Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 18:33:50
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 906154 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4485 Gepost op: 16 October 2023, 17:51:24 »
Het had zo mooi kunnen zijn!
Wat als? Daar houden we als modelspoorders van. Ik zou haast een stukje Alexanderpolder willen nabouwen - met tram...

De polder was sowieso een mooie ruime wijk. Mooi is natuurlijk betrekkelijk, ik vond het mooi met het strikt rechthoekige stratenplan en vooral heel veel groen. De architectuur was wel erg strak en sober.


Stalpaertstraat-in-de-verte-A16-en-Kralingsebos-met links het tunneltje van het Lagelandsepad-08-11-1972-NL-RtSA-4232-1972-2219


Lagelandsepad-1966-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-8633-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4486 Gepost op: 16 October 2023, 18:01:23 »
Wat is er mis met het huidige tracé?
Past keurig in de bebouwing.
Nu veilige overwegbomen en opgevoerde snelheid.
Zou je daar voor veel geld een lelijk en lawaaierig viaduct als op Zuid en Bergpolder willen zoals ik las in post 4476?
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 18:05:45 door hrp »
Groet,
      Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4487 Gepost op: 16 October 2023, 18:46:02 »
Wat ik boeiend vind aan de foto's van de Jacob van Campenweg van 1965, 1966 en 1971 is dat de  vluchtheuvel elke keer een andere vorm heeft, en dat in zo'n korte tijd. Heeft iemand daar een verklaring voor? Of is dit (toen al) de dynamiek van Rotterdam?

Gr. Frank

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4488 Gepost op: 16 October 2023, 19:46:38 »
De snelheid is (nog) niet opgevoerd.
Max.50 kilometer op de overwegen en overpaden.  :police:
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4489 Gepost op: 16 October 2023, 21:35:28 »
@Ronald
Snelheid, veiligheid, doorstroming overig verkeer... De Hoekse lijn kon ook jarenlang worden gesloten... (slecht voorbeeld:))
Maar goed, ik snap ook wel dat het niet zomaar zal gebeuren.

@Frank Eemstede
De vluchtheuvel is in 1966 iets smaller geworden zodat er beter voorgesorteerd kan worden. En in 1971 is de Prinsenlaan inmiddels vierbaans geworden en zijn er zebrapaden.

Overigens dacht ik altijd dat de Prinsenlaan en andere doorgaande wegen in Prins Alexander meteen al vierbaans waren aangelegd. Ik herinner me uit de jaren 80 dat ze versmald werden tot tweebaans. Nu zie ik dat de Prinsenlaan in eerste instantie zo is aangelegd.

Nog een keer de wijk in. Een soort jeugdsentiment - hier zat ik op school.


Cornelis-Danckertstraat-Van-Veldhuizenschool-08-11-1972-NL-RtSA-4232-1972-2220
Het was een standaardontwerp voor verschillende scholen voor lager en voortgezet onderwijs in de Alexanderpolder en Ommoord.
Boven de school, rechts van het eerste rijtje huizen is weer de groenstrook te zien voor de nooit aangelegde metrolijn. Daarachter ook weer eengezinswoningen. In een daarvan woonde ik.


Cornelis-Danckertsstraat-Jacob-van-Campenplein-08-11-1972-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4202-1972-2230-01

Dit was het dichtstbijzijnde winkelcentrum. Als eerste winkelcentrum in de Alexanderpolder kreeg het meteen kwalitatief goede winkels. In de loop van de jaren verhuisden veel van die winkels naar de grotere centra zoals Binnenhof en Oosterhof/Alexandrium.


Jacob-van-Campenplein-met-straatmuzikant-Koperen-Ko (Johannes-Willem-Leiendecker) mrt-apr-1968-NL-RtSA-4121-20890-1-34-01




hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4490 Gepost op: 16 October 2023, 21:58:21 »
@Hoekse Lijn... in '75 wilden NS het mogelijk maken om ooit wellicht door de metrooostunnel te rijden. Wie had kunnen vermoeden dat decennia later metro's over spoorlijnen zouden rijden naar Den Haag en Hoek van Holland Strand?
De beoogde metrolijn naar Vlaardingen werd een lange trage tramlijn.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 21:59:54 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4491 Gepost op: 17 October 2023, 08:50:57 »
Koperen Ko: inspiratiebron voor Wim Sonneveld met zijn Nikkelen Nelis (Zij kon het lonken niet laten...)
Op de foto Jacob-van-Campenweg-1965-NL-RtSA-4204-26855 op de voorgrond trouwens het vroeger onvermijdelijk aan (betonnen) heipalen op de bouwplaats verbonden smalspoor. Daarmee werden de heipalen van de losplaats naar de heimachine gereden.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4492 Gepost op: 17 October 2023, 09:14:00 »
 :)
Smalspoor, soms voortgetrokken met lokjes - smalspoormuseum :)- soms getrokken met een lier die verbonden was aan de verticale stoommachine die primair voor het heien diende!
Waar blijft de tijd!
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4493 Gepost op: 17 October 2023, 10:07:35 »
Ja, leuk dat smalspoorlocje:


