Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door ceuleer
Vandaag om 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
Vandaag om 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 902138 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1380 Gepost op: 21 January 2022, 14:27:35 »
In de begintijd nog geen speciale containerwagens.
Er werden rongenwagens gebruikt, vooral Kbs, maar ook kortere, waar dus maar 1 20ft container op kon:





En de vierassige Rs

Rs met containers Eemhaven 1982 HUA-X125773-171613

Zoekend naar de oudste plaatjes van een Rs met containers kwam ik uit op deze:


Frico Leeuwarden jun 1967 HUA-X125755-171595

Juni 1967, dus bijna vanaf het begin zijn ook de Rs-en voor containervervoer gebruikt.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2022, 14:44:33 door Alewijn »

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1381 Gepost op: 21 January 2022, 14:49:02 »
'65~'75 is mijn modelperiode. Ik gebruik ook rongenwagens voor mijn 20' containers.

De beurs in Veendam 2016:


De opstelling was nog wat basic en details als relingen en ladders moesten er nog aan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1382 Gepost op: 21 January 2022, 14:55:58 »
...
En wat dacht je van dit kleine portaalkraantje - ideaal voor op de modelbaan:


...
(y)
Met een beetje "scratchbuilding" wel te maken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1383 Gepost op: 21 January 2022, 15:58:19 »
Rongenwagens zijn tot voor kort nog gebruikt in de DuKo shuttle van RheinCargo. Maar daar zitten tegenwoordig ook moderne wagons in...

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1384 Gepost op: 21 January 2022, 17:59:02 »
@Jacob
Mooi met die old school kraan. En ja, dat kraantje uit 1967 lijkt me inderdaad ook wel zelf te bouwen, al dan niet met behulp van bijv het onderstel van een oude Atlas kraan oid.

@Chris
Bedoel je de Kbs of de Rs?

HF Enter heeft in zijn Moderne modelspoorwegen goederenvervoer (ca 1970) een hoofdstuk gewijd aan containervervoer.
Met naar mijn idee een van zijn beste sporenplannen:



Enter vermeldt welke merken allemaal containerwagens produceren. Maar Röwa spant volgens hem de kroon. Later worden deze wagens door Roco uitgebracht. Daar heb ik er enkele van. Het is voor een keer geen 1955 op mijn baan, maar 1975:




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1385 Gepost op: 21 January 2022, 21:28:09 »
Al deze wagens zaten rond 1980 in het Roco assortiment.

De tweeasser is ook geschikt voor 5 laadkisten (zie post 342 op p.23). Zo zet ik hem wel eens in, al is de wagen in werkelijkheid pas vanaf 1966 in dienst.
Vierassige rongenwagens waren in de jaren 50 al wel, maar dan niet precies dit type.


RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1386 Gepost op: 21 January 2022, 21:46:07 »
En mocht iemand nog geen platte wagens in model hebben: zelfs kolenwagons werden in het begin gebruikt voor containervervoer  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1387 Gepost op: 21 January 2022, 22:41:22 »
Het waren Res achtigen. Exacte code heb ik niet van de wagens die er in zaten...

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1388 Gepost op: 21 January 2022, 23:19:03 »
Jacob, heb je daar toevallig nog een foto (of een link) van?

Dank je, Chris. Res achtigen is me duidelijk genoeg :)

Nu we het daarover hebben, ik heb eens wat plaatjes verzameld van oudere 4-assige rongenwagens.
Dit even los van het containervervoer, hoewel sommige wellicht ook nog wel daarvoor zijn gebruikt.

Bij enkele foto's stond de aanduiding erbij, klopt die? En bij een aantal het jaar van de opname.
Als iemand de juiste aanduidingen en het jaar van indienststelling weet houd ik me zeer aanbevolen.



1939


1951


1955


Amersfoort 05 11 1958


HTS


S-HTS




RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1389 Gepost op: 21 January 2022, 23:36:19 »
En mocht iemand nog geen platte wagens in model hebben: zelfs kolenwagons werden in het begin gebruikt voor containervervoer  :)
...
Jacob, heb je daar toevallig nog een foto (of een link) van?
...

Ik ga aan het zoeken!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1390 Gepost op: 22 January 2022, 00:03:41 »
Hier wordt het genoemd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10580.msg3221712093#msg3221712093

Ik schat zo in vanaf mei 1966 8).
Volgens mij was NS bij de start van de ECT in Rotterdam (waar de eerste container aankwam) aandeelhouder. De eerste containers werden nog niet op speciale draagwagens vervoerd maar op rongenwagens en met houten keggen vast gezet, en zelfs in kolenbakken (20' containers).
Overigens staan in de boekjes van NS "Voor elk vervoer een wagen" al minstens in de jaren '70 containerwagens afgebeeld. De boekjes heb in niet bij de hand voor de exacte datering, dan moet ik gaan spitten.

