Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rondom Charlois
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
Vorige
-
Volgende
-
1
...
93
94
[
95
]
96
97
...
366
Omlaag
Auteur
Topic: Rondom Charlois (gelezen 667595 keer)
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1410 Gepost op:
23 januari 2022, 15:46:44 »
In post 1391 had ik de twee typen wagens al onderscheiden.
Vlak daarvoor had ik zeven foto's geplaatst. Door goed naar de foto's te kijken zag ik dat ze in twee groepen te verdelen waren.
Poging tot een overzicht:
Allan wagens (met draagbalken) HTS
Van de Allan wagens hebben we nu de nodige achtergrond info.
Met dank aan Arjen - en
http://www.nmld.nl/nl/object/1895
. Die wagen bij de STAR is een S-HTSV, vandaar mijn vraag over S-HTS.
In model: messing bouwpakket van Jos Blatter / Het Hollands Locaalspoor
ORE wagens (met spanwerk) S-HTS
Wie heeft daar nog informatie over?
In model:
Klein Modellbahn 5135 (NS tp3)
Roco (NS tp4)
Vitrains (NS tp4)
Märklin 4663 (DB versie tp3?) heeft een iets ander spanwerk, klopt dacht ik wel qua afmetingen.
(of haal ik nu verschillende typen door elkaar?)
«
Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 15:49:52 door Alewijn
»
Gelogd
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1411 Gepost op:
23 januari 2022, 15:57:20 »
Eric , ik vind deze post reeds enkele dagen tussen mijn spam ook daarjuist weer. Ik kijk bij Telenet webmail eerst naar gewone email en daar na bij mijn spam en vind er dus reeds enkele dagen de post rondom Charlois tussen de spam.
Gelogd
Groetjes
Johnny
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1412 Gepost op:
23 januari 2022, 16:31:39 »
Kan ik dat een compliment beschouwen?
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1413 Gepost op:
23 januari 2022, 16:38:20 »
Misschien wel Alewijn
@Johnny, zie reactie in PB (Om het topic niet nog meer te vervuilen
)
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12332
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1414 Gepost op:
23 januari 2022, 16:58:54 »
De door mij gebouwde HTS van Jos Blatter
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1415 Gepost op:
23 januari 2022, 19:42:08 »
Dank voor de foto's Hans. Goed om het model echt te zien.
Ik vraag me af: zou er van onderstaande Roco wagen een Allan wagen zijn te maken?
Onderstel aanpassen, een extra laadvloer...
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1416 Gepost op:
24 januari 2022, 11:22:33 »
Het is wel aardig de foto's van de Allan wagen, het Blatter model en het Röwa/Roco model onder elkaar te zien.
Dan zijn er toch nog wel aardig wat verschillen.
1 de dikte van het frame/de laadvloer - dat is denk ik nog wel te doen, gecombineerd met een extra laadvloer
2 de verstevigingsbalken eronder: bij de Roco wagen zitten die in het midden, die kunnen blijven zitten, dat is ook goed voor de stijfheid, daar kunnen zelfgemaakte balken met de karakteristieke afgeschuinde hoeken tegenaan worden gelijmd
tot zover is het nog wel te doen
3 de Roco wagen is iets te lang 229 ipv 224 mm, dat ga ik niet aanpassen
4 de draaistellen vlakker maken - dat moet denk ik wel lukken met een plaatje styreen erop
5 de positie van de draaistellen: die zitten bij het Roco model meer naar de uiteinden, daar ga ik in elk geval niets aan doen, het ding moet wel gewoon en goed blijven rijden
Al met al ben ik nog niet zover dat ik de boel ga ombouwen, of hooguit op punt 1 en 2.
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1417 Gepost op:
24 januari 2022, 12:18:33 »
In 1955 waren er ongetwijfeld ook nog wel andere rongenwagens:
HTHS Maarn 16 07 1951 foto DC Gerdessen HUA-X128313-NS-8350 - zo te zien iets korter dan de Allan wagens
Een heel stuk korter... ca 1946
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1195
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1418 Gepost op:
24 januari 2022, 15:27:28 »
Hallo,
Prachtige foto zo die wagen met lading en auto.
