Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim1969
Vandaag om 18:11:10
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 902756 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3750 Gepost op: 25 December 2022, 16:48:28 »
Op deze kerstdag ook nog gelegenheid om te proefrijden met de eerste goederentreinen.





Eric dank voor je aanbod. Ik heb nog een Roco 2200 - met schoorsteenpijp. Maar een foto van die op de Piko 2200 + afmetingen ontvang ik graag.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8876
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3751 Gepost op: 25 December 2022, 18:20:34 »
Zo zeg, dat ziet er goed uit Alewijn!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3752 Gepost op: 26 December 2022, 12:52:53 »
Dank je!
Ook weer proefritten op de tweede kerstdag.
Nu met wat langere treinen.  De vierassige ketelwagens zijn in het wagenpark de meest kritische als het gaat om ontsporingen. Die moeten er dus zeker bij zijn.


Hier liggen de sporen nu ook op tapijt.




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3753 Gepost op: 26 December 2022, 17:08:17 »
Ook het vensterbank tracé is van tapijt voorzien.






basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3754 Gepost op: 26 December 2022, 17:10:01 »
Je bent tapijtrijder geworden? ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3755 Gepost op: 26 December 2022, 19:38:04 »
Zeker, al zo’n 19 jaar geleden.Bij de bouw van m’n tweede baan had ik een stapeltje tapijttegels over. Die tegels bevielen erg goed als geluiddempende ondergrond. Ik gebruik ze dus nog steeds. Ze zijn soms zelfs opnieuw te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2022, 20:05:26 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8876
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3756 Gepost op: 26 December 2022, 22:12:00 »
Hoe kleed je dat verder aan dan?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3757 Gepost op: 26 December 2022, 22:44:10 »
Ballast aanbrengen en fixeren met water/houtlijm, bestrating aanbrengen en de rest opvullen met grond en begroeiing. Dat kan allemaal direct op het tapijt. Dat wordt dan wel nat, maar het droogt op termijn toch op. Nooit problemen mee gehad.

Voordeel van het 4 mm dikke tapijt is in mijn geval dat het ongeveer de hoogte is van de Rocoline bedding. Makkelijk voor de overgangen.


« Laatst bewerkt op: 26 December 2022, 22:45:57 door Alewijn »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5479
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3758 Gepost op: 26 December 2022, 23:02:21 »
Je moet nog wel ff een demper op het dak van je 2200 plakken, want eind jaren 50 waren alle 2200 daarvan voorzien. Ook gezien je omgekeerde ‘L’ frontsein (=> medio 1963).

Rob

« Laatst bewerkt op: 26 December 2022, 23:05:07 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3759 Gepost op: 27 December 2022, 07:08:31 »
Neen Rob, de constructiewijziging m.b.t. de uitlaatdemper werd pas vanaf 1960 uitgevoerd.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3760 Gepost op: 27 December 2022, 08:49:09 »
Klopt, in korte tijd (tot oktober 1961 ongeveer). Rob heeft gelijk met de omgekeerde L: mei 1963. Dus deze combi kan niet.
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3761 Gepost op: 27 December 2022, 08:55:52 »
Inderdaad, L-sein en omgekeerd L-sein kan niet in combinatie met geen demper.
Gezien het door Alewijn gekozen tijdperk 'moet' dus het topsein 'sneuvelen' :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3762 Gepost op: 27 December 2022, 12:00:27 »
De demper heb ik er bewust afgehaald. Ook op mijn nieuwe baan houd ik 1955 aan.

Meer over de 2200-en op p.46 van dit topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.675
Daar trouwens een foto van een 2200 zonder demper in 1961.

Het derde frontsein past inderdaad niet.
Tot nu toe heb ik dat voor lief genomen als een - voor mij - minder storend detail.

De geluiddempers stoorden me veel meer. Vandaar dat ik die lang geleden al van de (Roco) 2252 en vorig jaar van de (Piko) 2255 verwijderde.
Een ander historisch dingetje is dat de 2255 in 1955 misschien nog niet eens uitgeleverd was...

 
« Laatst bewerkt op: 27 December 2022, 12:03:17 door Alewijn »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3763 Gepost op: 27 December 2022, 12:13:17 »
Citaat
Een ander historisch dingetje is dat de 2255 in 1955 misschien nog niet eens uitgeleverd was...
En dat is zo ... 1956*
Laatst afgeleverde 2200 in 1955 was de 2226*.
Bron

* Dierdorp & Beumer schijven wat anders:
2226 02-12-1955
2227 23-12-1955
2255 05-10-1956


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3764 Gepost op: 27 December 2022, 12:29:15 »
 ;)
En dan is het natuurlijk nog de vraag of ze in de periode wel in de buurt van de Korte Hillestraat te Charlois bivakkeerden. Ook gezien de beperking mbt de te berijden boogstraal die de loks hadden.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 27 December 2022, 12:33:45 door hrp »
Groet,
      Ronald