Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667885 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #675 Gepost op: 03 november 2021, 15:08:07 »
En zo is er alweer een blz vol :)
We zagen al diverse 2200-en passeren.

Daar heb ik er op Eurospoor ook nog eentje van aangeschaft.
Mijn eerste Piko.


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #676 Gepost op: 03 november 2021, 16:03:21 »
De twee Roco modellen zijn die van de 2201 met schoorsteen zonder geluidsdemper.
Piko heeft in eerste instantie ook een versie zonder geluidsdemper uitgebracht. Toen die uitkwam was ik er niet op bedacht, inmiddels is die wat lastiger te krijgen.

Maar nu zag ik deze tp3 versie met geluidsdemper.
Dat leek me niet zo'n punt. Bij Roco klik je die geluidsdemper er zo af.
Maar bij Piko gaat dat niet zo makkelijk. Met enige moeite kreeg ik de demper er af. De geluidsdemper zit vastgeklemd aan twee flinke noppen, die met de kap zijn meegegoten. Die noppen zien er niet uit. Dus was het eerste wat ik met de loc deed: de zaag erin.
De plek waar die noppen hebben gezeten moet ik nog een beetje wegwerken. Ik dacht met bruine verf beetje aanstippen en vervolgens vervuilen.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost. Ik kon het zo gauw niet vinden in het Piko 2200 draadje.


Zo ziet het er dus nu nog van boven uit.
Verder vind het gewoon een erg mooi model. Met de Roco's was ik ook tevreden en dat ben ik nog. Maar dit is net even iets verfijnder.

Nu nog bedenken hoe ik het kleurverschil van de cabinedaken ga aanpakken. Ik begrijp dat bruin de correcte kleur is. En toch ben ik door jarenlang naar de Roco's te kijken dat grijze dak zo gewend, dat ik er iets aan ga doen. Ik denk zowel de Roco 2200-en als het Pikomodel te vervuilen en zo het verschil wat minder te maken. Hoe hebben anderen dit aangepakt?
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 19:55:22 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #677 Gepost op: 03 november 2021, 22:20:00 »
Wat plaatjes uit de 50-er jaren.


Promotiemateriaal van NS: een kaart van Nederland met toeristische toppers, aan de achterkant oa plaatjes van het actuele materieel - ca 1955.


NS promotieplaatjes 1959


Rotterdam CS 1959 - met vuil donkergrijs dak...


« Laatst bewerkt op: 03 november 2021, 22:30:49 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #678 Gepost op: 04 november 2021, 12:40:11 »
In mijn jonge jaren reed ik Märklin. Met e-locs (de Duitse E41 en 111) zonder bovenleiding. Maar op zoek naar wat ik echt leuk vond kwam ik uit bij de NS tijdperk 3 - en bewust zonder bovenleiding. Dus geen e-locs meer, maar diesels. Roco bood volop mogelijkheden: 200/300, 500/600 en 2200/2300: drie van de vier grote series NS diesellocs.

De rangeerlocs waren mooi meegenomen, maar wat op mij de meeste aantrekkingskracht uitoefende was de 2200. Zonder de Roco 2200 had ik nooit gekozen voor tweerail. Ik zie me nog in de vitrine kijken bij Meijer en Blessing. DKM had de 2400 al uitgebracht. Maar mijn oog viel toch altijd weer op deze loc:


De 2252 heb ik na een aantal jaar pas, tweedehands, gekocht op Eurospoor in 1999, als eerste dieselloc.
Deze vond ik mooier dan de eerdere bruine uitvoeringen, die donkerder waren.
Voordeel was ook de 5-polige motor. Hij was niet digitaal voorbereid, maar daar was ik toen nog helemaal niet mee bezig.
Pas later realiseerde ik me dat de bies een verkeerde kleur geel had. Maar dat hadden de Roco's toen allemaal.
Het NS logo heb ik al snel verwijderd. Het locnummer in hetzelfde lettertype als op de geelgrijze versie vond ik wel stoer. Natuurlijk paste dat niet helemaal bij tp3, maar dat liet ik maar zo.

« Laatst bewerkt op: 04 november 2021, 13:45:57 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #679 Gepost op: 04 november 2021, 18:16:44 »
In mijn analoge fase heb ik er veel plezier van gehad. Naast de blauwe en bruine DKM 2400, die in de jaren daarna erbij kwamen.
Puur om nostalgische redenen plaats ik hier wat plaatjes van mijn eerste baan.


Een minimale baan met maximale perronlengte: een loc met 5 rijtuigen kon er langs staan.


Linksachteraan takte er een spoor af naar een eindstation in de vensterbank. Er kon dus serieus (!) van A naar B worden gereden.


Het manneke kon in een eerdere fase zo op de baan. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

En dit was mijn tweede baan - het deel met het laadperron bestaat nog steeds.