Trouwens het hele draadje vind ik erg mooi en informatief
groeten jandcargo
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1419 Gepost op:
24 januari 2022, 15:36:07 »
Dank je!
Die laatste, met die boomstammen uit 1946 is zo te zien een HTR (ex HSM):
NS88147 HTR Maarn 16 07 1951 foto DC Gerdessen HUA-X128311-NS-8348
zie voor meer informatie
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/spoor0/pr-m45152.htm
Een ander type is de NS HTRS (ex SS) zie
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-m154.htm
Daar heb ik nog geen foto van gevonden.
«
Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 15:38:06 door Alewijn
»
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1420 Gepost op:
24 januari 2022, 19:09:44 »
Of zou die HTRS (van Roco/MK) hetzelfde model zijn als de HTHS uit 1951 uit het bericht ervoor?
Ik hoor hier graag de kenners over.
Een vraag die nog altijd niet beantwoord is: wanneer kwamen die S-HTS ORE wagens in dienst?
En hun Duitse soortgenoten?
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1421 Gepost op:
25 januari 2022, 00:56:24 »
Intussen nog eens naar mijn eigen rongenwagens gekeken.
En vooral nagemeten. Daar schrok ik van: de Röwa/Roco wagens zijn niet 229 mm lang, waar ik eerst van uitging. De lengte is maar liefst 242 mm.
Dus: niet geschikt als basis voor een Allanwagen, die zou op schaal 224 mm zijn.
Roco 4362S, 4363B, 4363S
Verder heb ik ook dit nieuwere model, ook van Roco, dat meet wel 229 mm.
«
Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 09:09:10 door Alewijn
»
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1422 Gepost op:
25 januari 2022, 15:07:20 »
Je kunt er containers op zetten...
Dan past het helemaal niet meer bij mijn tijdperk.
Met een historisch passende lading vind ik zo'n kar nog net acceptabel
Het leuke van rongenwagens is natuurlijk dat je kunt er van alles mee kunt.
Destijds werd ik enthousiast van een artikel in MIBA special 18 'Vorwiegend Güter': Voll sind sie schöner. En 'sie' zijn dan platte wagens.
Ook op sleutelspoor staan in het kader van 'Voor elk vervoer een wagen' volop ideeën (
https://sleutelspoor.nl/projecten/voorelkvervoer-2/
). Hans liet hierboven al wat zien.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12332
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1423 Gepost op:
25 januari 2022, 15:20:37 »
Ik wil graag nog even terug komen op de geschiedenis van het containervervoer.
Geschiedenis, nog steeds in de jaren 50
Het begon allemaal in de jaren vijftig met de Noord-Amerikaanse Malcom McLean, geboren in North Carolina. Na het afronden van zijn studie spaarde hij geld om in het wegtransport te gaan werken. Dat was toen hij zijn eerste vrachtwagen kocht. Malcom was een koppig iemand, geboren om te winnen. Uit het niets slaagde hij er al snel in om een wagenpark van meer dan 1.800 vrachtwagens en 37 vrachtterminals bij elkaar te krijgen, verspreid over de gehele Verenigde Staten. In 1955 verkoopt hij zijn transportbedrijf over land. Maar koopt er een scheepvaart bedrijf voor terug.
Wat hem het meest stoorde, was dat hij bij het zien van het laden en lossen van zijn vrachtwagens afhankelijk was van menselijke werk krachten.. Het laad- en losproces was een extreem tijdrovende procedure. Als goed zakenman, wist hij dat tijd geld is.
Vroeger was het zo.