Ik herinner mij ook plaatjes maar waar...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1391 Gepost op: 22 January 2022, 10:58:06 »
@Jacob
Tot zover bedankt. Het is goed voor te stellen dat er in het begin ook wel eens kolenbakken werden gebruikt, die waren immers volop aanwezig.
De Kbs wagens waren natuurlijk meer geschikt.



Is er nog iemand die verstand heeft van de 4-assige rongenwagens?

Deze info vond ik al wel over een exemplaar bij de STAR.

Fabrikant   Allan, Rotterdam
Type   S-HTSV / Rs-t
Bouwjaar   1952
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Stadskanaal
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   21,6 ton
Lengte o/b   19,52 m
Asindeling   2'2'
Oorspr.eigenaars   Nederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummers   NS 89261, 40 84 977 3 035-4
     
Vanaf 1938 kochten de Nederlandse Spoorwegen (NS) in totaal 145 vierassige rongenwagens voor 40 ton laadgewicht (HTS / HTSK / HTSW 89151 - 89295) Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V.
Deze door Allan ontwikkelde rongenwagens werden in drie series geleverd: de eerste vijftig wagens uit 1938-’39 hadden ladingsbalken en draaistellen met schroefveren. De wagens 89151 - 89175 waren leidingwagens (dus zonder remwerk; wagens type HTS), terwijl de 89176 - 89200 een Kunze-Knorr-rem, Kkg, hadden (type HTSK).

In 1942-‘43 leverde Allan een tweede serie rongenwagens (89201 - 89250), eveneens met schroefveren (maar met vlakke bodem zonder ladingsbalken). Ook van deze serie waren er 25 onberemd (type HTSV); de andere 25 hadden een Hildebrand-Knorr rem, HiK-G (type HTSVK). De derde serie volgde in 1952-‘53, als vervanging voor wagens die in de oorlog verloren waren gegaan. Deze 45 wagens (89251 - 89295, type HTSVW) waren voorzien van draaistellen met bladveren en hadden een Westinghouse-rem W-G. De wagens werden vanaf 1960 omgebouwd naar een W-GP-rem, waarbij ze werden vernummerd in 89500 - 89544.

Vanaf 1947 werden alle draaistellen omgebouwd naar bladveren; daarbij werden ook de wielstellen met glijlagers vervangen door rollagers. Vanaf 1983 werden bij alle nog in het reguliere verkeer ingezette wagens de Allan-draaistellen door Y25-standaarddraaistellen vervangen.

Sinds 1959 zijn tientallen wagens naar het dienstwagenpark overgegaan. Uiteindelijk zijn er meerdere bewaard gebleven, onder andere bij de SGB, VSM en STAR.


bron: http://www.nmld.nl/nl/object/1895



Met deze informatie nog eens naar de foto's kijkend is een aantal daarvan te identificeren als Allan wagens.


1939


1951


1955


HTS




En dan zijn dit het later gebouwde type waar Vitrains een model van heeft uitgebracht.?
Vanaf welk jaar zijn deze?


Amersfoort 05 11 1958


S-HTS



DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1392 Gepost op: 22 January 2022, 11:37:30 »
Hier nog een containerschip met eigen kraan:




Je kijkt een paar dagen niet en voor je gevoel loop je een maand achter in de berichten.. ;D ;D
Gaat hard hier. (y)

Wat mij in bovenstaande foto opvalt.. De kraan.




Als ik mij niet vergis is dit er een van Nederlands fabricaat.
Is hier toevallig iemand die mij dat met zekerheid kan zeggen..
 
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

trikers

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1393 Gepost op: 22 January 2022, 13:48:39 »
Ja dat kan ik is van NELLEN kraanbouw gevestigd aan sluisjesdijk. Op de zijkant van de kraan is het embleem te zien. Bedrijf heeft later veel straddle carriers gebouwd voor de ECT. Het bedrijf is later verhuisd van de sluisjesdijk naar de doklaan naast de ROTEB. Later is de naam NELLEN gewijzigd in KALMAR. Mvg Henk

Jeff

  • Online Online
  • Berichten: 518
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1394 Gepost op: 22 January 2022, 14:02:25 »
Nellen is toch Nelcon geworden?

Heb nog een aantal jaren twee van deze dieselelectrische kranen in onderhoud gehad.
Installatie van Smit Slikkerveer met een dieselmotor van Ford.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2022, 14:05:56 door Jeff »
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm