Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:11:55
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:07:35
De Hoekse Lijn open door Joop_L
22 mei 2022, 23:55:18
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
22 mei 2022, 23:49:21
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Modellbahnwagen
22 mei 2022, 23:41:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
22 mei 2022, 23:28:09
Nieuwe baan 30/4 door Sikko
22 mei 2022, 23:18:14
Rondom Charlois door Alewijn
22 mei 2022, 23:12:10
Raadplaatje door DJV
22 mei 2022, 23:07:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
22 mei 2022, 23:06:30
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door Fritsprt
22 mei 2022, 22:49:45
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
22 mei 2022, 22:49:08
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door D_Loc
22 mei 2022, 22:43:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 mei 2022, 22:35:01
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Huup
22 mei 2022, 22:30:37
Cranicher Altbahn door Arjen52
22 mei 2022, 22:17:35
Rijtuigen CIWL groot en klein door mDDM
22 mei 2022, 22:02:47
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
22 mei 2022, 21:44:45
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door RICROO
22 mei 2022, 21:41:47
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 mei 2022, 21:17:27
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
22 mei 2022, 20:54:56
waar ik mee bezig ben en gemaakt heb door H0ppakee
22 mei 2022, 20:40:03
VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen door ArjanB
22 mei 2022, 20:38:43
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door tijgernootje
22 mei 2022, 20:37:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 mei 2022, 20:25:52
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
22 mei 2022, 20:23:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
22 mei 2022, 19:58:14
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
22 mei 2022, 19:27:47
treinongeluk duitsland donderdag 19.05.2022 door Falcon10
22 mei 2022, 17:52:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
22 mei 2022, 17:51:53
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 282193 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
  • BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1395 Gepost op: 22 januari 2022, 14:03:15 »
@trikers

Zag ik het wel goed dat het een Nellen was.
Ook een stukje geschiedenis waar weinig van over is..

(Kennis van mij heeft jaren zo'n "ding" gehad.)

@Jeff

Klopt ook.

Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1396 Gepost op: 22 januari 2022, 14:23:22 »
Mooi wat detailinfo over deze kraan.
Als er nog nauwkeuriger info is over de rongenwagens, graag!



Enkele dagen na de laatste foto's uit de Eemhaven, met dat Britse containersysteem:


ECT 31 augustus 1967 Atlantic Span


containerschip Atlantic Span Prinses Margriethaven ca 31 08 1967 NL-RtSA-4121-10298


Start transatlantische containerdienst Atlantic Container Line met Atlantic Span Prinses Margriethaven bij ECT 09 09 1967 NL-RtSA-4121-10313-01

NS1220

  • Online Online
  • Berichten: 4491
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1397 Gepost op: 22 januari 2022, 14:31:02 »
...met een dieselmotor van Ford...
Van hen zelf? Ze gebruikten vaak Perkins voor hun (landbouw)tractors.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1398 Gepost op: 22 januari 2022, 16:22:32 »
Die kranen waren nog net van voor 1970.

Kan zijn dat die motoren niet meer origineel waren.

De elektromotoren hadden wel iets weg van de tractiemotoren van een DE1 maar dan kleiner.
iedere motor had een remschijf van brons met asbest voering. die mocht je er dan zelf opklinken.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1399 Gepost op: 22 januari 2022, 18:21:58 »
Nog een paar laatste foto's van de Eemhaven - een jaar later. En dan begint tp 4... :)


Het twee weken oude schip American Lancer aangemeerd bij de ECT Prinses Margriethaven 30 05 1968 NL-RtSA-4121-20967-6-11-01


containeroverslag Margriethaven 31 05 1968 HUA-X125823-171633



meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1400 Gepost op: 22 januari 2022, 19:41:44 »
De ECT, een interessante plek om te werken, weinig last van PC gedrag, God's naam werd vrijelijk gebruikt, ook door de directie. een kantine waar de ponstypistes zich niet durfden te vertonen. Waar ik van 73-74 anderhalf jaar als systeemprogrammeur heb gewerkt. Pas getrouwd maar wel werkweken van 60uur onder het motto "niet lullen maar poetsen", de planning ligt vast en zal gehaald worden.
Ja de NS was grootaandeelhouder en had veel in de melk te brokkelen. In ieder geval op automatiseringsgebied, daar was een adviseur, uitgeleend door de NS, defacto de baas.

Ik moet nog dia's hebben uit die tijd. Die ga ik wel ff opzoeken. Alhoewel het meer om de sfeer gaat, ik was toen niet zo bezig met het fotograferen van treinse details.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2022, 19:44:55 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1401 Gepost op: 22 januari 2022, 22:52:12 »
Als het om materieel gaat zie je in die eerste jaren toch bijna alleen maar Kbs wagens.
Zo ook hier:


NS 662 met containertrein Heijplaat 1971 HUA-171638

Blijft de vraag - helemaal los van het containervervoer - naar de vierassige rongenwagens uit post 1391.
Zijn die eerste vier inderdaad de zgn Allan wagens? Hoe zit het met onderlinge verschillen tussen die wagens?
Hoe zit het met andere wagens van het type HTS of S-HTS? Die heeft Vitrains toch uitgebracht? Wanneer kwamen die in dienst?



Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1402 Gepost op: 23 januari 2022, 08:26:14 »
Ook deze  post vond ik tussen mijn spam. Vreemd hoor.
Groetjes
Johnny

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
    • Dwangrail.nl
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1403 Gepost op: 23 januari 2022, 08:56:05 »
Blijft de vraag - helemaal los van het containervervoer - naar de vierassige rongenwagens uit post 1391.
Zijn die eerste vier inderdaad de zgn Allan wagens? Hoe zit het met onderlinge verschillen tussen die wagens?
Hoe zit het met andere wagens van het type HTS of S-HTS? Die heeft Vitrains toch uitgebracht? Wanneer kwamen die in dienst?