Jacob-van-Campenweg-1965-NL-RtSA-4204-26855b

Voor de bouw van het winkelcentrum stonden er al noodwinkels. Zien we daarvoor stukken rails liggen? Na voorgaande foto zou me dat niet verbazen.


Jacob-van-Campenplein-noodwinkels-Spar-en-drogisterij-Seeters-03-10-1963-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-6701-2-01





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4494 Gepost op: 17 October 2023, 10:17:18 »
De snelheid is (nog) niet opgevoerd.
Maxhet materieel werd uitgerust met railremmen.50 kilometer op de overwegen en overpaden.  :police:
:)
Oh..
Maar in het verleden werd er toch iets van max 30 km/h gereden?

Overigens schreef ik eerder dat wegens de anti-metro-stemming en den lande de Metro-Oostlijn geen metro mocht heten en dat het materieel werd uitgerust met railremmen en richtingaanwijzers...
Ik zag dus even over het hoofd dat men in RoCa (Rotterdam Oost Capelle) geen trek had in de derde rail.
Derhalve: bovenleiding.

Waren en zijn de Rotterdamse metrotreinen uniek met twee stroomafnamesijstemen???
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4495 Gepost op: 17 October 2023, 10:36:33 »
In Rotterdam nooit iets gemerkt van een antimetrostemming. Bij mijn weten werd het bovengronds deel naar Ommoord en Zevenkamp op maaiveld gelegd, omdat het goedkoper was. Achteraf slecht idee, dus de tak naar Capelle toch maar weer als viaduct aangelegd. 
Ik weet nog goed dat een tante naar Zevenkamp verhuisde. Dat werd door mijn moeder - en de rest van de familie - gezien als zelfdeportatie naar de rimboe.  ;D

Er zijn trouwens vage plannen voor een tram naar Nieuw-Kralingen. Maar goed, er gaat nog een hoop worden gedebatteerd over het tramnet na 2030.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 10:39:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1570
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4496 Gepost op: 17 October 2023, 10:39:56 »

Goeievoormiddag,

Reactie #4493 :     1ste foto:    was dat de fraaie  VW-Karmann  van de fotograaf ?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4497 Gepost op: 17 October 2023, 11:54:31 »
De fotograaf mocht willen dat hij zo'n 'luxe wagen' had.
Luxe wagen: dat zei mijn vader altijd als hij het over een personenauto had. Hij reed jarenlang in een VW busje, en dat was natuurlijk geen luxe auto.

Als de fotograaf al met de auto kwam had die hem vast bij de flat geparkeerd, waarvandaan de foto is gemaakt.
Een van de vier zogeheten Era-flats, te zien op de foto van het Citroen-busje in post 4479.
Dit is er een van:


Era-flat-boomplantdag-Viervantstraat-1968-NL-RtSA-4204-37881

Drie van de vijf foto's in post 4478 zijn vanaf deze flats genomen, ook deze van de A16 en de evenwijdig daaraan liggende Boszoom.
Op de Boszoom trouwens meer verkeer dan op de snelweg.


Boszoom-en-A16-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-11844-01





« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 11:58:39 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4498 Gepost op: 17 October 2023, 12:51:23 »
Verderop, ook niet ver van de Prinsenlaan, staan nog vier flats, de zgn Prinsessenflats, naar de vier dochters van de toenmalige koningin. Deze worden, net als de Era-flats, ook wel ster-flats genoemd.


Prinsenland heet dit gebied nu, tot aan de Prinsenlaan, halverwege de foto van links naar rechts. Voorbij de Prinsenlaan is Het Lage Land. Links op de foto begraafplaats Oud-Kralingen 1965-foto-D-Lemcke-NL-RtSA-4232-III-616-1.


Prinsenlaan-apr-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-21331-3-16-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4499 Gepost op: 17 October 2023, 13:38:49 »
Nog een laatst foto, nu met zicht op de Duikerstraat. In het verlengde daarvan ligt de Hendrick Staatsweg. Lamgs beide een brede strook met graas waar een trambaan had kunnen liggen...


Duikerstraat-24-27-sep-1967-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-20530-2-10-01
Bij het fotobijschrift staat letterlijk: Er waren plannen voor een tramtracé.