Als het proces met vrachtwagens traag verliep, stel je dat dan eens voor met schepen. Met dat in zijn gedachten begon Malcom McLean met het testen van nieuwe manieren om schepen te beladen. Zo ontstonden de containerschepen, beetje bij beetje. Malcom vond eerst ijzeren kisten uit en testte verschillende vormen en maten. Hij wist dat dozen gestandaardiseerd, stapelbaar, gemakkelijk te tillen en veilig moesten zijn. Vervolgens kocht hij in 1956 twee tankers uit de Tweede Wereldoorlog. Verbouwde de schepen en paste de ruimen aan om de ijzeren kisten te vervoeren.
1956, het eerste containerschip
Het eerste containerschip, de Ideal X, voer in april 1956 met 58 containers. Een paar maanden later introduceerde hij de Maxton, die al 62 containers kon vervoeren. Malcom plaatste beide in de ‘cabotagedienst’ van de Verenigde Staten voor zijn Pan-Atlantic Steamship Company.
Deze eerste twee waren schepen, omgebouwde tankers dus, aangepast voor de nieuwigheid, het transport van ijzeren kisten. Het eerste container nieuwbouw schip in de geschiedenis, was de Gateway City, die 265 eenheden van 35 voet kon vervoeren.
Vanaf dat moment nam de vooruitgang van het container vervoer snel toe. In 1958 opende hij een lijndienst tussen de Verenigde Staten en Puerto Rico met het schip Fairland. Tien jaar later verandert het bedrijf haar naam van Pan-Atlantic in SeaLand Service, Inc. In de jaren zestig koopt Malcom met de winst uit de beginjaren grotere schepen. In 1966 startte hij een dienst met de havens van Rotterdam en Bremen. In 1968, met het Verre Oosten, een jaar later uitgebreid naar Hong Kong en Taiwan. En tot slot, naar Singapore, Thailand en de Filippijnen in 1971.
Er moet wel op gewezen worden dat bij de geschiedenis over deze schepen, dat
Malcom niet de maker was van de apparatuur die een eeuw eerder al bij Engelse spoorwegen werd gebruikt. Maar hij was degene die het meenam naar het zeetransport.
Daarmee veranderde de hele geschiedenis van transport, logistiek, verzending, het verplaatsen van goederen, opslag, tijd, kosten en natuurlijk de radicaal veranderende wereldhandel, de economie, de wereld. De nieuwigheid van Malcom McLean behaalde een kostenreductie tot 25% in vergelijking met andere transportformaten. Toen de industrie zich de voordelen realiseerde, in de jaren 70 van de vorige eeuw, sloeg de nieuwigheid aan. In 1970 waren er 36 containerschepen en 27.000 al geproduceerde containers. Eind jaren negentig werd het bedrijf van Malcom, Sea-Land, ingelijfd door het Deense bedrijf Maersk. een van de grootste containerrederijen ter wereld. Volgens de krant de “New York Times” groeide de industrie gestaag in de decennia die volgden. Maar terwijl de wereldhandel in de jaren tachtig versnelde, nam ook de groei van de scheepvaartindustrie toe en de grootte van de schepen 'In het decennium,1980, groeide de gemiddelde capaciteit van een containerschip met 28%, aldus het International Transport Forum. De capaciteit van Containerschepen groeide in de jaren negentig met 36%.Toen, in 2006, introduceerde Maersk de Emma Maersk, een enorm schip dat ongeveer 15.000 containers kon vervoeren, bijna 70% meer dan enig ander schip '.En kan men nu concluderen dat vandaag de grootste schepen tot meer dan 24.000 containers kunnen laden.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1424 Gepost op:
25 januari 2022, 16:03:23 »
Dat is ook zo. Het containervervoer komt in de jaren 50 op gang. Alleen nog niet in Europa, daar begint het in 1966.
Wat mij betreft even genoeg over containers.
Maar wel bedankt voor het overzichtje, Hans. Het blijft een boeiende geschiedenis.
Aanvullende info over rongenwagens in tp3 blijft welkom.
Maar ik wou maar eens richting Waalhaven Zuid...
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
Vorige
-
Volgende
-
1
...
93
94
[
95
]
96
97
...
366
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rondom Charlois