« Laatst bewerkt op: 04 november 2021, 18:51:37 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #680 Gepost op: 04 november 2021, 18:34:43 »
 :)
Airfix kraan.
Eind jaren 50.
R.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #681 Gepost op: 04 november 2021, 22:48:52 »
Dat het een oud model was wist ik, maar dat het terug gaat tot de 50-er jaren wist ik niet. Dat maakt het alleen nog maar leuker.
De kraan is er, zoals je kunt zien in post 583, nog steeds. Inmiddels met ovenreiniger ontdaan van de toch niet zo mooie beschildering,

Nu de andere Roco 2200-en. Zoek de verschillen!


Nieuw gekocht rond 2007


Tweedehands rond 2012


Deze laatste heeft wel een unieke vleugelplaat op zijn neus... De andere nummerplaten zaten er niet bij. Dus toch maar eens nieuwe platen bestellen. Phildie of Werps, wat raden jullie aan?



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #682 Gepost op: 05 november 2021, 12:07:57 »
Een van deze locs verweerd met poeders.
Allereerst om het donkergrijs van het cabinedak wat af te vlakken.

 

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #683 Gepost op: 05 november 2021, 13:44:57 »
Nu ook de Piko 2255 behandeld.


De twee punten waar de noppen zaten voor de geluidsdemper afgeschuurd en het hele dak gepoederd. Dat mag misschien nog wel iets meer, iets zwarter of donkergrijzer.


Dit staat al veel beter als je ze zo naast elkaar ziet.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 16:52:49 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #684 Gepost op: 05 november 2021, 16:03:09 »
De 2200-en waren zomer 1955 nog gloednieuw. Het is dus niet de bedoeling ze zwaar te vervuilen.
Kijk maar naar deze foto van een jaar later. De 2200 steekt nieuw af tegen de ruim 10 jaar oude stoomlocs.


NS 2237 naast de 4454 en nog een 4300 - Roosendaal 1956
(Mod: op verzoek toegevoegd:)Fotograaf onbekend, collectie Eelco Storm
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2022, 10:13:16 door Reinout van Rees. Reden: credits toegevoegd »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #685 Gepost op: 05 november 2021, 17:52:32 »
Op zwart-wit foto's is het niet altijd zo goed zichtbaar, maar op deze foto's zie het nieuwe er nog wel van af:


NS 2202 Rotterdam tentoonstellingsterrein bij museum Boymans 1955


NS 2208 Utrecht sep 1955


NS 2203 Amsterdam 1955

« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 19:32:48 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #686 Gepost op: 05 november 2021, 23:08:56 »
Als we het over de begintijd hebben, dan is dit plaatje ook wel leuk.


NS 2200 Allanfabriek Rotterdam 21 04 1955 HUA166557


Nog eentje toegevoegd:


NS 2200 Allanfabriek Rotterdam 21 04 1955 HUA X129884
« Laatst bewerkt op: 06 november 2021, 08:44:45 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #687 Gepost op: 06 november 2021, 08:41:31 »
Als het over de 2200 gaat kan ik wel bezig blijven.
De focus ligt op de beginjaren, toen ze nog zonder geluidsdemper reden.

Ik kwam nog een foto uit 1961 tegen in die toestand, ik was nog eens in het prachtige Utrechtse Archief aan het rondkijken:


NS-2200-Interfrigo-wagens-Schalkwijk-07-1961-HUA-X89586-170935

En dit is dus de bewuste geluidsdemper, nog helemaal nieuw:


NS-2280-Asd-Watergraafsmeer-25-10-1960-HUA-X135283-NS-15807

« Laatst bewerkt op: 06 november 2021, 11:27:14 door Alewijn »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #688 Gepost op: 06 november 2021, 09:03:13 »
Je vindt wel hele fraaie beelden in de archieven!  (y)
Net zoals je baan levert dat mooie plaatjes op!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #689 Gepost op: 06 november 2021, 11:57:15 »
Dank je, Chris!

De meeste indruk hebben de 2200-en toch wel gemaakt met de zware erts- en kolentreinen met drie en later vier locomotieven in schakeling. Met vier stuks ervoor heb ik ze vaak genoeg bezig gezien in de periode 1984-1988 - dat was bij station Lombardijen.

Eind jaren 60 begon dat vervoer op gang te komen. Met die grote vierassige zelflossers.
Dat valt allemaal buiten mijn 50-er jaren-thema.
Ik heb dat soort wagens ook niet eens. Maar tot mijn verbazing kwam ik ineens deze foto tegen.


Ertstrein bij Baarn 23 10 1962 meldt het Utrechts Archief (foto nr NS17088)

Daar kan ik wat mee met m'n kolenbakken en met dit drietal ervoor:



En om het af te maken nog een plaatje van alle vier:


Ze zullen nooit zo samen rijden, de linkse analoge loc zal een eigen leven blijven leiden.

Genoeg over de 2200. Laten we het eens hebben over...