Rtd-CS-stationsassistent-06-06-1961-HUA-167841
De bouw van de metro, ik kan mij die ingang in de stationshal nog goed herinneren. Het was de trap naar een totaal andere wereld. Ik weet niet of ik mij dat verbeeld, maar er hing altijd een lucht van geroosterde noten in die metro ontvangsthal. Waarschijnlijk afkomstig van een van de ondergrondse winkeltjes die er zaten.
Toen alle gerepareerde bakken weer hun diensten draaiden, bleven er nog vier over, namelijk de Bk 627, Bk 607, C 613 en CDk 610. Men besloot om de Bk 627 alsnog te slopen en de overige drie bakken te formeren tot een complete ElD3-trein. Deze kreeg als nummer 461 mee (het zogenaamde "Restantenstel"). Een andere bijnaam hiervoor was "Concertbak", omdat deze trein veel gebruikt werd door het concertgebouworkest wanneer zij op tournee waren. Het middenrijtuig, de C werd voorzien van een pantograaf en elektrische apparatuur en werd derhalve een Ce. Ook het interieur werd flink aangepakt, de derde klasse bekleding werd gelijk aan die van de tweede klasse waardoor het complete stel facultatief 2e/3e klas (na 1956 1e/2e klas) inzetbaar was. De kleurstelling van deze trein bleef vooroorlogs, dat wil zeggen donkergroen met rode biezen en aluminiumkleurig dak en schortbeplating. Tot aan de buitendienststelling op 16 september 1964 heeft het stel in deze uitmonstering gereden.