De Allan wagens zijn in verschillende jaren gebouwd. De eerste vijftig wagens uit 1938-’39 hadden ladingsbalken en draaistellen met schroefveren. De wagens 89151 - 89175 waren leidingwagens (dus zonder remwerk; wagens type HTS), terwijl de 89176 - 89200 een Kunze-Knorr-rem, Kkg, hadden (type HTSK).
Deze eerste serie wagens had Duitse glijlagerpotten, en schroefveren voor de vering, te zien aan het ontbreken van gaten in de draaistellen. De zijkanten van de draaistellen zijn breed, hier moest een schroefveer in passen.  Deze hadden ook H vormige rongen. 

1939

In 1942-‘43 leverde Allan een tweede serie rongenwagens (89201 - 89250), eveneens met schroefveren (maar met vlakke bodem zonder ladingsbalken). Ook van deze serie waren er 25 onberemd (type HTSV); de andere 25 hadden een Hildebrand-Knorr rem, HiK-G (type HTSVK).
Hier zie ik dan W1 aspotten bij, en vanwege de schroefveren de brede frame's.
Hiervan heb ik geen foto.


De derde serie volgde in 1952-‘53, als vervanging voor wagens die in de oorlog verloren waren gegaan. Deze 45 wagens (89251 - 89295, type HTSVW) waren voorzien van draaistellen met bladveren en hadden een Westinghouse-rem W-G. De wagens werden vanaf 1960 omgebouwd naar een W-GP-rem, waarbij ze werden vernummerd in 89500 - 89544.  Deze laatste serie heeft Nederlandse W1 aspotten.  Alleen hier zijn de zijkanten van de frame's veel smaller, vanwege de bladveren, ook te zien omdat de aspotten uitsteken. De rongen zijn vierkant.


De draaistellen met schroefveren zijn omgebouwd naar bladveren vanwege het ontsporen. Dit is te herkennen aan de gaten in de draaistellen, anders kwam je niet bij de montagepennen van de bladveren.  Vanaf 1983 werden bij alle nog in het reguliere verkeer ingezette wagens de Allan-draaistellen door Y25-standaard draaistellen vervangen. maar bij  de dienstwagens gebeurde dat weer niet. Bij alle wagens zijn de glijlager aspotten vervangen door rollagerpotten.

Bij de SGB staan meerdere Allan wagens uit verschillende bouwjaren, en hierbij zijn ook twee originele draaistellen met schroefveren welke nog in Haarlem werden gebruikt als nooddraaistel. Die moeten nog onder de wagen uit 1938 met de Y draaistellen. Ook is er een Allan wagen uit 1942, met nog het brede draaistel en bladveren.
Een van de leuke weetjes van deze wagens, is dat deze draaistellen geheel rond konden draaien (het remwerk moest wel losgenomen worden) daardoor konden ze ook op een kleine wagendraaischijf worden overgezet op bedrijfstereinen. haakse aansluitingen.

De S-HTS is ooit uitgebracht door Kleinmodelbahn, deze heb ik met oude opschriften. Later is deze door roco overgenomen. Helaas nooit meer met oude opschriften uitgebracht

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 10:47:52 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1404 Gepost op: 23 januari 2022, 13:51:34 »
Arjen, zeer bedankt voor de informatie!
Ik heb hier nog twee vragen bij:

Kan het zijn dat sommige Allan wagens voor hogere snelheden geschikt zijn gemaakt en daarom de code S-HTS kregen?

Met S-HTS in de laatste zin bedoel je neem ik het latere (vanaf 1956?) type met spanwerk aan de onderkant en geen draagbalk zoals de Allan wagens?
Is deze dus door Märklin, Klein Modellbahn / Roco en Vitrains uitgebracht?

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1405 Gepost op: 23 januari 2022, 14:19:02 »
En dus nog steeds komt deze in mijn spam terecht
Groetjes
Johnny

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11613
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1406 Gepost op: 23 januari 2022, 14:23:46 »
Voor zover ik weet is de "Allan" ,alleen als messingbouwpakket, door Jos Blatter uitgebracht. Ik heb er twee van.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 14:48:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5264
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1407 Gepost op: 23 januari 2022, 14:29:37 »
En dus nog steeds komt deze in mijn spam terecht
Hoe bedoel je steeds "in mijn spam" Johnny?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7878
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1408 Gepost op: 23 januari 2022, 14:44:40 »
Wauw. Had deze gemist. Wat een boel informatie over die wagens zeg. Leuk om te lezen! (y)

Gr.

Edsko

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
    • Dwangrail.nl
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1409 Gepost op: 23 januari 2022, 14:45:49 »
Arjen, zeer bedankt voor de informatie!
Ik heb hier nog twee vragen bij:

Kan het zijn dat sommige Allan wagens voor hogere snelheden geschikt zijn gemaakt en daarom de code S-HTS kregen?

Met S-HTS in de laatste zin bedoel je neem ik het latere (vanaf 1956?) type met spanwerk aan de onderkant en geen draagbalk zoals de Allan wagens?
Is deze dus door Märklin, Klein Modellbahn / Roco en Vitrains uitgebracht?

Zover is weet, zijn dit 2 totaal verschillende wagens.
De S-HTS is ooit door Klein modelbahn (5135) uitgebracht met oude nummers, en later door Roco met computernummers. (hier weet ik geen nummers van)
De Allan wagens is uitgebracht als messing bouwset door Jos Blatter, en later door Het Hollands Locaalspoor

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)