Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 850195 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4455 Gepost op: 14 October 2023, 11:54:47 »
Die transportbuis was ongetwijfeld voor de baggerspecie richting het Kralingse Bos (toen nog Kralinger Hout genoemd). In 1924 was men daar volop mee bezig. Zie deze mooie film uit 1935, vanaf de 17e minuut.

https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek-en-ontdek/beeld-en-geluid/zoekresultaat-beeldgeluid/?mivast=184&mizig=317&miadt=184&miaet=14&micode=4016&minr=39656041&milang=nl&misort=dat%7Casc&mizk_alle=kralingerhout&mif1=34&miview=ff

In het begin van de film trouwens nog mooie opnamen vanaf de Laurenskerk. Oa van een goederentrein met twee stoomlocs en een zesdelige blokkendoos, waarvan een beige/groen.

Dan nog een luchtfoto van het Maasstation van na de oorlog. Met vooraan het Oostplein.


Oostplein-1946-NL-RtSA-4232-III-257-16

« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 11:59:52 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4456 Gepost op: 14 October 2023, 14:33:18 »
Op het www vond ik nog een PDF (download) over de aanleg van het Kralingse Bos.
Daarin is een ontwerptekening te vinden van Burgdorffer uit 1911.
Opvallend is dat geheel rechts (dus oostelijk van de Kralingse Plas langs de Ceintuurbaan een Rangeerstation Prins Alexander getekend is, op de plek waar later de golfbaan ontwikkeld is.


Bron: KRALINGSE BOS EN NIEUW KRALINGEN, SteenhuisMeurs 2017, p12

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4457 Gepost op: 14 October 2023, 14:40:58 »
De grond waarop het rangeerterrein zou komen is inderdaad slechts gereserveerd voor de sporen maar uiteindelijk was al snel duidelijk dat die er nooit zouden komen. Toen dat eenmaal duidelijk was is op dat terrein de Golfclub Kralingen aangelegd. Op Google Earth is dat nog prima te herkennen.
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4458 Gepost op: 14 October 2023, 15:03:30 »
Zo is het inderdaad Leuk dat ontwerpkaartje van het Kralingse bos. Op p.140 stond er ook al iets over.

... er was een rangeerstation Prins Alexander gepland.


Kaartje van ca 1897

Dat rangeerstation is er nooit gekomen. In plaats daarvan werd het een golfterrein, en dat is er nog steeds.
Deze foto van de site van de golfclub geeft een heel mooie impressie:


Golfbaan Kralingen naast de Verbindingsbaan (nu Boszoom) 1953

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4459 Gepost op: 14 October 2023, 15:11:47 »
De 'transportbaan' is duidelijk, bedankt.

Op het www vond ik nog een PDF (download) over de aanleg van het Kralingse Bos.
De foto linksboven op bladzijde 20 van de pdf is van de situatie op de tweede luchtfoto, rechtsonder, waar de pijp het spoor kruist.
Met vriendelijke groet,
Teun

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4460 Gepost op: 14 October 2023, 18:24:45 »
@Arjen
Dat boekje over het Kralingse Bos is echt interessant, alleen al vanwege de vele kaartjes.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4461 Gepost op: 14 October 2023, 19:00:46 »
Altijd jammer gevonden dat het bos zo slecht per tram bereikbaar was/is.
Nota bene waren er richtingfilms met de bestemming KRALINGER HOUT.
Rond 1990 had de RET een buslijn door het bos, laten we zeggen " in aansluiting op" de tramlijnen 7 en 9?
De beste verbinding was de periode dat de lijnen 3 en 8 naar de Laan van Nooitgedacht reden. Maar toen was in feite het OV al gaande in neergaande spiraal. Kortom rond jaren zeventig.
De bezoekers van HET popfestival kwamen denk ik liftend, duim omhooggevallen langs de snelweg.
Een Schindler als extra tram van lijn 3 stond bij het eindpunt te freewheelen.


Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4462 Gepost op: 14 October 2023, 22:36:51 »
Voor de opening van de oost-west metrolijn reed bus 36 vanuit de Alexanderpolder door het Kralingse Bos over de Bosdreef naar de stad. Ik heb die rit vaak genoeg gemaakt.
Een foto van zo'n bus in het bos vond ik niet, dan maar deze op CS.


Stationsplein jun-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-11705-1-01



hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4463 Gepost op: 14 October 2023, 22:58:24 »
Foto voor voorlichtingsfolder bij introductie zelfbedieningsautomaten bus en tram per oktober 1969.
Ik zag meer van deze serie bij GAR met de lichtgerokte dame als figurant
Niet alleen lijn 36 reed via de Bosdreef, ook lijn 37 naar Ommoord en spitslijn A reden er.
Werkspoorwagen 633 van de serie 601/635, net afgeleverd, nog met attributen bij de deuren om als eenmanswagen te rijden met voorop bord "E". Deze serie was deels ook bestemd voor de geplande lijn 7 van Dijkzigt via tramtunnel en Laan van Nooitgedacht langs het bos naar NS station Alexander. Lijn 7 kwam er niet, de Metro pas een decennium later...

Naar verluidt gaat in de toekomst de huidige tramlijn 7 niet meer naar Woudestein maar naar de in aanbouw zijnde woonwijk Nieuw Crooswijk dat nabij het Stoomdepot van de SSN wordt gebouwd.

« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 23:32:10 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4464 Gepost op: 15 October 2023, 11:14:59 »
Boeiend dat tram plan richting de Alexanderpolder. Is dat nog ergens na te lezen?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4465 Gepost op: 15 October 2023, 11:27:11 »
 ;)
Nauwelijks, ik heb het eens op Tramfotodraadje beschreven.
Tracé was destijds in de pers noch Op de Rails nader omschreven.

Omdat er voor de Werkspoorwagens geen emplooi was richting Alexanderpolder, was er een overschot aan trams!
Derhalve werd een groot aantal Allanstellen terzijde gesteld en later gesloopt.
Een aantal ontsprong de dans en reed tot 1983 in Zuid op de lijnen 2 en 12.
Deze foto maakte ik op 28 april 1972 van het transport van Allan 130 via de Alexandepolder naar Zuid.
Ingetuigd als lijn 7...


« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 14:22:22 door hrp »
Groet,
      Ronald

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25994
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4466 Gepost op: 15 October 2023, 11:38:09 »
Ik blijf hier genieten van al die oude foto's  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4467 Gepost op: 15 October 2023, 11:48:01 »
In Spoor- en Tramnieuws (een tijdelijk, gestencild blad van de NVBS gedurende het jaar 1967) nummer 10 valt te lezen dat de wijkraad van Kralingen akkoord is met lijn 7. Wij weten nu dat dit niet echt opvolging heeft gekregen...
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4468 Gepost op: 15 October 2023, 11:58:21 »
Mbt tram/metro Rotterdam-Oost
Na de W2 was het Rotterdamse trambedrijf weer op gang gekomen, het tramnet besloeg globaal de vooroorlogse trajecten die medio jaren 50 bereden werden door de lijnen 1,2,3,4,5,9,10,11,12,14,15,17 en 22. In de nieuwbouwwijken als Overschie, Schiebroek, Pendrecht en Zuidwijk was men aangewezen op al dan niet via Maastunnel of Maasbruggen rijdende busverbindingen. Het verkeer liep vast. Plannen werden gemaakt voor een tramtunnel tussen Coolsingel en Zuid. Besloten  werd een metrolijn aan te leggen tussen CS en Zuidplein. In 1965 zou deze in gebruik worden genomen… Het werd 1968. Het jaar voor de opening van de metro het bus- en tramnet aangepast aan de nieuwe metro-situatie. Geen rivierkruisende tramlijnen meer, wel drie buslijnen. Op de rechter Maasoever was er het tramnet met de lijnen 1,3,4,5,6,8, 9 en 11, op de linker de lijnen 2 en 12 en de stadionlijn. Een soort minimum programma was begin 1968 gerealiseerd. In zuid reden de trams een omleiding omdat de bouw van de tramtunnel bij de Hillevliet nog niet gerealiseerd was, verder zou het tracé in Charlois worden verlegd via Brielselaan via Karel de Stouteplein naar de Kromme Zandweg. Op de rechter Maasoever zou begin 1969 lijn 5 naar Schiebroek gaan rijden, de lijnen 6 en 8 moesten nog uit de Witte de Withstraat verdwijnen, lijn 6 ging in 1969 via de Schiedamsedijk rijden en lijn 8 zou via een tramtunnel onder de West Blaak en met al gebouwde pre-metrostation Churchillplein gaan rijden. Daar zou ook de nieuwe tramlijn 7 gaan rijden, de verbinding tussen Dijkzigt Ziekenhuis (en in aanbouw Medische Faculteit) en de in aanbouw zijnde wijk Prins Alexanderpolder. Daarmee zou het tramnet voorlopig voltooid zijn met de lijn nummers 1/9 en de spitslijnen 11 en 12. Op de richtingfilms van de Düwags waren al verdere bestemmingen: Ommoord en Middelwatering… De tramtunnel werd voorlopig uitgesteld, lijn 8 ging via de Van Oldenbarneveldstraat (om)rijden. In 1967 was er in de Alexanderpolder een referendum gehouden over de tramplannen. Uitslag: geen tram. Die stemming werd later nog versterkt door de protesten in Lombardijen bij de opening van lijn 2/12. Verkeersveiligheid werd als motivatie opgevoerd maar ook het idee dat de komst van de tram betekende dat een snellere metro er voorlopig niet inzat, ook niet voor de aanpalende wijk in aanbouw Ommoord. Uiteindelijk besloot de gemeenteraad wèl voor de tramlijn omdat de aanleg van een metro wel erg lang op zich zou kunnen wachtend. Per slot van rekening zou de tram er in 1970 kunnen gaan rijden! De gemeenteraad besloot in tweede instantie na een zoveelste Metrorapport dat er toch een metroringlijn moest komen en gèèn tram. Die metrooostlijn liet echter even op zich wachten, de eerste spade ging na vele protesten aldaar – sloop van huizen - pas eind 1977 de grond in in Kralingen: het trameindpunt Laan van Nooitgedacht van de tramlijnen 3 en 8 verviel daarbij. Het was tien jaar eerder aangelegd als eerste aanzet voor de tramlijn naar de Alexanderpolder. Het tracé zou dan verder gaan langs de Kralingseweg, Boszoom, Prinselaan, Klaas Timmerstraat, Hendrick Staetsweg, Koningslaan, Duikerstraat, Henri Eversstraat en Prins Alexanderlaan naar het in 1969 geopende station van de NS. Kwam lijn 7 uiteindelijk niet in de ‘polder’ in Kralingen verscheen hij in 1981 als vervanger van lijn 3. Lijn 7 rijdt er nog steeds. Nog wel, er zijn plannen het tracé door Kralingen op te heffen en de lijn te verleggen naar de in aanbouw zijnde wijk Nieuw-Crooswijk nabij het Kralingse Bos.

Net als in de Alexanderpolder kwam de tram er in Ommoord en Middelwatering niet. Evenmin is de tram niet in Ridderkerk gekomen.
Latere plannen kwamen er uiteindelijk na veel gedoe, etc. wel: Beverwaard, Barendrecht, Vlaardingen en Schiedam.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 14:34:58 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4469 Gepost op: 15 October 2023, 14:00:44 »
Interessant allemaal. Dit had sneller en goedkoper gerealiseerd kunnen worden dan de metrolijn die er in 1982 gekomen is.
Toch wel gelukkig dat het een metro is geworden.

Kleine correctie:
Kralingseweg - Boszoom - Prinsenlaan - Klaas Timmerstraat - Hendrick Staetsweg - Duikerstraat - Henri Eversstraat - Prins Alexanderlaan