Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 850208 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4470 Gepost op: 15 October 2023, 14:21:11 »
Toch wel gelukkig dat het een metro is geworden.

Ik heb de straatnamen aangepast en er een completer verhaal van gemaakt...

Toch denk ik dat veel bewoners van de 'polder' nu met metro en bus een slechtere verbinding hebben dan zij met lijn 7 zouden hebben gehad...
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 14:27:59 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4471 Gepost op: 15 October 2023, 16:23:08 »
Dat laatste denk ik ook. Nu er geen tramverbinding kwam waren de polderbewoners vele jaren aangewezen op de stinkende stadsbussen. En toen de metro ging rijden, eerst van Coolhaven naar Capelsebrug, moest je toch nog eerst met de bus naar Kralingsezoom. En dan op die tochtige en naargeestige plek overstappen op de metro. Hoe enerverend ik die metro ook vond, het was er niet direct makkelijker op geworden. Het hielp wel dat een jaar later de metro als sneltram doorreed naar Oosterflank, dat grensde aan het Lage Land, station Alexander en Ommoord. Maar als 'snel'tram ging dat ook niet echt snel en die maakt een behoorlijke slinger via Capelle Schenkel. Met de trein van Alexander naar CS was (en is) veel sneller.

Daarmee bezig stuitte ik nog wel op een paar mooie plaatjes van de Alexanderpolder (later is de wijk 'Het Lage Land' gaan heten).
Een van de eerste bouwwerken in de wijk:


Bejaardenhuis De-Burcht-Van-Moorselplaats-26-09-1964-NL-RtSA-4273-L-8244

Vanaf die flat:


Koningslaan-aanleg-kruising-Hoofdweg-ca-03-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-11567-01

Langs de Hoofdweg waren verschillende autosloperijen, tenminste aan de noordzijde. Maar dit is aan de zuidzijde, aan de kant van het Lage Land:


Hoofdweg-nabij-Lieven-de-Keijstraat-07-1969-foto-J-Keijzer-NL-RtSA-4121-21428-7-32-01





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4472 Gepost op: 15 October 2023, 17:24:33 »

Aan de Hoofdweg werden ook trams gesloopt. 1 juli 1963. Foto ROVMDigitaal
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4473 Gepost op: 15 October 2023, 19:22:32 »
Met betrekking tot het Maasstation....
Op maandag 10 februari 1969 schreef dagblad De Rotterdammer bij gelegenheid van de eerste verjaardag van de Metro dat NS spijt hadden van de opheffing van Station Maas in 1953 en van het opheffen van de interlokale tramlijnen.
1969, het jaar van Spoor naar 75....
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4474 Gepost op: 16 October 2023, 11:06:28 »
Verder met Het Lage Land, voorheen - met het toen al gerealiseerde deel van Prinsenland - Alexanderpolder of Alexanderstad genoemd. In deze wijk heb ik van 1970-1997 gewoond.

Het plan was dus om tramlijn 7 via Het Lage Land door te trekken naar station Alexander.
De beoogde route vanaf Laan van Nooitgedacht
Kralingseweg, Boszoom, Prinselaan, Klaas Timmerstraat, Hendrick Staetsweg, Koningslaan, Duikerstraat, Henri Eversstraat, Prins Alexanderlaan.
komt voor een groot deel overeen met de route van de huidige bus 36. Alleen zou die tram dan niet langs de Jacob van Campenweg komen maar gezien de vermelding van de Klaas Timmerstraat het vrijgehouden metrotracé volgen. Dwars door de wijk lag er nl een groenstrook die daarvoor gereserveerd was. Vanuit het zuiden gezien tot aan de Hendrick Staetsweg had die strook voor de tramlijn gebruikt kunnen worden.

Hier een metroplan, waarin omcirkeld het nooit gerealiseerde tracé door Het Lage Land:


Metroplan-OostWest-lijn-jaren-60

De complete wijk in een vroeg stadium - er zou nog veel meer gebouwd worden.
De vrijgehouden strook is al wel te ontdekken. De donkere lijn in het midden van de foto is de singel langs de strook.


Alexanderstad-links-Hoofdweg-Rijksweg-3-1964-foto-D-Lemcke-NL-RtSA-4232-III-608

De strook - direct achter het garagebedrijf - is inmiddels met bomen beplant:


Hendrick-Staetsweg-opening-BP-garage-Bouter&Verhoeff-mei-1968-foto-A-GroeneveldNL-RtSA-4121-20947-4-1-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4475 Gepost op: 16 October 2023, 11:36:09 »
.. en dan was er nog de Metrotak naar Zevenkamp, die bovendien beoogd was te worden verbonden met de tak Ommoord.

Ik vraag me mbt de ringlijn door 'de polder' wel af, hoe men dat beoogd had, op straatniveau zoals de tram?
Ik denk het niet, zoals de lijn uiteindelijk gerealiseerd is, was een compromis.
Een compromis, die geen METRO mocht heten maar TRAM.
Door alle gedonder in Kralingen en Amsterdam (Nieuwmarktbuurt) was er een taboe op de aanleg van metrolijnen...

Derhalve stond er tot vorig jaar nog het bord TRAM bij station Oosterflank...

Het materieel dat daar kwam te rijden had dan ook railremmen en richtingaanwijzers...
In eerste instanties waren dergelijke borden ook de enige 'beveiliging', niks ahob's..
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 11:38:49 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4476 Gepost op: 16 October 2023, 11:53:26 »
Het heet niet voor niets een metroplan, ongetwijfeld dacht men aan een metro met ongelijkvloerse kruisingen. Hoe 'serieus' die plannen voor de ringlijn zijn geweest weet ik niet. In elk geval had daarmee het Lage Land wèl een snelle verbinding gekregen met de stad.

Nog even over de metro vs (snel)tram: de aanleg van de metro langs de Prins Alexanderlaan met gelijkvloerse kruisingen is achteraf gezien een historische vergissing. Eigenlijk hoop ik nog steeds dat Rotterdam doorpakt en het tracé Capelsebrug - station Alexander alsnog van ongelijkvloerse kruisingen voorziet (erop of eronder, net hoe het uitkomt).

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4477 Gepost op: 16 October 2023, 11:59:07 »
Onderstaand hoofdartikel uit Op de Rails van juni 1975 geeft ongeveer de stemming weer mbt metro-aanleg in de lande..

Op dat moment werd er in Rotterdam  en met name gebakkeleid over of de NS-wens om de tunnel zo aan te leggen dat er treinen zouden kunnen rijden. Uiteraard was Gemeente Werken Rotterdam hier voorstander van, dat impliceerde natuurlijk meer beton storten. Kralingen was mordicus tegen want dat hield in nòg meer oude panden slopen...
We zagen een en ander als leden van de Werkgroep Openbaar Vervoer Agglomeratie Rotterdam met argus ogen aan....

Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4478 Gepost op: 16 October 2023, 12:34:37 »
Als je er midden in zit zijn het lastige discussies. Maar van een afstand gezien denk ik toch: beter iets meer investeren, dan heb je er vele jaren profijt van. Als het gaat om de aanleg van spoor- en metrolijnen zie ik graag  iets meer langetermijnvisie. Gelukkig heeft Rotterdam dat wel gehad bij de aanleg van het metronetwerk. Dagelijks profiteren daar duizenden mensen van.

Terug naar de Alexanderpolder. Boeiend om te zien hoe deze wijk in de begintijd tot ontwikkeling kwam. De foto's uit die eerste jaren kunnen mij mateloos boeien.


Jacob-van-Campenweg-Philip-Vingboonsstraat-RET-bus-57-17-03-1964-NL-RtSA-4204-24068


Jacob-van-Campenweg-1965-NL-RtSA-4204-26855


Jacob-van-Campenweg-09-02-1965-NL-RtSA-4273-L-8418


Jacob-van-Campenweg-Prinsenlaan-1966-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-8551-01


Jacob-van-Campenweg-Prinsenlaan-jan-feb-1971-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-12253-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4479 Gepost op: 16 October 2023, 14:21:21 »
Van het genoemde garagebedrijf een reclame uiting langs de Prinsenlaan:


Prinsenlaan-reclameauto-Bouter-Verhoeff-sep-1968-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-10860-01

Vanuit de polder werd een fietsroute aangelegd richting Kralingsebos: het Lagelandsepad - tussen de Boszoom en de Van der Helmstraat, in die straat woonde ik. Op de foto de aanleg van de oprit naar de Kralingseplas. Komend vanuit de laag gelegen Alexanderpolder moest je een aardig hoogteverschil overwinnen.


Lagelandsepad-Boszoom-8-10-apr-1968-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-10671-01


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4480 Gepost op: 16 October 2023, 15:19:08 »
Maasstation: heeft iemand al aan Op de Rails gerefereerd? Ik kon het zo rap niet vinden..

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4481 Gepost op: 16 October 2023, 15:53:17 »
Ja, vrijdag of zaterdag. :)
Post 4446
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4482 Gepost op: 16 October 2023, 17:10:29 »
 ;D (y)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4483 Gepost op: 16 October 2023, 17:12:52 »
Over Maasstation en Ceintuurbaan gesproken, de kever hierboven volgt het oude spoortracé.
Hieronder heb ik het beoogde tramtracé ingetekend - afgaande op de verkregen informatie.


Mogelijke-route-tramlijn-7-kaartje-1967

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4484 Gepost op: 16 October 2023, 17:32:48 »
Kortom, lijn 7 gaf voor de toenmalige bebouwing een prima verbinding.
Lang zou er in de polder niet meer woningen staan ook!
De Ruit rond de stad stond nog in de planning.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 17:46:33 door hrp »
Groet,
      Ronald