Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 849309 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3765 Gepost op: 27 December 2022, 14:02:13 »
Door de Hillestraat en Korte Hillestraat reden de convooien richting de Rijnhaven.
Die werden medio jaren 50 nog vooral door stoomlocs serie 8700 en 8800 gereden.
In de loop van de jaren 50 werden die diensten overgenomen vnl door de serie 500/600/700.
Maar het is niet zo dat de de 2200-en daar niet konden rijden. Later zijn ze er volop ingezet.

Op het rangeerterrein aan de Spoorweghaven waren de 2200- en 2400-en ongetwijfeld al veel eerder in beeld. Ik denk vanaf de tijd dat ze in dienst kwamen. Op Feijenoord hebben weliswaar tot op het laatst stoomlocs dienstgedaan. Maar zo gauw er een diesel beschikbaar was lieten ze de stoomlocs graag staan. Dat is mijn indruk althans. Als het anders is hoor ik het graag.

Ter illustratie twee plaatjes, eerder geplaatst op p.55:


NS 1794 Feijenoord 23 09 1956 Foto Charles Gordon-Stuart - https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/albums/72157628257975905


NS 2476 1760 4428 Feijenoord dec 1957 Foto Pieter van Puffelen - http://www.feijenoordsemeesters.nl/Feijenoordse%20meesters%20in%20stoom/Stoom.htm


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3766 Gepost op: 27 December 2022, 14:40:47 »
Op basis van wat ik toe nu toe heb gelezen werden de 2200'n in eerste instantie vanuit Amsterdam Watergraafsmeer ingezet.
In hun eerste omloop zaten de reizigerstreinen tussen Alkmaar en Hoorn, zoals al eens door jou uitgebeeld in model hier op het forum :)
Daarnaast gingen ze de goederendienst in Noord-Holland uitvoeren en deze dienst breidde zich naarmate het aantal locomotieven toenam steeds verder uit.
Dat ze vanaf de zomer van 1955 al regelmatig in Rotterdam kwamen is wel aannemelijk.
Fijenoord (Feijenoord pas vanaf begin jaren 60) was toen nog echt een stoomdepot, maar de Amsterdamse 2200'n kwamen er zeker al treinen aanbrengen en uithalen.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3767 Gepost op: 27 December 2022, 15:25:32 »
Kleine aanvulling : de (bij Schneider in Frankrijk gebouwde, maar verder identieke) locomotieven 2301-2350 werden niet vanuit de Watergraafsmeer, maar vanuit Maastricht ingezet. Deze locs stroomden ongeveer gelijk met de latere Allan-locs in. In die tijd zullen de 2300'en waarschijnlijk niet vaak in Rotterdam zijn geweest, misschien incidenteel voor kolentreinen uit Limburg.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3768 Gepost op: 27 December 2022, 16:22:48 »
Eigenlijk heb ik mijn baan met 1955 een jaar of wat te vroeg gedateerd.
Nog een vroeg voorbeeld - maar voor mij niet vroeg genoeg - van een 2200 op F_ijenoord:


Feijenoord-16-12-1957-foto-L-Hessels-HUA-X29800-168406

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3769 Gepost op: 27 December 2022, 16:43:16 »
Eh ... ja, voor een tijd correcte ruime inzet van lijndiesels zou je één of twee jaar later moeten gaan 'zitten'.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3770 Gepost op: 27 December 2022, 17:57:20 »
Wat natuurlijk ook kan is een tijdvak aanhouden van een aantal jaar. Dat vind ik eigenlijk een zwaktebod omdat je op je baan het liefst alles met elkaar wil kunnen combineren.

Aan de andere kant: als modelspoorders bouwen we geen stilleven, geen stilstaand diorama. Alleen al door met treinen te rijden beeld je een zekere tijdsduur uit. Als je zo bekijkt is het niet zo vreemd om voor een zeker tijdvak te kiezen, hoe lang dat is, daar kun je verschillende keuzes in maken.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3771 Gepost op: 27 December 2022, 18:42:36 »
Een modelbaan is volgens mij wel een soort stilleven, zeker als er een "groot voorbeeld is" .
Stel je bouwt stukje Charlois na en laat op de achtergrond een 100 meter hoge Euromast zien.
Dan kan je als scherpslijper niet met stoomtreinen karren. Immers die waren in het bouwjaar 1960 van de toren allang afgekoeld.
Anderzijds kan je in dat decor ook geen geel grijze NS diesels laten toeren, die waren er pas in 1970 toen de Euromast bijna tweehonderdmeter mat door de opbouw van de Spacetower.

Door een datering toe te passen vraag je om commentaar, de  RTM-bus die op dit draadje figureert, past die in het straatbeeld van die jaren?
Hetzelfde geldt voor ander wegverkeer.
Maar al te vaak zie je op het forum situaties met auto's die beslist onverenigbaar zijn bij de gestelde datering.

Kortom door een krap tijdvak te communiceren maak je het jezelf niet makkelijk. Zeker als het een periode betreft waarin je zelf geen actieve herinnering kan hebben.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 27 December 2022, 20:35:31 door hrp »
Groet,
      Ronald

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3772 Gepost op: 27 December 2022, 19:19:48 »
  Autootjes,  't gaat soms compleet fout.

  Ook in een dure amerikaanse film met dure acteurs: 
  rijden rond in Kinshasa   +/- 1960:    een volledig matte, 'geweatherde' Volvo Amazon en Mercedes 220 Heckflosse, met blauwe rook uit de uitlaat
  +   Citroen 2pk Charleston in het straatbeeld.
  Kan niet, die eerste waren toen nog nieuw, in Europa. En die 2-kleurige versie van de eend/geit is veel jonger .

  Zo'n details presenteert men ook soms fout op modelbanen     ::)     :) 
  Een doorgeroeste, aftandse, wrakkige Citroen Hy of VW bestel 1a, b  in de jaren 1950 ?  Nee, dan waren die nog niet totaal versleten.

« Laatst bewerkt op: 27 December 2022, 19:23:14 door hervé »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3773 Gepost op: 27 December 2022, 19:41:24 »
Een tijdlijn kan wel, maar dan moeten het decor en de rekwisieten ook meelopen in de tijd ...
Dat is wel het idee waar ik voor mijn eigen project Obdam aan vast hou 1950 - 1968/69.
Maar dan wel ook de kenmerkende details waar mogelijk laten mee veranderen.
Daarom zitten er dan ook NACO bussen van HB en Artitec in de collectie, om maar eens wat te noemen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3774 Gepost op: 27 December 2022, 20:00:48 »
Voorbeeld...
Paar maanden geleden was in het trammuseum Rotterdam deze baan te zien.
Schitterend.
Datering... 1967.
Decor, klopt: Hotel Regeina was er nog, de Provenierskerk staat er prima op evenals de Prinsekerk, die is er nog steeds.




Wat niet klopt: de trams.
We zien een kleine Schindler in een uitvoering tot 1965 en een Düwag met bruine buffers, was alleen in 1965.
Kniesoor die er commentaar op zou leveren dat hier tot mei 1967 slechts vierassers anno 1930 reden... Lijn 1.
Tussen mei 1967 en juni 1968 reed hier helemaal geen tram, erna lijn 9.
Tja, en die bus was er juist tòt februari 1968... Lijn 52. De bus van Jaap - toen was geluk heel gewoon - Kooijman.
Daarna reed er hier geen bus meer.
En de auto's, reden er al Citroen Dyane's in '67? En de Renault? Geen idee.

Maar het blijft een prachtige baan.
Om je vingers bij af te likken..

Ronald
« Laatst bewerkt op: 27 December 2022, 20:03:13 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3775 Gepost op: 27 December 2022, 20:05:27 »
Persoonlijk neem ik het wat ruimer. Het eindigt wel. Rond '82, dan zijn de armseinen weg. Ik rij met stoom nog en dateer de baan van pakweg begin 50-er jaren tot dus '82. Dan kan er een hoop. Ook kwa autoos is dat de periode, al zij de meesten van na 1965. En die mx5, die bmw z3..... Mja..... Uhm.... 😋😇

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3776 Gepost op: 27 December 2022, 20:08:27 »
En je Middelburgse tram?
Die reed tot 1945.
Dacht ik.
Ronald.
Groet,
      Ronald

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3777 Gepost op: 27 December 2022, 22:00:40 »

goeienavond,

Peugeot 504:  vanaf 1968, in land van oorsprong, in Nederland wellicht wat later  ( ? ) 
Maar moet het zo erg nauw? Op luttele kalendermaanden komt het nu ook niet aan .   

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3778 Gepost op: 27 December 2022, 22:51:52 »
goeienavond,


Maar moet het zo erg nauw? Op luttele kalendermaanden komt het nu ook niet aan .

Dat lijkt mij ook.
Dan komt het ook niet meer aan of een detail bij een lok of wagon wel of niet klopt.
Maar ja, wat voor de een slechts een detail is, is voor een ander essentieel.

Relativeren dus.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 27 December 2022, 22:59:58 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3779 Gepost op: 27 December 2022, 23:28:13 »
Een beetje relativeringsvermogen kan helemaal geen kwaad :)

Het grappige is wel dat naarmate je je in de materie verdiept je steeds meer ontdekt wat misschien wel anders, historisch correcter zou kunnen. Dat is op zich ook wel een leuk onderdeel van de hobby.

Maar uitgangspunt bij mij is wel dat de totaalindruk goed moet zijn.
Dan zit ik er niet zo mee dat niet alles 'klopt'.