijn moeder - en de rest van de familie - gezien als zelfdeportatie naar de rimboe.  ;D

Er zijn trouwens vage plannen voor een tram naar Nieuw-Kralingen. Maar goed, er gaat nog een hoop worden gedebatteerd over het tramnet na 2030.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 10:39:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4496 Gepost op: 17 October 2023, 10:39:56 »

Goeievoormiddag,

Reactie #4493 :     1ste foto:    was dat de fraaie  VW-Karmann  van de fotograaf ?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4497 Gepost op: 17 October 2023, 11:54:31 »
De fotograaf mocht willen dat hij zo'n 'luxe wagen' had.
Luxe wagen: dat zei mijn vader altijd als hij het over een personenauto had. Hij reed jarenlang in een VW busje, en dat was natuurlijk geen luxe auto.

Als de fotograaf al met de auto kwam had die hem vast bij de flat geparkeerd, waarvandaan de foto is gemaakt.
Een van de vier zogeheten Era-flats, te zien op de foto van het Citroen-busje in post 4479.
Dit is er een van:


Era-flat-boomplantdag-Viervantstraat-1968-NL-RtSA-4204-37881

Drie van de vijf foto's in post 4478 zijn vanaf deze flats genomen, ook deze van de A16 en de evenwijdig daaraan liggende Boszoom.
Op de Boszoom trouwens meer verkeer dan op de snelweg.


Boszoom-en-A16-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-11844-01





« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 11:58:39 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4498 Gepost op: 17 October 2023, 12:51:23 »
Verderop, ook niet ver van de Prinsenlaan, staan nog vier flats, de zgn Prinsessenflats, naar de vier dochters van de toenmalige koningin. Deze worden, net als de Era-flats, ook wel ster-flats genoemd.


Prinsenland heet dit gebied nu, tot aan de Prinsenlaan, halverwege de foto van links naar rechts. Voorbij de Prinsenlaan is Het Lage Land. Links op de foto begraafplaats Oud-Kralingen 1965-foto-D-Lemcke-NL-RtSA-4232-III-616-1.


Prinsenlaan-apr-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-21331-3-16-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4499 Gepost op: 17 October 2023, 13:38:49 »
Nog een laatst foto, nu met zicht op de Duikerstraat. In het verlengde daarvan ligt de Hendrick Staatsweg. Lamgs beide een brede strook met graas waar een trambaan had kunnen liggen...


Duikerstraat-24-27-sep-1967-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-20530-2-10-01
Bij het fotobijschrift staat letterlijk: Er waren plannen voor een tramtracé.